ورود به حرفه فریلنسرها

درحال حاضر خیلی از افراد تمایل دارند بدون وابستگی به سازمان خاصی به فعالیت‌های حرفه‌ای بپردازند. یکی از دلایل پرطرفدار بودن شغل فریلنسری نیز همین مورد است. البته این به معنی عدم تعهد فرد فریلنسر نسبت به قوانین کاری نیست.

با توسعه فناوری و همه‌گیری اینترنت، تنوع گسترده‌ای در نحوه انجام کارها شکل گرفت. کسب و کارهای اینترنتی به افرادی نیاز داشتند تا اغلب به صورت پاره وقت و دورکاری، کارها را سر و سامان بدهند. در این میان نیز افراد با مهارت‌های گوناگون ترجیح دادند تا در حوزه‌های مختلف به ایفای نقش بپردازند.

فریلنسرینگ؛ ترند جدید در کسب و کارها

فریلنسرینگ از مفهوم خود اشتغالی نشأت می‌گیرد. به فعالیتی که به صورت دورکاری انجام شود، فریلنسرینگ می‌گویند. فریلنسر نیز به فردی دلالت دارد که در حوزه فریلنسرینگ مشغول فعالیت است.

فرد فریلنسر امکان همکاری همزمان با چند کارفرمای حقیقی یا حقوقی را دارد. هر فرد با توجه به مهارت‌های تخصصی خود می‌تواند کارش را به صورت فریلنسر آغاز کند.

تنوع را در حوزه فریلنسری تجربه کنید.

بسته به میزان مهارت و تخصص افراد، تنوع و گستردگی در آزادکاری وجود دارد. اشخاص برای موفقیت در فریلنسریگ با هیچ محدودیتی رو به رو نیستند. البته باید به صورت پیوسته مهارت‌های خود را افزایش داده تا به راحتی از پس پروژه‌های تخصصی‌تر نیز بربیایند.

فریلنسر کیست؟

حوزه‌های پرطرفدار فریلنسرها

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، تنها ابزار کار برای شروع فریلنسرینگ، مهارت‌های فردی مرتبط با حوزه کاری است. این شغل نیز مانند سایر مشاغل رسمی دارای شرایط بخصوصی می‌باشد.

به عنوان مثال، یک جراح زیبایی هرگز نمی‌تواند به صورت دورکاری کارش را ادامه بدهد؛ زیرا برای کار خود به مطب و اتاق عمل نیاز دارد.

درعوض اکثر فعالیت‌های دیجیتالی و آنلاین، گزینه‌های محبوبی برای حوزه دورکاری هستند. برای نمونه افراد در حوزه‌های زیر به راحتی می‌توانند به فریلنسری مشغول باشند:

فریلنسر برنامه نویسی پرطرفدارترین شغل میان مشاغل دیجیتال است. افراد از طریق یادگیری زبان‌های مطرح برنامه نویسی می‌توانند در این حوزه به صورت دورکاری فعالیت کنند.

اکثر کسب و کارها به کارشناس سئو نیاز دارند تا میان هزاران رقیب به صدر نتایج جستجو بیایند. با اهمیت یافتن رتبه بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو، بازار کار متخصصان سئو حسابی داغ شده است. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین نیز نمونه دیگریاز مشاغل محبوب فریلنسرهاست.

درحوزه‌های گوناگون عکاسی نیز امکان آزادکاری وجود دارد. عکاسی مد، عکاسی پرتره، عکاسی تحریریه و عکاسی مراسمات مختلف در این گروه قرار می‌گیرند. طراحی سایت، توسعه دهنده وب، پشتیبان سایت، ادمین شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا (بخوانید: تولید محتوا چیست؟)، کپی رایتر، گرافیست، معلم خصوصی و هزاران شغل که با اینترنت سر و کار دارند، به صورت دورکاری آنلاین قابل انجام هستند.

سایت‌های فریلنسری کدامند؟

در این میان برخی از سایت‌ها به عنوان واسطه‌ی امن میان کارفرما و فریلنسر فعالیت خود را شروع کرده‌اند. کارفرما پروژه‌ی خود را برای سایت واسطه ارسال می‌کند. سایت واسطه نیز پروژه را برای اعضای فریلنسر خود به نمایش می‌گذارد. سپس هر فرد با توجه به خواسته‌های پروژه، رزومه کاری خود را از طریق سایت برای کارفرما ارسال می‌کند. پس از تأیید کارفرما، فرد فریلنسر موظف به انجام پروژه در زمان مقرر خواهد شد.

تعدادی از سایت‌های ایرانی فعال در حوزه فریلنسرینگ عبارتند از:

  • پونیشا
  • ورکفا
  • کارلنسر
  • تایپیران
  • دورکار

تعدادی از سایت‌های خارجی فعال در حوزه فریلنسرینگ عبارتند از:

  • Freelancer
  • Proz
  • Translated
  • Upwork
  • FlexJobs

مزایای فریلنسری چیست؟

  • خود کارفرمایی

یک فریلنسر که رئیس خودش است، با اطمینان بیشتر می‌تواند برای آینده کاری خود تصمیم بگیرد، ریسک کند و از مرزهای حرفه خود فراتر برود. همچنین با توجه به شناخت کامل فریلنسر نسبت به کاری که انجام می‌دهد، بهتر می‌تواند برای بازاریابی خود برنامه ریزی کند. درنهایت نیز تمام درآمد حاصل از کار متعلق به فریلنسر است نه شخص دیگری.

  • زمان و مکان کاری دلخواه

فریلنسرها مجبور نیستند ۶ صبح با غرولند از خواب بیدار شوند و پس از مشقت فراوان خود را به محل کارشان برسانند. جذاب‌ترین بخش کار فریلنسرها تعیین زمان شروع و پایان کار به دستور خودشان است. همچنین در هر مکانی که احساس راحتی بیشتری دارند، به انجام سفارش مشتریانشان می‌پردازند.

  • کاری با حداقل محدودیت‌ها

مادران و زنان خانه‌دار، دانشجویان، سربازان و حتی افرادی که به دلیل معلولیت امکان فعالیت در شغل عمومی را ندارند، می‌توانند وارد این حوزه بشوند. همچنین کسانی که به دنبال کار دوم برای افزایش درآمد خود هستند نیز امکان اشتغال را دارند.

  • ایجاد و توسعه ارتباطات موثر

فریلنسرینگ قوانین خاص خودش را دارد. فردی در این حوزه موفق است که بتواند از پس این قوانین بربیاید. تفاوتی ندارد فریلنسر یک آدم درونگرا باشد یا یک برونگرای اجتماعی. در هرصورت این فریلنسرها هستند که باید برای جذب مشتری پیش قدم شوند و رابطه خوبی با آن‌ها داشته باشند.

  • افزایش مهارت

برای راضی نگه داشتن مشتری همیشه باید نکته جدیدی ارائه کرد. فریلنسرها پس از کسب تجربه و سابقه، نیاز به بروز نگهداشتن اطلاعات و مهارت‌های خود دارند.

  • درآمد بدون سقف

هرچه فرد تعداد پروژه بیشتری قبول کند، بالطبع درآمد بیشتری کسب خواهد کرد.

معایب فریلنسری چیست؟

  • خداحافظی با مزایای کار رسمی

بیمه درمانی، اضافه کاری، حقوق ثابت، پاداش، تعطیلات با حقوق و… برای اکثر افراد فریلنسر معنایی ندارد.

  • توقع زیاد مشتری

در آزادکاری این مشتری است که همیشه باید راضی باشد. مهارت مهمی که افراد شاغل در این حوزه باید داشته باشند، ارتباط خوب و متقاعد کردن مشتری است.

  • کار کردن بدون همکار

اکثر فعالین حوزه فریلنسرینگ باید به تنهایی خدماتشان را به دیگران معرفی کنند. مدیریت پروژه، جذب مشتری، پشتیبانی و انجام به موقع پروژه‌ها گوشه‌ای از سختی‌های این مسیر است.

  • تعطیلات نامنظم

فریلنسر مانند یک کارمند رسمی نمی‌تواند آخر هفته خود را دور از کارش سپری کند. البته این یک تصمیم شخصی است که فریلنسر چگونه با مدیریت برنامه زمانی، بتواند برای خود تعطیلات منظم بسازد. اما معمولا فرد فریلنسر از این راه به امرار معاش می‌پردازد و تعطیلی کار به معنی درآمد صفر است.

درآمد فریلنسرها چقدراست؟

درآمد فریلنسری

بعضی از افراد آزادکاری را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده‌اند. به این معنی که درآمد ماهانه‌شان از این کار تأمین می‌شود.

قابل ذکر است که درآمد ثابتی برای این فعالیت وجود ندارد. بسته به میزان فعالیت فریلنسردر طول ماه، درآمد متغیری برای هر فرد وجود دارد.


در این مقاله سعی بر معرفی حوزه کاری فریلنسری به عنوان یک شغل آنلاین و دورکار شد. اگر در این حوزه مشغول به فعالیت هستید، تجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Leave A Reply

Exit mobile version