فهرست محتوا

در مقاله زیر در مورد کلمات کلیدی در سئو در سایت مجله خبری آواکس میخوانید:

۱- چرا کلمات کلیدی سئو مهم است؟

اگر بخواهیم جواب این سوال را به ساده‌ترین صورت ممکن بدهیم، میگویم چون،بدون آنها استراتژی محتوایی و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ شما راه به جایی نخواهد برد. به بیان بهتر، یعنی،این کلمات نقش مهمی در جذب ترافیک و افزایش فروش آنلاین دارد.

 

۲- انواع کلمات کلیدی چیست؟ 

معیار تقسیم‌بندی کلمات کلیدی سئو در اینجا، بر اساس مفاهیم مورد نظر کاربران موتورهای جستجو و تعداد دفعات جستجو است .

در این جالت دو مدل کلمات کلیدی داریم: User Intent و Search Volume تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک، زیر مجموعه‌های خاص خود را دارند.

کلمات کلیدی سئو
کلمات کلیدی سئو

۳- تقسیم بندی بر اساس User Intent:

که بیانگر قصد و نیّت کاربران از جستجو در اینترنت است. همان‌گونه که می‌دانیم کاربران با اهداف متنوعی به وب‌سایت‌ها سر می‌زنند. عده‌ای برای خواندن اخبار روزانه و عده‌ای برای دریافت یک سرویس یا محصول؛ برخی برای یادگیری دستور پخت یک غذا و بعضی دیگر برای وارد شدن به شبکه‌های اجتماعی از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.

در حقیقت می‌توان گفت که همه کاربران تقریباً سه هدف کلی برای جستجو در اینترنت دارند که این اهداف در قالب سه نوع کوئری جستجو User Intent نمایان می‌شود.

۱-۳-کلمات کلیدی Informational: که برای یافتن اطلاعات استفاده می‌کنند. برای مثال کوئری‌های جستجوی وضعیت طرح ترافیک تهران در هفته آینده، نحوه دوخت پیش بند. در این شیوه از جستجو، جنبه‌های مالی به طور مستقیم هدف قرار نمی‌گیرد و کاربران تنها به دنبال افزایش دانش و اطلاعات خود درباره یک زمینه هستند.

۲-۳- کلمات کلیدی Transactional: که هدف از جستجوی چنین کلماتی انجام یک معامله آنلاین در قالب خرید یک محصول فیزیکی یا سرویس اینترنتی است. برای مثال کوئری‌های جستجوی برای خرید موبایل و یا رید لباس و سرویس اینترنت پرسرعت جزو کلمات کلیدی سئو معاملاتی (همان Transactional) دسته‌بندی می‌شوند.

البته گفتنی است که برخی دیگر معتقدند که در اینجا نوع دیگری از کلمات کلیدی با عنوان Commercial نیز وجود دارد. کلمات کلیدی Commercial زمانی به کار می‌روند که کاربر قصد جستجوی یک محصول را دارد، اما فعلاً قصد خرید آن را ندارد.

۳-۳- کلمات کلیدی Navigational: که با هدف انتقال به یک وب‌سایت خاص، کلمات کلیدی Navigational را در گوگل جستجو می‌کنند. استفاده از این نوع کلمات کلیدی زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر می‌خواهد به وب‌سایت خاصی مراجعه کند، اما دامنه آن سایت را نمی‌داند.

برای مثال کوئری‌های جستجویی مانند کتاب آنلاین، توئیتر و یا سایت اس اند بی کندل از جمله کلمات کلیدی Navigational هستند. در نتیجه کاربران با کلیک بر روی اولین لینک حاصل از جستجو به مقصود خود می‌رسند.

کلمات کلیدی سئو
کلمات کلیدی سئو

۴- تقسیم بندی بر اساس Search volume:

معیار این نوع تقسیم‌بندی کلمات کلیدی سئو  تعداد جستجوی آن‌ها توسط کاربران موتورهای جستجو است؛ و نه قصد و نیّت کاربران. کلمات کلیدی بر حسب Search Volume به سه دسته تقسیم می‌شوند.

۱-۴- کلمات کلیدی اصلی یا Head :

کلمات کلیدی، کلمات و عبارات اصلی و کوتاهی هستند که به طور گسترده در اینترنت جستجو می‌شوند. این نوع از کلمات کلیدی معمولاً نشانگر یک دسته بندی خاص یا مفهوم کلی هستند.

برای مثال کلماتی مانند گوشی آیفن، خانه، طراحی سایت، کامپیوتر و خودرو از این دست از کلمات کلیدی هستند.

از آنجایی که جستجوی این نوع کلمات کلیدی جستجوی زیادی دارند، قرار گرفتن در رتبه‌های اول در نتایج جستجو برای آنها بسیار دشوار است. همچنین، مشکلی که در این نوع کلمات کلیدی وجود دارد این است که قصد و نیت کاربران در آن مشخص نیست.

برای مثال وقتی فردی در گوگل کلمه موبایل را جستجو می‌کند، مشخص نیست که به دنبال خرید موبایل است یا به دنبال نرم افزاری خاص برای موبایل. با این حال با استفاده از این کلمات کلیدی می‌توانیم متوجه شویم که چه مفاهیمی یا موضوعاتی نزد کاربران اینترنت محبوبیت دارد.

۲-۴- کلمات کلیدی عبارتی یا Middle Tail:

این نوع کلمات کلیدی سئو، نتایج مشخص‌تری را نسبت به کلمات کلیدی Head به نمایش می‌گذارد. با این وجود همچنان این کلمات کُلی و کمی نامفهوم هستند.

در این شیوه جستجوی کاربران اهداف معین‌تری دارند، اما به دنبال بهترین پیشنهاد از جانب موتورهای جستجو هستند و خود ایده خاصی ندارند. برای مثال کلمات کلیدی «موبایل اپل»، «مانتو ارزان»  جزو کلمات کلیدی Middle Tail هستند.

۳-۴- کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail:

کلمات کلیدی طولانی راه موفقیت وب‌سایت‌های پرترافیک هستند. کلمات کلیدی Long-Tail می‌توانند بیش از ۷۰% ترافیک وب‌سایت شما را پوشش دهند. این در حالی است که عرصه رقابت در کلمات کلیدی Long Tail به مراتب کمتر از دیگر انواع کلمات کلیدی است.

کلمات کلیدی طولانی معمولاً از ترکیب سه یا چهار کلمه ساخته می‌شوند و کاربرانی که از آنها استفاده می‌کنند به دنبال محصول یا موضوعی خاص با مشخصات واضح هستند.

برای مثال کلمات کلیدی «خرید بلیت ارزان قطار تهران- کرمان»، «دانلود اپلیکیشن بانک ملت»، همگی از جمله عبارات کلیدی Long Tail هستند که به نتایج نسبتاً معینی می‌رسند.

 

به شما توصیه میشود مقاله زیر را نیز بخوانید: سئوی موفق