تعریف بازاریابی
بازاریابی اینترنتی یا Internet Marketing اصطلاحی است که پس از رواج و توسعه اینترنت و فناوری اطلاعات، بین بازاریابان و میان فعالان حوزهی تبلیغات رواج یافت.افرادی که اصطلاح بازاریابی اینترنتی را به کار میبردند، به استفاده از اینترنت و برای تبلیغات، اطلاعرسانی و فروش محصولات شان، اشاره داشتند.در اینجا با سه مفهوم بازاریابی اینترنتی آشنا میشویم:
- استفاده از اینترنت برای تحقیقات بازاریابی و شناخت بهتر نیازها ودرخواست های مشتریان.
- توجه به اینترنت به عنوان ابزاری که مشتریان بتوانند اطلاعات محصولات را به دست بیاورند و آنها را خریداری کنند.
- استفاده از اینترنت به عنوان ابزاری برای ارتباط و تعامل با مشتری و تأمین رضایت مشتریان.
سه ابزار مهم در بازاریابی اینترنتی:
از نخستین روزهایی که بازاریابی اینترنتی بولد شد، راه اندازی وب سایت برای معرفی محصولات و بیزنس ها، تبلیغات بنری و فروش آنلاین به عنوان سه ابزار مهم در این نوع بازاریابی مورد اشاره قرار گرفتند.و اصطلاحاتی مانند بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا میشه گفت همزمان با رواج اصطلاح دیجیتال مارکتینگ رایج شدند.
آیا بازاریابی آنلاین همان دیجیتال مارکتینگ است؟
اگر بخواهید خیلی کامل و دقیق باشید، میتوانیم بگوییم که بازاریابی آنلاین، زیرمجموعهای از دیجیتال مارکتینگ است.
فرض کنید شما یک آموزش یا کلیپ ویدئویی از کسب و کارتان تهیه کردهاید و در یک سمینار روی یک فلش در اختیار شرکتکنندگان قرار میدهید. بازاریابی شما کاملاً دیجیتال است اما آنلاین نیست.
همینطور طراحی سایت یکی از کانال های بازاریابی محسوب میشود که به جای فضای فیزیکی در دنیای اینترنت نصب میشوند.و روزانه میلیون ها کاربر در حال عبور از آن هستن و ان را میبینند.
خریدهای اینترنتی سال به سال در حال افزایش و بهبود است و میتواند مشتریان را به سمت فروشگاه هدایت کند,مردم به شرکت ها و بیزنس هایی که محصولات و خدمات خود را در فضای آنلاین به کاربران نمایش میدهند اعتماد بیشتری دارند حتی اگر شما از اونا بهتر باشید.پس داشتن یک وب سایت کارآمد و حرفه ایی در توسعه کسب و کار و بیزینس شما نقش و سهم بزرگی دارد.