واژه گرافیک در اصل از یک کلمه یونانی به نام گرافیکوس به دست آمده و براساس معنی این کلمه یونانی؛ گرافیک، نمایشی از محتوای بصری روی یک سطح است. این سطح میتواند هر چیزی باشد مانند دیوار، کاغذ، صفحه نمایش کامپیوتر یا حتی سنگ و دیواره غارها که در گذشته انسان نخستین روی آن طراحی میکرد. بنابراین، نقاشیهای انسانهای اولیه روی دیوار غارها از اولین نمونههای طراحی گرافیک به شمار میرود. در آن زمان، مردم به کمک نمادها و خطوط مختلف در صدد انتقال پیام و روایت یک داستان بودند و امروزه هم براساس چنین هدفی از طراحی گرافیک یا
Graphic Design استفاده میشود.
تعریف تخصصیتری هم درباره مفهوم گرافیک وجود دارد که توسط موسسه هنر گرافیکی در آمریکا ارائه شده است، طراحی گرافیک یک فرآیند خلاقانه که از ترکیب و تلفیق تکنولوژی و هنر به دست میآید. در همین راستا، طراح گرافیک به کمک مجموعهای از ابزارهای مختلف بین ایدههای متنوع ارتباط برقرار کرده و پیامی را به مخاطبان خود منتقل میکند. ابزار اصلی طراح برای فرستادن این پیام، تصاویر و تایپوگرافی است.
اگر به دنیای گرافیک و هنر علاقه مند هستید یا رنگها برای شما پر از معانی مختلف هستند، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
طراحی گرافیک یا شاید طراحی گرافیکی صدایی آشنا برای تمام کسانی است که به خوبی می دانند دنیای امروز اگر زیباتر از گذشته شده است این را مدیون افرادی است که خلاقیت و هنرهای خود را که بسیار ارزشمند است به دنیای امروز منتقل کرده اند و با استعداد و خلاقیتی که در این زمینه دارند باعث شده اند دنیای امروز ما به زیبایی هرچه تمام تر خود برسد و این زیبایی ها در نقش نقش تمام شاهکارهای هنری این افراد خلاق و مبتکر به خوبی دیده می شود.
از نظر فنی می توانیم بگوییم که طراحی گرافیک یعنی هنر ارتباط بصری از طریق عکس های متنی، نمادها و کارهای هنری که وظیفه انجام آن به عهده ی یک طراح گرفیک می باشد ؛ در واقع طراحی گرافیکی زمانی پدید آمد و از آن سخن گفته شد که این افراد توانایی های خود را با ما به اشتراک گذاشتند. باید بگوییم که طراحی گرافیک چیزی نیست که در سالهای اخیر بوجود آمده باشد بلکه در گذشته نیز وجود داشته است اما امروزه به اوج شکوفایی خود رسیده است.
بخش های اصلی هنری طراحی گرافیک عبارتند از:
هنرهای بصری : شامل چیزهایی مثل عکاسی و تصویربرداری میشود.
تایپوگرافی: هنر و یا فرایند تنظیم، ترتیب بندی ویا طراحی حروف میگردد.
صفحه آرایی: تنظیم المنت های بصری در یک صفحه چاپ شده می باشد.
از هرکدام از این سه مهارت مدتها است که استفاده میشود.
در واقع تاریخ پیدایش طراحی گرافیک به خیلی قبل تر از آنچه که فکر میکنید برمیگردد.
طراحان گرافیک، مفاهیم بصری را با استفاده از نرم افزار کامپیوتری و یا دست ایجاد می کنند. آنها با این کار سعی دارند تا ایده های الهام بخش خود را پیاده سازی کنند و در اطلاع رسانی و ارتباط با مصرف کنندگان و زیباسازی دنیای پیرامون استفاده کنند. آنها طراحی و توسعه هویت بصری شرکت ها و موسسات و کسب و کار های بزرگ و کوچک در اختیار دارند. خلق دنیایی زیبا از رسالت های یک طراح گرافیک است.
اهمیت طراحی گرافیک
برای چند لحظه چشمان خود را ببندید. دنیایی را تصور کنید که هیچ طراحی گرافیکی در آن وجود نداشته باشد. چه به شکل گذشته و چه به شکل امروزی. حتما شماهم به این نتیجه می رسید که حتی تصور دنیای بدون رنگ هم بسیار سخت است. دنیایی بدون اشکال، خطوط، رنگ های و سایر جلوه های بصری دیگر
اهمیت طراحی گرافیک آنقدر بالا است که می توان به این نکته اشاره کرد، امروزه همه شهرها زیبایی خود را مدیون طراحی گرافیک هستند. جایی که هویت (لوگو و نام تجاری )، انتشارات(مجله ها و روزنامه ها و کتاب ها)، تبلیغات چاپ، پوستر ها، بیلبوردها، گرافیک وب سایت و عناصر، اپلیکیشن ها، جلوه های بصری رسانه های تصویری، علائم و بسته بندی محصولات و غیره، همه و همه بدون گرافیک چیزی خسته کننده ای بیش نبود.
این طراحی گرافیک است که به دنیای ما هویت بصری می دهد. با احساسات و ادراک انسان ها بازی می کند. و عمیق ترین تاثیرات را روی آنها می گذارد.
طراح گرافیک آموختهاست: اول بفهمد، سپس نقشه کار را بکشد، آنگاه دیزاینی را اجرا کند که یک پیام خاص را با راه و روش تصویری و تخیلی برای مخاطبینی معین جهت ارتباط بیان کند. یک ارتباط تصویری به طراح گرافیکی نیازمند است که بتواند مطلع کند و مخاطبین خود را جذب کند. برای این منظور گرافیک دیزاین یا طراح گرافیک ایده و فکری را پرورش میدهد که بتواند با فرمهای تصویری، محتوا را بیان کند. ایده و فکر در جریان عمل دیزاین تولید میشود، که طی آن گرافیک دیزاین تحقیق میکند، مرتب میکند، و اطلاعات را تفسیر میکند، هدف را معین، ایدهها را ابداع و یک شکل و شمایل تصویری جدید را خلق میکند.
هنر طراحی گرافیک هم به خودی خود و در شکلی مستقل به فردیت هنرمند اتکا دارد و واجد جلوههای خلاقانه تراوشات ذهن اوست و هم میتواند حاصل کاری گروهی و مدیریت شده باشد.
حضور طراحی گرافیک در تبلیغات (تجاری، فرهنگی و…) به قدری چشمگیر و اثربخش است که همواره از گرافیک به عنوان نخستین جلوهگاه عناصر دیداری در تبلیغات یاد میشود.
طراحی گرافیک در صنعت سرگرمی در دکوراسیون، مناظر، و گفتن داستانهای بصری نیز کاربرد دارد.
طراحان گرافیک، افرادی هستند که با کمک تصاویر میتوانند میان افراد و موضوعات ارتباط به وجود آورند و حتی با کمک گرفتن از نرم افزارهای گرافیکی تصاویری خلق کنند که حرفهای زیادی برای بیان داشته باشند. آنها با الهام گرفتن از تصاویر و کلمات میتوانند مشتریان و کاربران را جذب کنند. آنها سعی میکنند تا به طور مستمر با مشتریان و مصرف کنندگان در ارتباط باشند تا بتوانند طرحی خلق کنند که بتواند به خوبی پیام مورد نظر را منعکس کند.
طراحان گرافیک و یا گرافیستها از هنر و فناوری برای انتقال ایدهها استفاده میکنند و این کار را با استفاده از ابزارهای مختلف طراحی انجام میدهند. گرافیستها طرحهای خود را برای کمپینهای تبلیغاتی، بروشورها، مجلات و گزارشهای شرکتی میزنند، که هم به صورت دستی و هم با کمک رایانه و تبلتهای دیجیتال انجام میشود.
طراحان گرافیک اغلب در پروژهها با دیگر طراحان گرافیک، متخصصان دیجیتال مارکتینگ، انیماتورها، برنامه نویسان، کارگردانان ویدیو و طراحان وب همکاری میکنند. هنگام استفاده از متن در چیدمانها، آنها از نزدیک با کپی رایترها همکاری میکنند و تصمیم میگیرند که چه کلماتی در بنرها قرار بگیرد.
ودر آخرهدف نهایی یک گرافیست این است که کسب و کاری که در آن کار میکند را با طرحهای خود برجسته کند و به آگاهی بخشی از برند نیز کمک میکند. آنها با استفاده از متن، تصاویر و انواع المانها، ایده یا هویت برند را در تبلیغات به اشتراک میگذارند. المانها در گرافیک میتوانند شامل فونت، اندازه، شکل و ظاهر، رنگ، طراحی چاپ، عکاسی، انیمیشن، لوگو و بیلبورد شوند.