دیجیتال مارکتینگ ، یکی از شاخه های بازاریابی است که در بستر اینترنت و دستگاههای الکترونیکی پیادهسازی میشود. با بهرهگیری از ابزارهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل و وبسایتها میتوان با مشتریان فعلی و مخاطبان هدف در ارتباط بود. با گسترش استفادهی مردم از ابزارهای آنلاین، کسبوکارها و بیزینس های مختلف دیر یا زود چارهای بهجز روی آوردن به دیجیتال مارکتینگ نخواهند داشت. بازاریابی دیجیتال در مقایسه با روشهای سنتی بازاریابی میتواند با صرف زمان و هزینهی کمتر، بخش بسیار بزرگتری از جامعهی هدف محصول و خدمات شما را هدف بگیرد.
دیجیتال مارکتینگ چه وظایفی دارد؟
دیجیتال مارکتینگ مرزبندی و محدوده مشخصی ندارد که تعریفی از ابزارها و وظایف را برای آن مشخص کنیم اما براساس تجربه و کارهای مختلف و متداول میدانیم بیشتر چه کارهایی زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند.
دنیای دیجیتال مارکتینگ واقعاً دنیای گسترش یافته است. از اصول اولیه بازاریابی دیجیتال که پایه فروش اینترنتی است شروع میشود تا لحظهای که فروش میلیونی خود را تجربه میکنید پس اول از همه با تمام روشها و تکنیکهای بازاریابی دیجیتال آشنا شوید . توی این حوزه شما یاد میگیرید که چگونه مشتری جذب کنید، آنها را عاشق کسب و کارتان کنید و مشتریهایتان را چندین و چندبرابر کنید. در نهایت هم یک فروش میلیونی را تجربه کنید.
وبسایت اصلیترین پایگاه و داده های مشتریان شماست! به احتمال خیلی زیاد اولین برخورد مشتریان با کسبوکار شما در وبسایت اتفاق میافتد. دیگر نمیتوانید مثل کسبوکارهای سنتی با استخدام یک فروشنده چرب زبان و قوی مشتریان را جذب کنید! پس باید کاری کنید که مشتری جذب وبسایت شود.
اگر مردم میگویند نیازی به سایت ندارم، با یک پیچ اینستاگرامی زیبا هم میتوانم محصولاتم را بفروشم. باید بگویم، بله! حتماً باید این کار انجام دهید! اما اگر فردا این پیچ به هر دلیلی از دسترس خارج شد، مشتریان دیگر چگونه میتوانند شما را پیدا کنند؟
ظاهر زیبا و چیدمان اصولی مطالب تاثیر زیادی در فروش شما خواهد داشت. منظور من این نیست که هیچ رنگ و لعابی به سایتتان ندهید. بلکه باید تا حد امکان از شلوغ کردن صفحات سایت خودداری کنید.کاربران باید دسترسی راحت به صفحات سایت شما داشته باشن تا نرخ خروج کاربر از سایت شما کم باشد.
اگر رابط کاربری یا همان UI سایت شما زیبا نباشد، ۷۰ درصد کاربران بدون توجه به محتوای سایت از آن خارج میشوند!
منظور از رابط کاربری یا به اصطلاح UI همان ظاهر وب سایت شماست. البته زیبایی ظاهری و رابط کاربری تنها معیار مهم نیست! اگر تنها روی ظاهر سایت تمرکز کنید، ممکن است از توجه به مسائل مهم دیگر مثل تجربۀ کاربری یا ux غافل شوید. در زبان انگلیسی به آن User Experience یا به اختصار (UX) میگویند. اگر بخواهیم به زبان خودمان بگوییم ، تجربه کاربری در حقیقت همان حسی است که کاربر در حین کار کردن با وبسایت شما دارد.