دنیایی را تصور کنید که در آن رنگ­‌ها حضور نداشته باشند. تصور زندگی در دنیای بدون رنگ بسیار ترسناک و ناراحت کننده است. رنگ‌­ها به زندگی ما شادی و انرژی مثبت می­بخشند. یکی از مهم­ترین عناصر تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی رنگ‌­ها هستند. انتخاب اصولی رنگ باعث میشود فضای مورد نظر چشم­گیرتر و زیباتر دیده شود.

تاثیر رنگ­‌ها بر محیط پیرامون و اشخاص

تاثیر رنگ­‌ها بر خلق و خوی افراد در علم روانشناسی به اثبات رسیده است. رنگ­‌ها بر روی ذهن ما تاثیر می‌گذارند و در افراد مختلف باعث به وجود آمدن حس­‌های متنوع می‌شوند. در اصل رنگ‌­ها تلقین کننده خیلی از حس­‌ها هستند برای مثال برخی رنگ‌­ها می­‌توانند باعث خوش­حالی ما و یا حتی باعث نگرانی شوند و برخی باعث ایجاد حس امنیت و آرامش می­‌شوند.

شناخت کلی رنگ‌­ها

نداشتن اطلاعات کافی در مورد رنگ­‌ها باعث می‌شود تا با انتخاب­‌های نادرست خود به نتیجه دلخواهمان در رنگ ­آمیزی فضای مورد نظر نرسیم. با به کاربردن درست و اصولی رنگ‌­ها در طراحی داخلی میتوان حس مناسب برای هر فرد را در محیط اختصاصی او ایجاد کرد.

رنگ­‌های قرمز،زرد و نارنجی رنگ­‌های فعال یا رنگ‌­های گرم محسوب میشوند و مقدار تندی آن­ها احساسات ما را تحریک می‌­کنند. از این رنگ‌­ها برای نمایش بهتر رنگ­‌های خنثی و به عنوان رنگ تاکید کننده استفاده می­‌شود. رنگ‌­های فعال حس شادی به شما القا می‌کنند.استفاده از رنگ­‌های گرم باعث می‌­شود محیط شما کوچک­‌تر به نظر برسد.

در مقابل رنگ‌­های فعال رنگ­‌های غیر فعال  یا رنگ‌­های سرد قرار می­‌گیرند که عبارتند از سبز، آبی و بنفش. رنگ‌­های غیر فعال آرامش بخش محسوب می‌شوند و به همین دلیل یک انتخاب متداول برای دیوار خانه و اتاق خواب‌­ها هستند. رنگ‌­های سرد فضای موجود را بزرگ‌تر جلوه می­‌دهند.

در کنار این رنگ‌­ها، رنگ­‌های خنثی نیز وجود دارن که شامل رنگ‌­های سفید، خاکی و سیاه هستند و کمترین تاثیر را بر احساسات ما دارند.

چند اصل مهم و اساسی در انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

  • انتخاب پالت رنگی خود

در ابتدا باید پالت رنگی خود را بسازید که متشکل از دو تا پنج رنگ است. برای انتخاب رنگ در پالت باید از المان­هایی که رنگ آن­ها قابل تغییر نیست کمک بگیرید و پالت رنگی خود را بسازید.

 

  • توجه به چرخه رنگ‌­ها

چرخه رنگ در واقع نموداری دایره­ای است که از قرار گرفتن رنگ­‌ها با درجه‌های مختلف کنار هم تشکیل شده است و برای ست کردن رنگ‌­ها کاربرد دارد. در چرخه رنگ، رنگ‌­های مکمل روبرو هم و رنگ­‌های مشابه در کنار هم قرار گرفته‌­اند. استفاده از چرخه رنگ به شما کمک می‌­کند تا بتوانید راحت‌­تر به نتیجه دلخواه خود برسید.

  • میزان نور موجود در محیط

در هنگام انتخاب رنگ باید به میزان نور خانه و نور پردازی آن توجه کنید.

  • به رنگ دیگر لوازم موجود در محیط توجه کنید.

شما نمیتوانید بدون توجه به رنگ وسایل موجود در محیط رنگ دیوار را مشخص کنید چرا که تمام المان‌­های موجود در محیط بر نتیجه نهایی تاثیر گذار هستند. پس بهتر است از همان ابتدا رنگ لوازم­‌های دیگر را در نظر بگیرید و با توجه به آن­ها تصمیم بگیرید.

  • به رنگ زمینه توجه کنید.

کف پوش‌­ها و دیوار و کابینت زمینه اصلی محسوب می‌شوند. انتخاب رنگ مناسب برای آن­‌ها باعث می­شود دست شما برای دیگر المان­‌های فضای مورد نظر باز باشد و راحت­‌تر تصمیم بگیرید.

  • توزیع رنگ به صورت اصولی

رنگ­‌های تیره و روشن باید در کل فضای مورد نظر توزیع شوند تا به نتیجه دلخواه خود برسید. اگر درست توزیع نشوند ممکن است بخشی از محیط کسل کننده و تیره و بخشی دیگر بی­روح شود.

  • تنوع رنگ

خود را محدود به یک رنگ نکنید. تنها نکته‌­ای که باید به آن توجه کنید حفظ انسجام رنگ­‌ها با یکدیگر و سایر المان‌­های محیط است.

  • رنگ‌­های خنثی را جدی بگیرید.

این رنگ‌­ها باعث می­شود دست شما برای انتخاب باز باشد و باعث بهتر دیده شدن رنگ اصلی می­‌شود.

سخن پایانی

انتخاب رنگ برای منزل و وسایل کاملا سلیقه­‌ای است و به روحیات شما بستگی دارد. شما باید به دنبال رنگ­‌هایی باشید که در شما حس بهتری ایجاد می­کند. این شما هستید که قرار از آن محیط استفاده کنید پس بهتر است از شم زیبا شناسی خود استفاده کنید و آن فضا را به محیطی آرام بخش برای خود تبدیل کنید.

Leave A Reply

Exit mobile version