
مراحل سئو سایت
اهمیت مراحل سئو سایت:
بیشتر کاربرانی که از موتورهای جستجو برای سرچ کردن موضوعات مد نظرشان استفاده میکنند، معمولاً هیچ وقت از صفحه اول نتایج جستجو به صفحه دوم نمیروند. یعنی در اکثر موارد نیازشان در هامان صفحه اول برطرف میشود. در نتیجه این ضروری است که وب سایت شما دارای رتبه مناسبی در صفحه نخست نتایج جستجوی موتورهای جستجو باشد. زیرا با داشتن رتبه بالا، شانس وبسایت شما برای دیده شدن و کلیک کردن بیشتر است.
اگر شما مراحل سئو سایت و بهینه سازی کردن وبسایت برای کاربران و موتور جستجو را به درستی انجام دهید و با استفاده از روش های درست میتوانید به راحتی رتبه وب سایت خود را ارتقا داده و در رتبههای نخست صفحه اول نتایج جستجو قرار بگیرید.
الگوریتمهای گوگل روز به روز هوشمندتر و پیشرفتهتر میشوند. امروزه الگوریتمها و خزندههای گوگل همواره در حال به روز رسانی، هوشمند شدن و پیشرفت هستند. در نتیجه انجام مراحل سئو سایت برای افرادی که بهینه سازی و سئو وب سایت خود را به وسیله ترفندهایی غیر از دستورالعملهای گوگل انجام میدهند، کاری بسیار مشکل و یا حتی غیر ممکن شده است.
مراحل مهم سئو سایت
۱- تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Research)
این مرحله یکی از مهمترین بخش فرایند سئو است. تحقیق کلمه کلیدی فرایند شناسایی مرتبط ترین کلمات کلیدی برای وبسایت است. هنگامی که تحقیق یک کلمه کلیدی را انجام میدهید باید با یک کلمه کلیدی اصلی شروع کنید. ابزار های رایگان و پولی مختلفی در این زمینه میتوانند به شما کمک کنند. در زمان انجام تحقیق کلمه کلیدی به موارد زیر دقت کنید:
با کلمات کلیدی طولانی (long tail) و با رقابت پذیری کم شروع کنید
برای دریافت ایده های بیشتر کلمه کلیدی از تکمیل خودکار گوگل (Google auto complete) استفاده کنید.
۲- تگهای عنوان را بهینهسازی کنید
هنگامی که سایت شما در نتایج جستجو نشان داده میشود، عنوان اولین چیزی است که فردی که جستجو میکند با آن مواجه میشود. سعی کنید از عنوان های چالشی و جذاب استفاده کنید تا مخاطب از بین همهی نتایج روی عنوان شما کلیک کند.
۳- عنوانهای متای (Meta Titles) مرتبط ایجاد کنید
پس از عنوان، توضیح متا اولین چیزی است که افراد هنگام بازدید از محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل (به طور مستقیم زیر URL صفحه) می بینند. سعی کنی در توضیحات متا حتما از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. مطلب شما در توضیحات متا باید به گونهای ندشته شود که در مخاطب حس کنجکاوی ایجاد کند و روی لینک مربوط به صفحه شما کلیک کند.
۴- تحلیل رقیبان
این مرحله به شما کمک میکند تا با کسب ایدههای خوب و کمی تغییر در روشهایی که رقبا از آن استفاده میکنند بتوانید مشتریان را به سمت خود هدایت کنید. ابزار های رایگان و پولی زیادی وجود دارند که میتوانید با استفاده از آنها به تحلیل رقبا بپردازید.
۵- بهینهسازی سئوی داخلی (On-Page SEO)
تنها اضافه کردن محتوای غنی از کلمات کلیدی، پس از بروزرسانی الگوریتمهای اخیر گوگل به شما در کسب رتبه اول کمک نخواهد کرد. نکات و فاکتورهای سئوی داخلی که باید رعایت شود:
- محتوای مفید و غیر تکراری بنویسید؛
- از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در محتوای خود پرهیز کنید.
- به جای آن اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهید؛ساختار سایت و ساختار URL شما بسیار مهم میباشد؛
- سرعت سایت تان را افزایش دهید؛
- سایت باید موبایل دوستانه (responsive) باشد؛
- سایت باید به صورت منظم بروز شود.
- حتما برای تولید محتوا برنامه ریزی داشته باشید.
۶- بهینهسازی سئوی خارجی (Off-Page Optimization)
لینکها برای بهبود رتبه سایت شما و ایجاد اعتماد مخاطبان بسیار مهم هستند. اما شما نباید لینکها را از هر وبسایتی ایجاد کنید؛ باید این لینکها را از وبسایتهای معتبر به دست آورید. نکته دیگر اینکه آنها باید با حوزه شما مرتبط باشند.
۷- پیادهسازی URLهای کاربر پسند
در هنگام طراحی URL خود، از استفاده کلمات بیهوده یا غیر مرتبط بپرهیزید. اگر URLهای شما مبهم و شامل کلمات نامناسب باشند، افراد و نیز موتورهای جستجو آن را درک نمیکنند. برای ایجاد URL مناسب، خلاصه مقاله خود را در قالب چند کلمه در حد امکان بگذارید. همچنین میتوانید از کلمه کلیدی هم در URL استفاده کنید.
۸- از خصوصیت Alt برای تصاویر استفاده کنید
همانطور که میدانید، جستجوهای تصویری بخشی جدایی ناپذیر از سرویس گوگل است، مهم است که تصاویر خود را بهینه سازی کنید تا بتواند گوگل آنها را درک کند. با استفاده از alt text، هر تصویر منتشر شده بر روی سایت شما در واژگان مختصر و دقیق توصیف میشود. اضافه کردن خصوصیت alt دقیق در تصاویر خود، شما شانس بیشتری برای ظاهر شدن در جستجوهای تصویری گوگل را خواهید داشت.
۹- به سایتهای مرتبط لینک دهید
لینک دادن به سایتهای خارجی مرتبط یک روش عالی جهت ارائه زمینه بزرگتر برای متن شماست. این روش کمک میکند یک تجربه مثبتی برای کاربران خود ایجاد کنید و توسط گوگل استقبال میشود. اگر لینک به سایتهای مرتبط با حوزه خود دهید که رقیبتان نیستند این عالی است.
(در لینک سازی ها حتما دقت کنید که به رقیبان لینک ندهید)
۱۰- سرعت سایت خود را ارتقا دهید
در سال ۲۰۱۰، گوگل اعلام کرد سرعت صفحه در الگوریتم رتبه بندی آن لحاظ شده است. سایتهایی که سرعت بالایی دارند توسط موتورهای جستجو و کاربران ترجیح داده میشوند. اگر بارگذاری بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، ۴۰ درصد کاربران یک صفحه را ترک می کنند.
برخی از عوامل رایج که منجر به بارگذاری پایین صفحات میشوند عبارتند از:
-
- تصاویر بهینه نشده، تصاویر با حجم زیاد زمان بارگذاری یک صفحه را افزایش خواهند داد.
- زمان زیاد پاسخ سرور
- پلاگینهای بسیار زیاد
- عدم فشردهسازی HTTP
- و…
سئو فعالیتی نیست که فقط یکبار آن را انجام دادید تمام شود. بلکه سئو یک فرآیند پیوسته است که هیچوقت تمام نمیشود. شما باید محتوای خود را بروز نگه دارید، به طور منظم محتوای جدید ایجاد کنید. اگر بر روی رتبه بندی و بروزرسانیهای خود نظارت نکنید، قادر به حفظ رتبه خود نخواهید بود. بنابراین سئو یک عمل پیچیده و مستلزم کار مداوم است.