تعریف لنت و وظایف آن:

لنت ترمز شامل دو بخش می‌شود: یک سطح محکم (کفشک لنت) که سطح اصطکاکی (لقمه لنت) بر روی آن قرار دارد .
هنگامی که شما پدال ترمز را فشار می‌دهید، سطح اصطکاکیِ لنت به بخش داخلی و خارجیِ روتر ترمز چسبیده و به خاطر اصطکاک بین این دو بخش سرعت خودرو به طور کنترل شده کاهش پیدا می‌کند .

لقمه لنت ۵ قسمت دارد:

.
. ۱نیمه متالیک:

به دلیل دوام بالا و قدرت انتقال گرمای عالی، این دسته از لنت‌ها برای بسیاری از خودروها مناسب می‌باشند. لنت‌های نیمه متالیک ۳۰ تا ۶۵ درصد از فلز تشکیل شده‌اند. صدای زیادی تولید کرده، روتر ترمز را سریع‌تر فرسوده کرده و در دمای پائین و خودرو کاربری بالائی ندارند

۲.بدون آزبست ارگانیک

برای تولید این دسته از لنت‌ها از فیبر، رزین و مواد پُرکننده استفاده می‌شود. در مقایسه با لنت‌های نیمه متالیک، نرم‌تر بوده و صدای کمتری را ایجاد می‌کنند اما زودتر فرسوده شده و خاک بیش‌تری تولید می‌کنند.

۳.کم متالیک:

این لنت‌ها به میزان ۱۰ تا ۳۰ درصد از مواد اُرگانیک نظیر آهن، مس تشکیل شده‌اند. هرچند که صدای زیادی ایجاد کرده و خاک زیادی تولید می‌کنند، قدرت ترمز و انتقال گرمای آنها عالی می‌باشد.

۴.سرامیکی:

در این نوع لنت‌ها مقدار کمی فلز وجود دارد و ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی آنها سرامیک، فیبرمی‌باشد. این دسته صدای کم‌تری تولید کرده، نسبت به انواع دیگر لنت‌ها دیرتر خورده می‌شوند و خاک کم‌تری تولید می‌کنند. تنها جنبه‌ی منفی قیمت بالای آنهاست.

۵.زینتری:

کاربری این دسته لنت‌ها بیش‌تر در خودروهای آفرود و مسابقه‌ای می‌باشد و اگر از آنها در خودروهای معمولی استفاده شود قدرت ترمزگیری کاهش پیدا می‌کند. همچنین خوردگی آنها بالاست و عمر کمی دارند.

علت تعویض لنت :

پس از مدت زمان معینی (بسته به نوع خودرو) سطح اصطکاکی لنت تمام شده و همین‌طور روتر ترمز نیز فرسوده می شود و در این زمان نیاز به تعویض این بخش ها خواهید داشت. .
لنت‌های فرسوده باعث می‌شوند، مسافت بیش‌تری طول بکشد تا خودرو متوقف شود، پدال ترمز سفت نبوده و قدرت ترمز به شدت کاهش یابد.

زمان پیشنهادی برای تعویض لنت ها:

بهتر است هر پانزده هزار کیلومتر سطح لنت ها توسط مکانیک بررسی شود. اما به طور معمول هر پنجاه هزار باید برای داشتن سیستم ترمز خوب لنت ها تعویض شوند.

نشانه های فرسودگی لنت:

۱.روشن شدن چراغ هشدار ترمز

زمانی که چراغ هشدار ترمز روشن شد باید بلافاصله سیستم ترمز بررسی شود. اکثر خودروهای جدید سنسوری در لنت ترمز دارند. وقتی زمان تعویض لنت برسد چراغ مربوطه روشن میشود.

۲.سر و صدا از سیستم ترمز

زمانی که لنت ترمز نزدیک تمام شدن است، چه ترمز بگیرید چه نگیرید، صدایی از سیستم ترمز خواهید شنید. این صدا نشان می‌دهد که لنت‌ها در حال تمام شدن اند و نیاز است . اگر لنت‌ها به طور کامل تمام شوند، زمانی که ترمز می‌کنید صدای ساییده شدنِ اذیت کننده‌ای خواهید شنید. در این زمان حتماً باید لنت‌ها را تعویض کنید و رانندگی با این خودرو به هیچ وجه ایمن نیست.

۳.لرزش پدال خودرو یا لرزش کل خودرو

با گذشت زمان، روتر های ترمز مشکل پیدا می‌کنند یا در اثر گرما تاب برمی‌دارند. این دسته مشکلها باعث ایجاد لرزش در پدال ترمز یا فرمان میشوند.. اگر روتر آسیب دیده باشد، نیاز به لنت و روتر جدید دارید.

۴.کشیده شدن خودرو به یک سمت در زمان ترمز گرفتن

عمده مشکلاتی که علت آنها ممکن است ثابت نبودن ماشین در زمان ترمز گرفت باشد:

۱.مشکل صحفه ترمز
۲.تراز نبودن سیستم تعلیق
۳.ساییدگی تایر
۴.خوردگی تایر در یک سمت بیشتر از سمت دیگر

لنت ترمز فرسوده باعث کاهش قدرت ترمز می‌شود. اگر دمای لنت‌ها زیاد شود یا فرسوده شده باشند، کارایی سیستم ترمز کاهش پیدا خواهد کرد. کم بودن قدرت ترمز بر روی هندلیگ و ایمنی وسیله‌ی نقلیه تأثیر مستقیم می‌گذارد به خصوص در شرایطی که ترمز‌های سنگین گرفته می‌شود و در آنِ واحد هم فشار و هم گرمای زیادی به لنت‌ها وارد می‌شود.

عوامل خوردگی لنت:

۱.سبک رانندگی:

سبک رانندگی با عمر لنت‌ها رابطه‌ی مستقیم دارد. هرچه تهاجمی‌تر راننده کرده و شتاب گیری‌های پشت‌هم و ترمز‌های سنگین بیش‌تری داشته باشید، لنت‌ ترمز زودتر تمام می‌شوند.
هرچه تهاجمی‌تر راننده کرده و شتاب گیری‌های پشت‌هم و ترمز‌های سنگین بیش‌تری داشته باشید، لنت‌ ترمز زودتر تمام می‌شوند.

۲.محل رانندگی:

اگر در محل رانندگی شما ترافیک سنگین و یا چراغ راهنمایی‌های زیادی وجود دارد، فشار زیادی به سیستم ترمز و لنت‌ها وارد می‌شود. رانندگی در شهر فشار بیش‌تری را نسبت به رانندگی در جاده به سیستم ترمز وارد می‌کند. همچنین رانندگی در مناطق با شیب بالا نیز به لنت‌ها فشار زیادی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد.

۳.سفتی پدال:

لنت‌های با مواد سخت‌تر مدت زمان طولانی‌تری دوام می‌آورند اما ابتدا باید گرم شوند تا بتوانند نهایت عملکردِ خود را نشان دهند. از این نوع لنت‌ها بیش‌تر برای خودرو‌های معمولی استفاده می‌شود. لنت‌های نرم‌تر برای رانندگی با سرعت‌های کم‌تر و در شرایط روستایی مناسب اند. در این لنت‌ها ترمز های سنگین و ایجاد گرما باعث می‌شود که اجزای لنت آب شده و بر روی روتر ترمز ریخته و عملکرد ترمز را کاهش دهد.
باید توجه داشت که نوع لنت بستگی به نوع ماشین دارد.

۴.جنس اجزای سیستم ترمز:

جنس اجزای سیستم ترمز نظیر روتر و لنت‌ها نیز بر روی قدرت ترمز تأثیر می‌گذارند.
مثلا ترمز‌های سرامیک-کربنی بیش‌تر از ترمز‌های فلزیِ عادی دوام می‌آورند.

Leave A Reply

Exit mobile version