هرزمان صحبت از مهاجرت می‌شود، نام آلمان به‌عنوان یکی از گزینه‌های انتخابی مطرح است. با هر شغل، تحصیلات و موقعیتی که باشید آلمان برای شما گزینه‌ای ‌است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. شرایط خاص آلمان باعث شده که تعداد زیادی از پزشکان، پرستاران و ارائه‌کنندگان خدمات درمانی و مراقبتی، به مهاجرت فکر کنند. با ما همراه باشید تا تمام ابعاد و زوایای مهاجرت کادر درمان به آلمان را روشن کنیم.

 

چرا آلمان برای کادر درمان مقصد مناسبی است؟

طبق جدیدترین آمارها از صنعت گردشگری سلامت در سال ۲۰۲۰، آلمان یکی از محبوب‌ترین مقاصد اروپا و دنیا برای سفر درمانی است. سیستم درمانی مدرن و قدرتمند این کشور،  یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد گردشگری سلامت و افزایش درآمد پزشکان و پرستاران است. همچنین افزایش میانگین سنی جمعیت  و نیاز به نیروی جوان در حوزه خدمات درمانی باعث اشتیاق بیشتر به مهاجرت کادر درمان به آلمان شده است. عواملی مانند درآمد بیشتر، سطح علمی و فنی بالا، اقتصاد و شاخص‌های اجتماعی و البته تسهیل مهاجرت پزشکان و پرستاران، آلمان را به یکی از جذاب‌ترین کشورها برای مهاجرت تبدیل کرده است. این کشور نه‌تنها برای کادر درمان بلکه برای سایرین هم می‌تواند گزینه‌‌ای مطلوب و خوب باشد‌ و زندگی مناسب و آرام را برای آن‌ها فراهم سازد.

اولین اقدام برای مهاجرت کادر درمان به آلمان:

شما به‌عنوان یک پزشک برای فهمیدن و تشخیص بیماری افراد و ارائه راه‌حل نیاز به برقراری ارتباط دارید. تا زمانی که به مهارت‌های زبانی و ارتباطی کشوری که قصد مهاجرت و زندگی در آن را دارید،  دست پیدا نکنید نمی‌توانید کار خود را پیش ببرید. اولین و مهم‌ترین اقدام پزشکان، پرستاران، ماماها و دندانپزشکان برای مهاجرت به آلمان فراگیری زبان آلمانی در سطح قابل‌قبول است. در ادامه خواهید دید که برای ارائه درخواست و پیگیری وضعیت مهاجرت و شرکت در آزمون‌های موردنیاز به زبان آلمانی نیاز ضروری خواهید داشت.

 

مراحل مهاجرت کادر درمان به آلمان:

مراحل و شرایط مهاجرت کادر درمان به آلمان یکسان نیست بلکه هرکدام تا حدودی تفاوت‌هایی دارند و باید مراحل مختص به خود را طی کنند. در ادامه به‌صورت مجزا شرایط و مدارک موردنیاز مهاجرت برای کادر درمان را شرح می‌دهیم.

۱) مدارک موردنیاز و مراحل مهاجرت پزشکان:

پزشکان باید دارای حداقل سطح زبانی B2 باشند. در اولین قدم ضروری است که مدارک تحصیلی و سوابق خود را ترجمه و جهت معادل‌سازی ارائه کنند و بعد از بررسی مدارک و تأیید آن‌ها، اجازه‌ شرکت در آزمون‌های تخصصی اپروباتسیون و زبان را دریافت کنند. در صورت قبولی در این آزمون‌ها، افراد می‌توانند به مراکز درمانی درخواست داده و مشغول به گذراندن دوره رزیدنتی خود شوند. لازم به ذکر است که در طی این دوره شاغل محسوب شده و دارای درآمد، بیمه و سابقه کاری خواهند بود.

اگر به هر دلیلی نتوانید در اولین آزمون اپروباتسیون قبول بشوید جای نگرانی نیست زیرا حداکثر تا ۳ مرتبه امکان شرکت در آن را خواهید داشت. متخصصین هم باید همین روند را طی کنند اما در مرحله استخدام کادر درمان در آلمان، می‌توانند با کارفرمای خود مذاکره کرده و در صورت اثبات دانش و توانایی‌های خود از مزایای یک متخصص بهره‌مند شوند اما درهرحال باید دوره رزیدنتی را سپری کنند.

۲) مدارک موردنیاز و مراحل مهاجرت پرستاران:

در ادامه مبحث مهاجرت کادر درمان به آلمان به پرستاران رسیدیم. پرستاران هم باید دارای حداقل سطح زبانی B2 باشند و مانند پزشکان مراحل معادل‌سازی را از طریق اداره سلامت ایالت مدنظر پیگیری کنند. بعد از بررسی مدارک تحصیلی نقاط ضعف و تعداد واحدهایی که باید بگذرانند تا به‌عنوان پرستار صلاحیت پیدا کنند، معرفی ‌می‌شود. پس از آن باید در مراکز آموزشی و مدارس خاصی به آموزش بپردازند و در انتها در آزمون شرکت کنند. هزینه‌ دوره‌ها با خود پرستاران است اما با مذاکره و توافق با کارفرما می‌توانند در مراکز آموزشی، کنار تحصیل و آموزش به‌عنوان کمک پرستار مشغول به کار شوند و کسب درآمد کنند.

 

درآمد، بیمه و مزایا پزشکان و پرستاران:

آلمان به‌عنوان قدرتمند‌ترین اقتصاد اروپا سطح زندگی، درآمد و قدرت خرید مناسبی را برای شهروندانش فراهم کرده است. پزشکان و پرستاران در این کشور جز طبقه متوسط به بالا محسوب می‌شوند. بلافاصله بعد از اشتغال کادر درمان در آلمان، بیمه و خدمات اجتماعی آن‌ها برقرار می‌شود. حتی پزشکانی که دوره‌ رزیدنتی خود را سپری می‌کنند، مدت دوره جز سنوات بیمه‌ای محسوب می‌شود. پرستاران در آلمان به طور میانگین و خالص از ۳۰ تا ۴۰ هزار یورو و پزشکان از ۴۵ تا ۶۰ هزار یورو در سال درآمد دارند.

 

آیا برای پزشکان و پرستاران در آلمان کار وجود دارد؟

یکی از پرتکرار‌ترین و البته مهم‌ترین سؤالاتی که از مؤسسات مهاجرتی هنگام اعزام کادر درمان در آلمان پرسیده می‌شود وضعیت اشتغال پزشکان و پرستاران است. باتوجه‌به روند منفی جمعیت و رشد میانگین سنی فرصت‌های شغلی زیادی در زمینه خدمات درمانی و مراقبتی به وجود آمده است. در صورت قبولی در آزمون‌هایی که پیش‌تر بحث شد احتمال بالایی برای استخدام و اشتغال شما وجود دارد.

جمع‌بندی:

در این مقاله سعی کردیم که تمام زوایای مهاجرت به آلمان را برای شما شرح دهیم. مزایا و امکاناتی که اشتغال در آلمان برای شما فراهم می‌کند و البته روند و مسیری که باید برای داشتن زندگی آرام و مناسب طی شود روشن گردید. مهاجرت تصمیمی بسیار حیاتی و سخت است. قبل از مهاجرت کردن باید تحقیقات بسیاری انجام داد. البته باید دقت کرد که از چه منابعی برای تحقیق استفاده می‌کنیم.

Leave A Reply

Exit mobile version