اهمیت موتورهای جستجو در عصر دیجیتال به بالاترین حد خود رسیده است. داشتن رتبه برتر در نتایج موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، شانس دیده شدن توسط مخاطبانتان را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. بنابراین، درک عملکرد موتورهای جستجو و نحوه محاسبه رتبه‌بندی مهم‌تر از همیشه است. همچنین آگاهی یافتن از ارزش کلمه کلیدی هنگام نوشتن محتوا و آگاهی از عملکرد آن‌ها در الگوریتم های رتبه بندی مختلف موتورهای جستجو برای نویسنده محتوا ضروری است.

 کلمه کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی را می‌توان به عنوان طرح کلی یا اسکلت محتوا تعریف کرد. کلمه کلیدی سازنده یا ویران کننده‌ی یک وبسایت اینترنتی است. کلمات کلیدی اساسا بذرهایی هستند که محتوای عالی از آن‌ها شکوفا می‌شود.

کلمات کلیدی می‌توانند واژگان یا عباراتی باشند که به طور فعال به عنوان پرس و جو در موتورهای جستجو وارد می‌شوند. برای تولیدکننده محتوا ضروری است محتوایی که ایجاد می‌کند با آنچه مردم به طور فعال جستجومی‌کنند، مرتبط باشد. این امر به افزایش محبوبیت مطالب گفته شده و رسیدن به رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو کمک می‌کند.

 اهمیت کلمات کلیدی

کلمات کلیدی سنگ بنای میان اطلاعاتی که مخاطب به دنبال آن می‌گردد و مطالبی که ارائه می‌دهید را فراهم می‌کنند. هدف از رتبه بندی در موتورهای جستجو این است که ترافیک ارگانیک را از صفحات نتایج موتورهای جستجو به سایت خود هدایت کنید. واژگان کلیدی شما بر نوع ترافیکی که دریافت می‌کنید، تأثیر می‌گذارد.

شما باید در هرلحظه خواسته‌های بازدیدکنندگان، زبانی که آن‌ها استفاده می‌کنند و مطالبی را که می‌خواهند، درک کنید. می‌توانید این کار را با ردیابی خواسته مخاطب و تحقیقات پیرامون کلمه کلیدی خود انجام دهید.

بنابراین، کلمات کلیدی برای هر کسی که می‌خواهد از موتورهای جستجو برای بازاریابی محتوای خود استفاده کند، نقش بسیار حیاتی دارد.

کلمه کلیدی کوتاه یا دم بلند؟

کلمات کلیدی دم بلند ترکیبی از سه یا چند کلمه هستند. در حالی که کلمات کلیدی دم بلند حجم جستجوی کمتری دارند، معمولاً ترافیک مرتبط بیشتری را جذب می‌کنند. این دسته از کلیدواژه‌ها معمولاً رقابتی کمتری دارند و راحت‌تر رتبه‌بندی می‌شوند. اما چه نیازی به کلمات کلیدی طولانی است؟ مگر کلمات کلیدی تک‌کلمه‌ای چه ایرادی دارند؟

سئوی کلمه کلیدی کوتاه علاوه بر رقابت بالا، ‌بسیار هزینه‌بر است. درعوض انتخاب اصطلاحات توصیفی به عنوان واژه اصلی با هزینه کم و ریسک پایین قابل انجام می‌باشد.

علاوه بر رقابت سنگین، این کلمات معمولاً مبهم هستند و نمی‌توانند موضوع را برای کاربر شفاف کنند. اما کلمات کلیدی طولانی، معمولاً، هدف مشخصی دارند.

Google Suggest برای یافتن کلمات کلیدی دم بلند عالی است .کافی است یک کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار خود وارد کنید تا ببینید مخاطبان چگونه جستجو می‌کنند.

جایگاه کلمه کلیدی را بشناسید.

برای دستیابی به هدف محتوا باید از کلیدواژه به بهترین نحو استفاده کنید. بهترین مکان‌ها برای قرارگیری این واژه ارزشمند عبارتند از:

URL  مقاله
عنوان مقاله

کلمات کلیدی محتوا باید در عنوان قرار داده شوند؛ زیرا گوگل از این عنوان همراه با توضیحات متا برای ایجاد پیش‌نمایش محتوای شما استفاده می‌کند. بنابراین، استفاده از یک کلمه کلیدی در عنوان یک ضرورت غیرقابل انکار است.

 بدنه مقاله

گوگل در تلاش است تا یک نمای کلی از مقاله به دست آورد. هنگام بهینه سازی محتوا برای کلمات کلیدی، باید مراقب باشید که گوگل را به سمت کلمه کلیدی اشتباه هدایت نکنید. بلکه سعی کنید آن را به سمت اصطلاحاتی هدایت کنید که می خواهید روی آن تمرکز کند. بنابراین کلیدواژه اصلی شما ابتدا باید در همه مکان‌های ضروری ظاهر شود. سپس کلمات کلیدی ثانویه و در نهایت هر کلمه کلیدی اضافی دیگری ظاهر شود.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام نوشتن محتوای خود باید به خاطر بسپارید، قرارگیری مناسب کلمات کلیدی در نوشتن محتوا باشد. قرار دادن بی‌معنای واژه کلیدی باعث می‌شود خواننده از محتوا جدا شود.

پاراگراف اول و آخر مقاله

پاراگراف اول یک عامل بسیار مهم است که رتبه محتوا را در نتایج موتورهای جستجو تعیین می‌کند. ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه اول یک مقاله معمولاً جایی است که نویسنده محتوا زمینه را برای آنچه به آن پرداخته می‌شود، ایجاد می‌کند. از آنجایی که اکثر خوانندگان تنها در صورتی بقیه مقاله را می‌خوانند که آغاز آن قوی باشد، ممکن است این مسئله یک عامل رتبه بندی نیز باشد.

تگ‌های H

اکثر ویرایشگرهای متن، سرفصل‌ها را به عنوان یک گزینه قالب بندی ارائه می‌کنند تا در تقسیم محتوا کمک کنند. افزودن کلمات کلیدی نوشتن محتوا به سرفصل‌های مقاله مؤثرترین روش برای رتبه‌بندی کلمه‌های کلیدی متعدد می‌باشد.

بخش توضیحات متا

Meta Description همان توضیحات مختصری هستند که در زیر عنوان صفحات، در نتایج جستجو ظاهر می شوند. این توضیحات نباید بیش از ۱۶۰ حرف باشند اما با این وجود بهترین مکان برای قانع کردن کاربر جهت ورود به سایت می باشد

عنوان عکس

تصاویر موجود در صفحه می بایست توسط تگ Alt برای موتورهای جستجو توصیف شوند. بهتر است در این تگ از کلمه کلیدی استفاده شود.

ابزارهای کاربردی گوگل برای تعیین کلمه کلیدی

جایگاه کلمات کلیدی درمقاله

علاوه بر شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود، باید به سراغ کلیدواژه‌هایی که رقبایتان از آن استفاده کرده‌اند نیز بروید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید کلمات کلیدی موفق و ناموفق مرتبط با سایت خود را بیابید. با انجام این کار، می‌توانید از تحلیل رقبایتان به نفع خود استفاده کنید.

پس از این آنالیز می‌توانید به کمک ابزارهای کاربردی گوگل، مناسب‌ترین کلیدواژه‌ها را برای ارتقای سایتتان انتخاب کنید.

  • SEOchat Suggestion Keyword Finder: این ابزار، کلمات کلیدی پیشنهادی را به صورت ترکیبی از موتورهای جستجو گوگل و Bing ارائه می‌دهد. کلمات پیشنهادی توسط این ابزار، در بیشتر مواقع توسط لیست پیشنهادی موتورجستجوی گوگل، تضمین می‌شوند.
  • Google Ads Keyword Planner: این ابزار توسط گوگل ارائه شده است. کلماتی که توسط آن پیشنهاد می‌شوند معمولا پررقابت هستند و براساس کشور، مناطق مختلف، زمان و تاریخ تعیین می‌گردند.
  • Rellian Keyword Discovery: این ابزار دارای یک پایگاه داده است که بیش از چندین میلیارد کلمه کلیدی را شامل می‌شود. قابلیت نمایش تعداد دفعات سرچ هر کلیدواژه در ماه، یکی از ویژگی‌های مفید این ابزار محسوب می‌شود.
برخی دیگر از ابزارهای رایگان که در اختیار وبمسترها قرار می‌گیرند عبارتند از:
  •  Google Trends
  •  Keyword Shitter
  •  AdWord & SEO Keyword Permutation Generator
  • Answer the Public
  • Google Correlate
  •  Keywords Everywhere
  •  Wordtracker Scout
  •  Google Search Console

تراکم کلمات کلیدی در متن محتوا

اما آیا هرچقدر بخواهید می‌توانید از این کلمات در محتوای خود استفاده کنید؟ بعد از آنکه کلمه یا کلمات کلیدی را مشخص کردید. می بایست بر اساس این کلمات کلیدی، محتوایی ارزشمند تولید کنید. در زمان تولید محتوا دقت داشته باشید که کلمات کلیدی را به کار ببرید اما به اندازه!

مواتورهای جستجو مطابق با الگوریتم‌های خود محتوای یک صفحه را آنالیز می‌کنند. اگر بیشاز حد استاندارد از این کلمات شگفت‌انگیز استفاده کنید، جریمه و به اسپم منتقل خواهید شد.

میزان تراکم کلیدواژه‌ها بین ۱ تا ۳ درصد از کل محتوا می‌باشد. مطلوب‌ترین حالت استفاده نیز یک و نیم درصد است. به عنوان مثال ۱۵ بار تکرار این کلمات در یک متن ۱۰۰۰ کلمه‌ای مناسب بنظر میاید.

همیشه به خاطر داشته باشید:
  1. کلمه کلیدی مضمون صفحه را مشخص می‌کند.
  2. تعیین رتبه در موتورهای جستجو توسط همین کلیدواژه‌های اصلی صورت می‌گیرد.

منبع:

https://modireweb.com/Keyword-density

Leave A Reply

Exit mobile version