-digital-marketing

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در دنیای امروز کاربران بین ۵ تا ۹ ساعت از روز در اینترنت هستن و از فضای آنلاین استفاده میکنن با افزایش دسترسی به اینترنت بازاریابی(دیجیتال مارکتینگ) و تولید محتوا هم مورد توجه همگان قرار گرفت.بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ همه مجموعه ها ,ابزارها و فعالیت‌هایی که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند گفته میشود.

دیجیتال مارکتینگ  تمام فعالیت‌های بازاریابی که از طریق بستری به نام اینترنت منشا میگیرد. مشاغل از کانال‌های دیجیتال مثل موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی خود استفاده می‌کنند.

یک دیجیتال مارکتر ممکن است بگوید که دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی درونگرا مفاهیم یکسانی دارند، و متفاوت نیستند اما در اصل تفاوت‌های جزئی در این دو وجود دارد.

نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌ها چیست؟

بازاریابی سنتی به این صورت است که تبلیغات به صورت چاپی، ارتباط تلفنییا همان بازاریابی تلفنی با مشتریان یا به صورت فیزیکی و حضوری انجام می‌شود، اما نقطه مقابل آن بازاریابی دیجیتال کاملا به صورت آنلاین و الکترونیکی اتفاق میافتد . این به این معنیه که شرکت‌ها و برندها امکانات بسیار بیشتری برای دسترسی به مشتریان بیشتر از جمله ایمیل، ویدئو، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو در اختیار دارند.

سایت HubSpot که از سایت‌های معتبر و معروف در عرصه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب می‌شود در تعریف بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی دیجیتال به این نکته اشاره کرده است که این عبارت، یک چتر مفهومی محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر، به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کنیم، بهتر است که همه‌ی آن تکنیک‌ها و ابزارهایی را بشناسیم که زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

در تمام مراحل دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) آگاهی و شناخت از برند حرف اول را می‌زند و یک اصل با ثبات به شمار می‌آید. در دنیای آنلاین امروز، تمام کسب و کارها وب‌سایت دارند و داشتن وب‌سایت را از واجبات و ضروریات کسب و کار خود می‌دانند. حتی اگر وب‌سایت نداشته باشند، سعی می‌کنند تا در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستا که بولد شده یا دیگر کانال‌ها حضور پررنگی داشته باشند. محتوای دیجیتال و بازاریابی آن به قدری در میان کسب و کارها رایج است که اکنون مصرف کنندگان از کسب و کارها انتظار دارند تا یکی از ابزارها دیجیتال را در اختیار داشته باشند و بسیاری از کسب و کارها این ابزارها را راهی برای جلب و نظر  اعتماد مشتری می‌دانند.

دیجیتال مارکتر

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ

  • بهینه سازی و توسعه موتورهای جستجو (SEO)
  • بازاریابی محتوا یا محتوا نویسی
  • بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام,یوتیوب و…)
  • پرداخت به ازای کلیک (PPC) (تبلیغات کلیکی)
  • افیلیت مارکتینگ(همکاری در فروش)
  • تبلیغات نیتیو(همسان)
  • اتوماسیون بازاریابی
  • ایمیل مارکتینگ(تبلیغات ایمیلی مثل خبر نامه)
  • بازاریابی آنلاین و استراتژی بازاریابی اینترنتی
  • بازاریابی درونگرا(اینباند مارکتینگ)
  • محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر یا حمایت مالی

یک بازاریاب دیجیتال چه وظایفی دارد؟

بازاریاب‌های دیجیتال مسئول و مدیر ایجاد و افزایش آگاهی نسبت به برند و تولید مشتری راغب از طریق همه کانال‌های دیجیتالی (رایگان و پولی) هستند که در دسترس کسب‌وکار قرار دارد. از جمله این کانال‌ها می‌توان به وب‌سایت خود شرکت ها، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل، تبلیغات و وبلاگ شرکت اشاره کرد.

معمولاً بازاریاب‌ دیجیتال برای هر کانال روی یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) متفاوت تمرکز می‌کند تا بتوانند عملکرد شرکت در هر مورد را به درستی بسنجد و ارزیابی کنند. امروزه سمت های مرتبط با بازاریابی دیجیتال متعددی و گوناگونی را می‌توان در هر شرکت تعریف کرد. در شرکت‌های کوچک یک نفر می‌تواند مسئولیت اجرای بسیاری از تاکتیک ها  را بر عهده بگیرد، اما در شرکت‌های بزرگ برای این تاکتیک‌ها چندین کارشناس در نظر گرفته می‌شود که هر یک از آن‌ها فقط روی یک یا دو کانال دیجیتال خاص تمرکز دارند.

کاربرد و مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای B2B و B2C

بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای هر کسب‌وکاری کار کند؛ صرف‌نظر از اینکه بیزینس B2B (کسب‌وکار به کسب‌وکار) یا B2C‌ (کسب‌وکار به مشتری) باشید. دیجیتال مارکتینگ برای درک نیازهای مصرف‌کننده و ایجاد محتوای ارزشمند و هدفمند برای آن‌ها می‌تواند بسیار مفید و واقع بینانه قرار بگیرد. بااین‌حال، این نشان نمی‌دهد که هر کسب‌وکاری باید استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال یکسانی داشته باشد. در ادامه بررسی میکنیم که برای هر کدام از کسب‌وکارها دیجیتال مارکتینگ چگونه می‌تواند مؤثر باشد.

بازاریابی B2B

بازاریابی B2B بیشتر بر منطق محصول و ویژگی‌های محصول میپردازد. از آنجایی‌ که در این نوع بازاریابی احساسات مشتری و خریدار در تصمیم خرید نقشی ندارند، درک خریداران و نحوه تصمیم‌گیری سازمانی آن‌ها در تصمیم به خرید ضروری است. درواقع بازاریابی B2B در مورد نحوه استفاده کسب‌وکار از یک محصول است.

به‌فرض مثال، فرض کنید کسب‌وکار شما نرم‌افزار بهره‌وری را می‌فروشد. اگر این محصول را به مشاغل می‌فروشید،  تمرکز باید روی این باشد که چگونه نرم‌افزار شما در پول و زمان مشتری صرفه‌جویی می‌کند و با نرم‌افزار شما، مشتری و کارمندان آن‌ها می‌توانند کارهای بیشتری را در مدت‌زمان مشابه انجام دهند.

بنابراین اگر شرکت شما B2B است، استراتژی بازاریابی دیجیتال شما باید بتواند از طریق وب‌سایت و پشتیبانی از کانال‌های دیجیتال با کمک سئو و بهینه سازی، باارزش‌ترین نقطه نظرها را برای فروشندگان خود جذب و تبدیل کند. و همچنین بسیار نکته خوبی است که در کانال‌های تجاری مانند لینکدین مشتریان خود را هدف قرار دهید. درنتیجه استفاده از استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی و گوگل ادز و همچنین بازاریابی محتوا می‌تواند برای بیزینس‌های B2B بسیار مناسب و کاربردی باشد. با یک استراتژی بازاریابی خوب از این دارایی‌ها و تاکتیک‌ها استفاده کنید تا بازدهی زیادی را برای کسب‌و‌کار و بیزنس خود به وجود آورید.

b2b-content-success

بازاریابی B2C

بازاریابی B2C بیشتر بر روی مزایای محصول تمرکز و توجه دارد. تصمیمی که مصرف‌کنندگان می‌گیرند، در مقایسه با کسب‌وکارها و بیزنس هایی که محصولی را از طریق بازاریابی B2B می‌خرند، بیشتر بر حسب احساسات مشتری است.

یک نکته مهم در مورد بازاریابی B2C این است که مصرف‌کنندگان انتظار دارند که برند به مزایای محصول اشاره کند تا همه‌چیز را برای آن‌ها روشن و واضح کند. برخلاف بازاریابی B2B، فرآیند خرید مصرف‌کنندگان بسیار کوتاه‌تر است؛ بنابراین برای اطمینان از اینکه استراتژی بازاریابی B2C شما بر مصرف‌کنندگان مؤثر است، تمرکز شما باید بر نشان‌دادن و مشخص کردن مزایا و نتایج محصول یا خدمات باشد.

مثالی از نرم‌افزار بهره‌وری که قبلاً ذکر شد را دربه یاد بیاورید. حالا تصور کنید که دارید آن را مستقیماً به مصرف‌کنندگان می‌فروشید. هنگام خرید، مصرف‌کنندگان از شما می‌خواهند توضیح دهید که چگونه نرم‌افزار و ویژگی‌های آن سودآور و مفید خواهد بود.

برخلاف بازاریابی B2B، مصرف‌کنندگان به دنبال بازگشت سرمایه خود نیستند. آن‌ها به دنبال محصول یا خدماتی هستند که زندگی آن‌ها را کمی آسان‌تر کند؛ بنابراین روی تسریع فرآیند خرید توسط مشتریان باید تمرکز و دقت کنید. این فرآیند از لحظه‌ای که شخصی در وب‌سایت شما وارد می‌شود تا لحظه‌ای است که خرید می‌کند و از وب سایت شما خارج مشود است. با کمک سئو می‌توانید مشتریان آنلاین بیشتری به دست آورید و به‌راحتی نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

برای شرکت‌های B2C، کانال‌هایی مانند اینستاگرام، پینترست و فیس‌بوک معمولا می‌توانند برای چنین مقاصدی ارزشمندتر از پلتفرم‌های متمرکز بر تجارت مانند لینکدین باشند.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

Exit mobile version