اندروید ۱۲ که در سری پیکسل ۶ راه اندازی شد، یکی از بزرگترین تلاش های گوگل در سال های اخیر با مجموعه ای از ویژگی های جدید که با به  روز رسانی گسترده طراحی همراه است. اگر تلفن همراه شما قابلیت دریافت این آپدیت را دارد می توانید نسبت به نصب آن اقدام نمایید.

مهم ترین ویژگی های آندروید ۱۲:

  1. Material You و دیگر عناصر طراحی آن
  2. ویژگی های جدید
  3. تغییرات جدید
  4. بهبود امنیت و حریم خصوصی

طراحی Material You

در اینجا داستان طراحی مجدد و عظیم برای اندروید ۱۲ است. طراحی جدید، Material You، چندین عنصر را با هم در یک زبان طراحی منسجم ترکیب می کند که در کل سیستم عامل کار می کند، بیدن ترتیب می توانید در هر قسمت از برنامه ها جداگانه و به سرعت وارد شوید.

استخراج رنگ

استخراج رنگ، پوشش بر اساس پایه رنگ در طراحی جدید است،بر این اساس، سیستم عامل به طور طبیعی رنگ ها را از تصویر زمینه شما استخراج می کند و از آنها برای قالب بندی تم سیستم عامل شما استفاده می کند.در تصویر بالا می توانید نمونه ای از این عملکرد را مشاهده کنید.بنابراین، شما یک والپیپر تنظیم می‌کنید، اندروید ۱۲ رنگ‌ها را استخراج می‌کند و سپس سیستم‌عامل شما را بر اساس آن رنگ بندی کرده و نمایش می دهد.

این تغییرات رنگ در تمام سیستم عامل، از جمله تنظیمات، بخش های تنظیمات سریع، و هر برنامه‌ای که آندروید ۱۲ پشتیبانی می کند، انجام می‌شود، همچنین کاربران می توانند این استخراج رنگ را لغو کرده و رنگ سفارشی خود را انتخاب کنند.


وبجت ها

اندروید ۱۲ نسبت به بسیاری از نسخه های قبلی اندروید تاکید بسیار بیشتری بر استفاده از ویجت ها دارد و همینطور لانچر ویجت ها برای پیمایش و مشاهده آسان تر به طور کامل بازنگری شد، علاوه بر این ویجت ها دارای چندین API جدید برای بهبود عملکرد با طراحی Material You و حتی ویجت های جدید هستند.

API های جدید به توسعه دهندگان کمک می کنند تا نحوه ظاهر و عملکرد ویجت ها را بهبود بخشند.و این نوید بخش این است که توسعه دهندگان را تشویق کند که ویجت ها را به روز کنند زیرا بسیاری از آنها شبیه سال های قبل هستند، به‌علاوه، با قالب‌بندی Material You، شخصی‌سازی ویجت‌ها و بهتر جلوه دادن آنها با صفحه اصلی آسان‌تر خواهد بود. این بزرگترین تاکیدی است که گوگل بر روی ویجت ها از زمانی که ابزارک های قابل تغییر اندازه در اندروید Honeycomb تبدیل شدند، انجام داده است.


بخش های تنظیمات سریع

تنظیمات سریع نیز تغییرات اساسی نسبتاً وسیعی دریافت کرده است، تنظیمات فرعی از بین رفته و با دکمه های مستطیل گرد بزرگتر جایگزین شده اند. این بخش های جدید مانند دکمه های قبلی کار می‌کنند که روی آن ضربه می‌زنید تا روشن و خاموش شوند. همچنین بخش های جدیدی برای دسترسی به دوربین و میکروفون (در ادامه در مورد آن بیشتر خواهد شد)، Google Pay، هشدارها و وسایل خانه هوشمند وجود دارد. تعدادی از این بخش ها متفاوت عمل می کنند،به عنوان مثال، بخش اینترنت همیشه یک درخواست اجرا می کند و اطلاعات داده های تلفن همراه و Wi-Fi را در خود جای و نمایش می دهد.

به طور کلی، این فقط یک تغییر در زیبایی رابط کاربری است. نکته مثبت این است که بخش های بزرگ‌تر اجرا می‌شوند و اطلاعات بیشتری را در خود جای می‌دهند.

تنظیمات

منوی تنظیمات نه تنها یک طراحی مجدد را شاهد بود، بلکه تغییرات جزئی را نیز دربر داشت، برای طراحی مجدد، از رابط کاربری One UI سامسونگ با هدرهای بزرگ که فضای زیادی را اشغال می کند کمک گرفته است، در نهایت دسترسی به منوی بالایی گوشی تلفن همراه را در گوشی های طویل آسان تر کرده است. تغییر قابل توجه دیگر اضافه شدن Safety & Emergency به صفحه تنظیمات اصلی است. این به شما امکان می دهد مواردی مانند تماس اضطراری و موارد دیگر را بدون نیاز به وارد شدن به منوی تنظیات اصلی، برای کاربر قابل دسترس باشد.

نوتیفیکیشن ها و سایر تغییرات

در اندروید ۱۲ تغییرات کوچکتری در این بخش دارد،این تغییرات شامل انیمیشن‌هایی است که کارها را روان‌تر می‌کند، یک صفحه نمایش همیشه روشن جدید که بر اساس وجود یا عدم وجود اعلان ها تغییر می‌کند، اعلان هایی که دائما بروز می شوند، و سایر بخش های کوچک برای ایجاد احساس روان تر، زنده تر و پاسخگوتر به سیستم عامل آندروید ۱۲.

این تغییرات در تمام سیستم عامل آندروید ۱۲ به روش های مختلف وجود دارد. همچنین هنگامی که گوشی خود را به شارژ متصل می کنید، انیمیشن شارژ جدیدی نمایش داده می شود که بسیار زیباست،نوتیفیکیشن ها نیز امسال مورد علاقه و توجه گوگل قرار گرفته اند، آنها نه تنها با به‌روزرسانی طراحی ظریفی دریافت کرده اند تا با رابط کاربر پسند اندروید ۱۲ تطبیق بیشتری داشته باشد، اما تغییرات زیربنایی به برنامه‌ها کمک می‌کند هنگام نمایش یک اعلان همراه با سایر پیشرفت‌ها سریع‌تر اجرا شوند تا ظاهر و احساس بهتری را به همراه داشته باشند.

ویژگی ها جدید

اندروید ۱۲ نیز با برخی ویژگی های جدید عرضه می شود، اکثر ویژگی های جدید بهبودهایی در کیفیت تجربه کاربری اضافه کرده اند که با این وجود از آنها قدردانی می کنیم، در اینجا خلاصه ای از ویژگی های اندروید ۱۲ آورده شده است. پس با ما همراه باشید.

ویژگی Scrolling screenshots

 

اسکرین شات های اسکرول مدت ها قبل از اندروید ۱۲ وجود داشت، اما با پشتیبانی رسمی آندروید ۱۲ از آن، قطعا مورد استقبال قرار می گیرد، این ویژگی در نسخه بتا سوم اضافه شد وماندگار شد.این کاری نسبتا ساده است شما طبق معمول یک اسکرین شات می گیرید و سپس روی گزینه Capture More را لمس کنید تا یک اسکرین شات با اسکرول کامل دریافت کنید، و اگر مایل باشید می توانید آن را برش دهید و علاوه بر این بخش ویرایش اسکرین شات نیز با ویژگی های جدیدی مانند افزودن متن و موارد دیگر بهبود یافته است.


بخش App Search

AppSearch یک ویژگی جدید است که به شما امکان می دهد مواردی را در برنامه ها جستجو کنید، البته این یک ویژگی در سیستم عامل های دیگر مانند ویندوز برای سال ها وجود داشته است. نحوه کار به این صورت که می تواند داخل برنامه های شما جستجو انجام داده و نتایج را به شما نمایش دهد. به عنوان مثال می توانید چیزی را که در یادداشت نوشتید جستجو کنید و جستجو بدون وارد شدن به برنامه شما را به آن یادداشت هدایت می کند.این ویژگی به صورت آفلاین کار می کند و دارای منابع بی پایانی که از کاربردهای بالقوه آندروید ۱۲ است.

حتی می‌توانید موسیقی را جستجو کنید و جستجو نتایج را از برنامه پخش جریانی انتخابی شما بازمی‌گرداند.شرکت گوگل اعلام کرده کهAppSearch باید سریعتر از جستجوی درون دستگاهی نتایج را به دست آورد و در عین حال از منابع کمتری نیز استفاده کند.


چرخش خودکار صفحه نمایش (Auto Rotate)


برای سال‌ها، چرخش خودکار توسط شتاب‌سنج تلفن همراه شما انجام می‌شد، زمانی که گوشی شما به پهلو چرخانده می شود، تشخیص می دهد و سپس صفحه نمایش عمل چرخش را انجام می دهد. جالب توجه است بدانید آندروید ۱۲ ازتشخیص چهره برای چرخش خودکار استفاده می کند. تلفن همراه شما به صورت شما نگاه می کند و فقط در صورتی می چرخد ​​که متوجه شود جهت تلفن همراه شما تغییر کرده است، بنابراین، می‌توانید کارهایی مانند دراز کشیدن روی تخت یا به پهلو خوابیدن را انجام دهید و تلفن همراه شما نمی‌چرخد و باعث آزار شما نمی شود. 

اشتراگ گذاری ساده و سریع داده تلفن همراه (Wi-Fi sharing )

یکی دیگر از ویژگی های جدید و بسیار جزئی است،روش کد QR همچنان مانند نسخه های قبلی اندروید در دسترس است. با این حال، اکنون یک گزینه در زیر وجود دارد که به شما امکان می‌دهد از Nearby Share برای ارسال اطلاعات کاربری Wi-Fi خود به تلفن شخص دیگری استفاده کنید. اشتراک‌گذاری با چند نفر سریع‌تر است و نیازی نیست که تلفن خود را بالا نگه دارید تا همه بتوانند آن را اسکن کنند.

ویژگی One-handed mode

اندروید ۱۲ شامل حالت کار با یک دست است،این قابلیت با رفتن به System و سپس Gestures در تنظیمات در دسترس است، درحالت همه چیز،آنها را به نصف تقسیم می کند، نظر بسیار شبیه حالت چند پنجره ای است، با این تفاوت که نیمه بالایی صفحه خالی است.حالت One-handed mode دسترسی به هر چیزی را که با یک دست در تلفن های طویل ترانجام می شود را آسان تر می کند.

ویژگی

Rich content insertion

این ویژگی جدید و جزئی اما سرگرم‌کننده برای Android 12 است. این یک API برای توسعه‌دهندگان است که به برنامه‌هایشان اجازه می‌دهد رسانه‌ها را بین برنامه‌ها جابجا کنند. شما می توانید کارهایی مانند کپی و چسباندن یک تصویر از یک برنامه به برنامه دیگر را انجام دهید. همچنین با متن علامت‌گذاری‌شده (پررنگ، مورب، و غیره)، ویدیوها، فایل‌های صوتی و موارد دیگر کار کنید.

این کمک می‌کند تا واسظه های میانی اشتراک‌گذاری تصاویر را از یک برنامه به برنامه دیگر حذف کنند.

Audio selection in the media player

پخش کننده رسانه ای موجود در تنظیمات سریع به شما این امکان را می دهد منبع صوتی خود را به راحتی تغییر دهید،شما به سادگی با لمس کردن این گزینه لیستی با تمام دستگاه های متصل فعلی ظاهر می شود،به عنوان مثال، می توانید با فشار دادن یک گزینه از بلندگوی بلوتوثی خود به بلندگوی تلفن خود تغییر دهید.

Overview suggestions

مدتی است که بخش برنامه های اخیر مورد علاقه گوگل قرار گرفته است و امسال، گوگل پیشنهادات کلی را اضافه کرد، وقتی به بخش برنامه‌های اخیر می‌روید، اکنون پیشنهاداتی برای انجام کارهایی خواهید دید. برای مثال، اگر یک مرورگر باز دارید، برنامه‌های اخیر شما ممکن است پیشنهاد کنند که پیوند را به صفحه‌ای که دارید برای اشتراک‌گذاری آسان‌تر کپی کنید.

 

Other minor additions

تعداد زیادی افزونه های جزئی وجود دارد، از جمله تعدادی شکلک جدید، حالت کم نور صفحه در تنظیمات دسترس‌پذیری،کنترل‌های اشاره‌ای بهینه‌سازی شده و عملکرد ضربه سریع برای گوشی های Pixel انتخابی که به شما امکان می‌دهد از پشت دستگاهتان برای کنترل تلفنتان استفاده کنید.

New under-the-hood features

 

هر نسخه از اندروید با تغییرات زیادی همراه است که نمی‌توانیم در مورد همه آنها صحبت کنیم،تغییرات زیربنایی عمدتاً شامل APIهای جدید برای توسعه دهندگان می شود که برنامه ها را بهتر می کنند، اما چیزهایی است که واقعاً نمی توانید در خود سیستم عامل مشاهده کنید. در اینجا برخی از تغییرات اساسی در اندروید ۱۲ آورده شده است.

Haptic feedback coupled with audio

احتمالاً این ویژگی را بیشتر از روی کنسول های بازی می شناسید،هنگامی که کنترلر شما در پاسخ به انفجار روی صفحه می لرزد، آن را احساس می کنید،اندروید ۱۲ به صورت بومی با این قابلیت همراه است. توسعه‌دهندگان بازی می‌توانند وقتی اتفاقاتی روی صفحه‌نمایش می‌افتد، تلفن شما را به لرزش درآورند، برخی از کاربردهای غیر بازی برای آن نیز وجود دارد، مانند فیلم‌ها یا همگام‌سازی لرزش با آهنگ‌های زنگ سفارشی

 

App hibernation

اندروید ۱۲ با بخش جدیدی در تنظیمات به نام برنامه های استفاده نشده عرضه می شود،این بخش جدید برنامه‌هایی را در خود جای می‌دهد که به دلیل عدم استفاده از آنها برای مدت زمان مشخصی به حالت Sleep خواهند رفت، برنامه‌های موجود در این بخش تمام مجوزهایشان لغو شده‌اند و اساساً در آنجا به حالت آماده بکار درآمده و هیچ کاری انجام نمی‌دهند تا زمانی که دوباره آنها را اجرا کنید.همچنین در صورت تمایل می توانید این عملکرد را به صورت برنامه به برنامه غیرفعال کنید

Game Mode APIs

اندروید ۱۲ شامل APIهای Game Mode جدید برای توسعه دهندگان بازی است، API جدید به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که توابع عملکرد متغیر را برای بهینه سازی آسان تر بگنجانند. عنوان مثال، یک توسعه‌دهنده می‌تواند حالتی داشته باشد که عملکرد را کاهش می‌دهد اما باتری را حفظ می‌کند یا حالتی که عملکرد را به هزینه باتری به حداکثر می‌رساند.

API جدید همچنین به داشبورد بازی آینده اندروید، پوششی با ابزارهای مختلف برای گیمرها، گره خورده است. داشبورد بازی اواخر امسال عرضه می شود.

سایر تغییرات کوچک و جزئی

اکثر تغییرات بسیار ساده هستند و نیازی به توضیحات کامل ندارند. در اینجا لیستی از تغییرات قابل توجه تر در اندروید ۱۲ وجود دارد که نیازی به توضیح طولانی ندارد.

HEVC media transcoding :

برنامه‌های بدون پشتیبانی HEVC می‌توانند اندروید ۱۲ آن را به AVC تبدیل کنند ( فرمت فشرده سازی ویدیو)

AVIF image support:

AVIF یک کدک تصویر مانند PNG یا JPEG است. کیفیتی مشابه با JPEG اما در حجم فایل به طور قابل توجهی حجم کمتری اشغال می کند. از کدک AV1 استفاده می کند که برای اولین بار در اندروید ۱۰ معرفی شد.

Multi-channel audio:

اندروید ۱۲ اکنون از MPEG-H در حالت های بارگذاری پشتیبانی می کند. آمپلی فایرهای صوتی، نمونه‌برداری‌های مجدد و افکت‌ها اکنون تا ۲۴ کانال را پشتیبانی می‌کنند.

Optimizations for large and funky displays:

اندروید ۱۲ از مواردی مانند تلویزیون، تاشو و تبلت پشتیبانی بهتری دارد.قابل ذکر است، گوگل همچنین در حال کار بر روی نسخه دیگری از سیستم عامل با تمرکز بر روی این اندروید ۱۲L است. این نسخه باید اواخر امسال عرضه شود.

Universal splash screens:

Material You انسجام زیادی به تجربه اندروید اضافه کرده است، بخشی از آن شامل یک صفحه نمایش اسپلش برای هر برنامه به طور خودکار است، خواه توسعه دهنده آن را پشتیبانی کند یا نه. توسعه دهندگان این توانایی را دارند که در صورت تمایل، صفحه نمایش را تغییر دهند.


Optimizations for apps:

برخی از بهینه‌سازی‌های دیگر برای برنامه‌ها شامل مسدود کردن برنامه‌های پس‌زمینه توسط Google از راه‌اندازی سرویس‌های پیش‌زمینه است.همچنین بهبودهای تاخیر و توزیع بار کاری وجود دارد که باید عملکرد را نیز بهبود بخشد.


Picture-in-picture improvements:

برخی از پیشرفت‌ها در حالت تصویر در تصویر شامل انتقال روان تر، کنترل‌های بهبود یافته بسته به محتوای موجود در تصویر است.


Project mainline improvements:
 

گوگل اعلام کرد که ART به Project Mainline راه می یابد و برای به روز رسانی از طریق فروشگاه Play در دسترس خواهد بود. ماژول های دیگری نیز در حال اضافه شدن هستند.

 

Security and privacy improvements

گوگل با بهبود امنیت و حفظ حریم خصوصی در اندروید ۱۲ کمی آرام شده است، معمولاً گوگل ترفندهای کوچک زیادی دارد. با این حال، در سال های اخیر، گوگل تغییرات بزرگتر و تاثیرگذارتری را انتخاب کرده است.

Privacy Dashboard

داشبورد حریم خصوصی در Google I/O 2021 بسیار مهم بود، دقیقا همان چیزی است که می گوید. می‌توانید از تنظیمات به داشبورد دسترسی پیدا کنید و به شما نشان می‌دهد که کدام برنامه‌ها چه زمانی و چند وقت یکبار استفاده کرده‌اند، جلوی داشبورد یک داشبورد تحت اللفظی با نمودار دایره ای قرار دارد که نشان می دهد چند مجوز استفاده شده است. سپس می‌توانید روی هر دسته‌ای کلیک کنید و ببینید کدام برنامه‌ها و دقیقاً چه زمانی از مجوز استفاده کرده‌اند، از آنجا می توانید چند کار را انجام دهید. شما می توانید داده ها را نادیده بگیرید و فقط از آن آگاه باشید. گزینه دیگر این است که روی یک برنامه در داشبورد کلیک کنید که در آنجا به قسمتی از تنظیمات هدایت می شوید که می توانید مجوزهای برنامه را غیرفعال کنید.

ما فکر نمی کنیم افراد زیادی این کار را انجام دهند، اما بسیار خوب است که بتوانیم ببینیم همه برنامه های شما چگونه و چه زمانی از مجوزها استفاده می کنند.

Microphone and camera indicators

اندروید ۱۲ همچنین دارای نشانگرهایی برای استفاده از دوربین و میکروفون است، هر زمان که یک برنامه به یکی از این موارد دسترسی پیدا کند، یک نشانگر کوچک میکروفون یا دوربین در گوشه سمت راست بالای صفحه تلفن شما ظاهر می شود. پس از ناپدید شدن نشانگر اولیه، یک نقطه سبز باقی می ماند تا به شما اطلاع دهد که یک برنامه همچنان از آن استفاده می کند. این یک راه سریع و آسان برای اطلاع کاربر از فعال بودن میکروفون یا دوربین است. برای امنیت بیشتر، می‌توانید هم دوربین و هم میکروفون را غیرفعال کنید، گوگل قابلیت جدیدی را در تنظیمات سریع به طور خاص برای این منظور اضافه کرد.

شما به سادگی یکی از آنها را خاموش کنید تا دوربین یا میکروفون به طور کامل غیرفعال شود. ما آن را با برنامه دوربین آزمایش کردیم و حتی یک اعلان وجود دارد که در صورت خاموش بودن مجوز دوربین نمایش داده می شود.

 

Approximate location

گوگل مجوز مکان تقریبی را به اندروید ۱۲ اضافه کرد، مجوز مکان تقریبی به برنامه ها یک ایده کلی از جایی که هستید می دهد، اما نه یک مکان مشخص. این کمک می کند مکان دقیق کاربر از برنامه هایی که واقعاً به آن نیاز ندارند پنهان شود. شما باید بتوانید در هر برنامه ای که مکان را درخواست می کند، مجوزی را که می خواهید انتخاب کنید. یک مثال از موارد مفید بودن این برنامه یک برنامه آب و هوا است.برنامه های هواشناسی برای نشان دادن آب و هوای محلی به آدرس دقیق خیابان شما نیاز ندارند،فرقی نمی کند در خانه باشید یا در خواربار فروشی محلی، پیش بینی آب و هوا یکسان است. مثال‌های بسیار دیگری وجود دارد، اما مکان تقریبی تعداد برنامه‌هایی را که می‌دانند کجا هستید به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

بروز رسانی های امنیتی کوچک دیگر

برخی به روز رسانی های امنیتی کوچکتر نیز وجود داشت. ما آنها را در اینجا فهرست می کنیم.

Restricted Netlink MAC:

در اندروید ۱۱، فقط برنامه های دارای امتیاز می توانند به آدرس MAC Netlink دستگاه دسترسی داشته باشند. در اندروید ۱۲، گوگل اکنون تمام برنامه ها را از خواندن آن محدود می کند.

Bluetooth permission changes:

کنون برنامه ها می توانند دستگاه های بلوتوث را بدون نیاز به درخواست مکان شما اسکن کنند.

Device sensor restrictions:

سنسورهای دستگاهی که حرکت یا حرکت را حس می‌کنند اکنون دارای محدودیت‌های تازه‌سازی هستند. به عنوان مثال، یک برنامه فقط می تواند قبل از اینکه اندروید ۱۲ به آن بگوید یک دقیقه صبر کنید، شتاب سنج شما را پینگ کند.

Android Compute Core

ین یک ویژگی امنیتی جدید در اندروید ۱۲ است. ما دقیقاً نمی دانیم که چگونه کار می کند، اما گوگل می گوید هنگام استفاده از مواردی مانند Live Caption، ابر را از اطلاعات روی دستگاه جدا می کند.

Leave A Reply

Exit mobile version