فناوری نانو

فناوری نانو به‌عنوان یک فناوری نوظهور و تأثیرگذار در صحنه‌ی آینده علم و زندگی بشر، سزاوار توجه فزاینده‌ای است. با توجه به گزارش‌های علمی منتشر شده، پتنت‌ها، آمار، اخبار، استانداردها و مقررات و همچنین محصولات و پروژه‌های تجاری در سال ۲۰۲۱،StatNano قصد دارد تا یک نظرسنجی به‌صورت مشارکتی با مخاطبان خود برای انتخاب مهمترین رویدادها در حوزه فناوری نانو که بیشترین تأثیر را در کیفیت زندگی افراد دارند برگزار کند.

علاوه‌بر اخبار و آماری که StatNano در سال جاری منتشر کرد، ما قصد داریم آن‌هایی را که به بهبود بیشتر در جنبه‌های مختلف زندگی افراد کمک کرده‌اند، شناسایی و منتشر کنیم. این موضوعات الزاما موضوع ناآشنا و عجیبی نیستند! بلکه می تواند کشف یا توسعه نانومواد جدید، و تصویب یک استاندارد خاص یا تجاری‌سازی محصولی باشد که می‌تواند اثرات اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی داشته باشد و فرصت کسب رضایت بیشتر از زندگی در تماس با طبیعت را برای افراد ایجاد کند.

دستاوردهای قابل توجه ذکر شده در بالا ممکن است در یکی از دسته‌های زیر باشد:

  • دستاوردهای علمی جدید شامل اکتشافات تازه در علم نانو که در مجلات معتبر یا کنفرانس‌های علمی منتشر می‌شود و می‌تواند موارد مختلفی از جمله معرفی یک نانو ماده با خواص جدید، روش سنتز بدیع و نوآورانه، تولید تجاری یک نانوماده، اکتشاف نانومواد جدید و یا پدیده‌ای در مقیاس نانو باشد.
  • معرفی یک فناوری جدید شامل ارائه فناوری جدید ثبت شده توسط مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های نوپا و شرکت‌های فعال صنعتی در حوزه فناوری نانو
  • توسعه محصولات جدید شامل اخبار اخیر مربوط به شرکت‌ها و محصولات نانوی آن‌ها
  • تنظیم قانون یا تعدیل دستورالعمل با تأثیر احتمالی جدی در آینده فناوری نانو

لذا در راستای این هدف از جامعه جهانی نانو دعوت می‌شود تا در نظرسنجی مربوط به مهم‌ترین دستاورد فناوری نانو در سال ۲۰۲۱ که در وب سایت StatNano و شبکه‌های اجتماعی آن منتشر شده اند، شرکت کنند.

 

محققان MIT با تقلید از فتوسنتز گیاهان، نوع جدیدی از فوتوکاتالیست را طراحی کرده‌اند که به‌عنوان فوتوکاتالیست بیوهیبرید شناخته می‌شود. این فوتوکاتالیست حاوی پروتئین جمع‌آوری‌کننده نور است که نور را جذب کرده و انرژی را به یک کاتالیزور حاوی فلز منتقل می‌کند. فتوکاتالیست جدید می‌تواند سنتز دارویی، کشاورزی و شیمیایی را کارآمدتر و با محیط زیست سازگارتر کند. فتوکاتالیست بیوهیبرید همچنین نشان داد که بر خلاف فوتوکاتالیست‌های موجود، می‌تواند تمام طول موج‌های نور را جذب کند. آن‌ها دو عنصر مجزا را برای افزایش کارایی فوتوکاتالیز ترکیب می‌کنند: یکی برای برداشت نور و دیگری برای کاتالیز واکنش شیمیایی. این کار به عنوان بخشی از پروژه شیمی تشدید نور الهام گرفته از طبیعت (BioLEC) در مرکز تحقیقات مرزی شیمی پشتیبانی شده و در مجله chem منتشر شد.

 

برای مطالعه بیشتر:

https://statnano.com/news/۶۸۵۵۸

https://statnano.com/news/۶۸۶۱۰

Leave A Reply

Exit mobile version