بی شک در طی سالیان گذشته بارها با سایت‌های فروشگاهی مواجه شدید. حتی برحسب نیاز خود به صورت آنلاین از آن ها خرید کرده اید؛ مانند دیجی کالا. در این مقاله به نکات کاربردی در طراحی سایت فروشگاهی خواهیم پرداخت.

سایت فروشگاهی چگونه بوجود آمد؟

در گذشته معاملات میان مردم به صورت کالا به کالا شکل می‌گرفت. کمی بعد با اختراع و رواج پول، کالای یک سمت معامله حذف شد. هرکس که پول داشت می توانست به بازار مراجعه و مایحتاجخود را به صورت حضوری تهیه کند.

اما در حال حاضر با افزایش دغدغه ها و مشغله های گوناگون، افراد فرصت خرید حضوری را کم و بیش از دست داده اند. پس چاره چیست؟ گسترش و دسترسی راحت به اینترنت به ظهور وبسایت ها برای رفع نیاز افراد کمک شایانی کرده است.

خرید از سایت فروشگاهی

خرید از سایت فروشگاهی

طراحی سایت فروشگاهی مانند چیدن یک ویترین رنگارنگ برای مشتری است. با این تفاوت که در طراحی سایت فروشگاهی می توانید از محصولات فیزیکی و یا دانلودی استفاده کنید.

در خرید محصولات فیزیکی از سایت فروشگاهی، مشتری از پشت صفحه موبایل یا کامپیوترش محصول مورد نظرش را پیدا کرده و به سبد خرید خود اضافه می کند. سپس از طریق درگاه های پرداخت آنلاین هزینه را پرداخت و چند روز بعد از پستچی دریافت می کند.

در خرید محصولات دانلودی نیز مشتری پس از انتخاب محصول مورد نظر و پرداخت هزینه، می تواند به لینک های دانلود دسترسی پیدا کند.

امکانات مورد نیاز طراحی سایت فروشگاهی

برای ایجاد هر سایت فروشگاهی به سه مورد ابتدایی و ساده نیاز است.

۱- دامنه

هر سایت دارای نام مخصوص به خود است که به آن دامنه سایت گفته می شود. نام سایت فروشگاهی باید متناسب با محصولاتی باشد که در آن به فروش می رسند. برای تهیه دامنه نیز می توان از سایت های فروش دامین کمک گرفت.

۲- قالب

اصلی ترین بخش که باعث جذب مخاطب می شود، قالب یا پوسته گرافیکی سایت فروشگاهی می باشد. نگه داشتن مخاطب در سایت فروشگاهی ارتباط مستقیمی با گرافیک و رابط کاربری (UI= User Interface design) دارد.

رنگ ها، تصاویر، منو، نوار دسترسی و… از اجزایی هستند که قالب را در طراحی سایت فروشگاهی می سازند.

۳- نماد الکترونیکی

اولین گام برای ایجاد حس اعتماد و امنیت در مخاطب، داشتن مجوز اینماد یا همان نماد الکترونیکی می باشد. معنی نماد الکترونیک این است که سایت فروشگاهی شما توسط مراجع ذی صلاح تأیید شده و قانونی است.

صفحات اصلی در طراحی سایت فروشگاهی

اولین بازاریاب های سایت فروشگاهی، صفحات اصلی سایت هستند. پس طراحی آن ها به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد.

اولین صفحه در طراحی فروشگاه، صفحه معرفی است.

هنگامی که مخاطب وارد سایت می شود، زمان کمی، حدود۳ تا ۷ ثانیه، فرصت دارید کسب و کارتان را معرفی کنید. اگر در این بازه کوتاه نتوانید مخاطب را جذب کنید، ممکن است برای همیشه اون را از دست بدهید.

در صفحه معرفی باید بتوانید جواب سه سوال اساسی را به مخاطب بدهید. چه کسی هستید، چه کاری انجام می دهید، و مهمتر از همه چه خدماتی را به مخاطب عرضه می کنید. در این  صفحه باید بتوانید مخاطب را قانع کنید که شما با رقبایتان چه تفاوتی دارید و چرا باید مخاطب شما را انتخاب کند. بنابراین به جای استفاده از تبلیغات در این صفحه، بهتر است به فکر راهکارهای جدید در جذب مخاطب باشید.

دومین صفحه در سایت فروشگاهی، صفحه درباره ما است.

در این صفحه می توانید به سابقه فعالیت فروشگاه، معرفی همکاران و تجربیات مرتبط بپردازید.

سومین صفحه در طراحی سایت فروشگاهی، صفحه تماس با ما است.

راه های ارتباطی مخاطب با سایت در این قسمت بیان می شود. این راه ارتباطی می تواند شامل خط تلفن ثابت، موبایل، ایمیل، فکس و یا آدرس شبکه های مجازی سایت باشد.

چهارمین صفحه در سایت، صفحه معرفی خدمات است.

به طور دقیق به شرح خدمات بپردازید. این صفحه می تواند مخاطب را راضی کند که شما قادر به رفع نیازش خواهید بود. همچنین می توانید برا جلب توجه بیشتر نیز از نظرات ورضایت مشتریان قبلی خود در این صفحه بهره ببرید.

طراحی سایت فروشگاهی

پنجمین صفحه، صفحه محصولات است.

رونمایی از محصولات در این بخش صورت می گیرد. این صفحه نام محصول با تصویر مناسب و توضیحات همراه با اطلاعات کامل در اختیار مخاطب قرار می دهد. اینجا جایی است که مشتری بالقوهمی تواند به مشتری بالفعل تبدیل شود.

ششمین صفحه در طراحی سایت، صفحه پشتیبانی است.

خدمات پس از فروش و پشتیبانی مشتری بعد از خرید در این صفحه اتفاق می افتد.

هفتمین صفحه در طراحی سایت فروشگاهی، صفحه فرود است.

صفحه فرود یا لندینگ پیج راحت ترین صفحه برای تبدیل مخاطب به مشتری است. در این صفحه می توانید تبلیغ کنید. حتی می توانید ایمیل مخاطب را بگیرید تا تخفیفات سایت را به اطلاعش برسانید.

صفحه بعدی سایت، صفحه ثبت نام است.

علی رغم اهمیت این صفحه، تا حد امکان باید ساده و کاربرپسند طراحی شود. در این صفحه خیلی برای دریافت اطلاعات بسیار شخصی مخاطب تلاش نکنید. زیرا باعث رنجش می شود.

اطلاعاتی مانند نام کاربری، رمز عبور و شماره تماس یا ایمیل در صفحه ثبت نام قرار می گیرند. بعدها اگر مخاطب قصد خرید داشت، می توانید آدرس و کد پستی او را نیز بگیرید.

نهمین صفحه در طراحی سایت، صفحه پرداخت است.

صفحه جذاب و دوست داشتنی اما بسیار حساس. این صفحه باید به ساده ترین شکل طراحی شود. می توانید ضمانت محصول و پشتیبانی را نیز در صفحه پرداخت سایت قرار دهید.

صفحه بعدی در طراحی سایت، صفحه مقالات یا وبلاگ است.

در این صفحه به تولید محتوا راجع به محصولات سایت بپردازید. شما برای موفقیت در سایت فروشگاهیتان نیاز دارید تا همیشه اطلاعات مروبط به حوزه کاریتان را بروز نگه دارید.


در مقاله بالا سعی شد تا نکات کلیدی در طراحی یک وبسایت فروشگاهی موفق بیان شود. اگر شما نیز صاحب یک سایت فروشگاهی هستید، از تجربیات خود در  طراحی آن به ما بگویید.

Leave A Reply

Exit mobile version