مهندس شبکه سیسکو کیست و چه وظایفی دارد؟

امروزه در دنیای شبکه چندین کمپانی در حال تولید تجهیزات شبکه هستند که سیسکو از پیشگامان این صنعت محسوب می‌شود. سیسکو سخت‌افزارهای شبکه، نرم افزار، تجهیزات مخابراتی و سایر خدمات و محصولات با فناوری پیشرفته را تولید کرده و به فروش می‌رساند. در این مطلب قصد داریم شما را با مهندس شبکه سیسکو آشنا کنیم. مهندس شبکه دانش بالایی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری دارد که وظیفه آن طراحی، نصب، پیاده‌سازی، پیکربندی تجهیزات شبکه مانند روترها و سوئیچ‌ها و سیستم‌های امنیتی مانند فایروال‌ها، نظارت و عیب‌یابی شبکه‌های کامپیوتری است. در ادامه به موارد زیر خواهیم پرداخت: مهندس شبکه سیسکو کیست؟ مسئولیت‌ها و وظایف مهندس شبکه سیسکو – نیازمندی‌های مهندس شبکه سیسکو – چطور یک مهندس شبکه سیسکو شویم؟ – مدارک و آموزش‌های موردنیاز برای – مهندس شبکه سیسکو

مهندس شبکه سیسکو کیست؟

مهندس شبکه سیسکو، متخصصی است که با استفاده از محصولات برند سیسکو، شبکه‌ها را توسعه داده و نگه‌داری می‌کند. در واقع  نقش اصلی مهندسان شبکه سیسکو، حفظ شبکه‌های سیسکو است. آن‌ها شبکه‌ها را نصب، نگه‌داری و پیکربندی می‌کنند. همچنین، مشکلات را عیب‌یابی کرده و امنیت شبکه را تضمین می‌کنند و پشتیبانی فنی ارائه می‌دهند. از طرفی، پس از آن‌که معماران، طرح‌ شبکه را ارائه دادند، مهندسان سیسکو با در نظر گرفتن مسائلی مانند ترافیک، ارتقاء زیرساخت‌های ضروری، عیب‌یابی مشکلات و غیره، تغییراتی را در آرایش آن‌ها اعمال می‌کنند. بنابراین، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که قصد دارند شبکه‌های کامپیوتری بزرگی را توسعه دهند از آن‌ها بهره می‌گیرند. مهندسان شبکه سیسکو عمدتاً به صورت تمام وقت در یک محیط اداری کار می‌کنند و کار آن‌ها مستلزم آن است که در تمام ساعات شبانه روز و در طول سال در دسترس باشند تا بتوانند برای حل مشکل در مواقع اضطراری، حاضر شوند.

 

برای کارفرمایان معمولا شرط اولیه تحصیلی برای این شغل، داشتن مدرک کارشناسی در یک رشته مرتبط است. کارفرمایان همچنین معمولا از متقاضیان می‌خواهند که حداقل سه سال سابقه کار مرتبط داشته باشند. آن‌ها همچنین خواستار دانش عمیق نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سیسکو از متقاضیان هستند.

مسئولیت‌ها و وظایف مهندس شبکه سیسکو

وظایف شغلی برای مهندسان شبکه سیسکو بسته به کارفرما و محیط کار آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد، با این حال، چندین وظیفه اصلی مشترک برای همه مهندسان شبکه سیسکو وجود دارد، مانند:

  • تجزیه و تحلیل سخت‌افزار، نرم‌افزار و سیستم‌های شبکه موجود.
  • ایجاد و پیاده‌سازی شبکه‌های سیسکو مقیاس‌پذیر. مهندسان شبکه سیسکو با تجربه و دانش مسیریابی و سوئیچینگ سیسکو، شبکه‌های سیسکو را نصب، نگه‌داری و پیکربندی می‌کنند. مهندسان شبکه سیسکو باید تجربه عیب‌یابی اتصال شبکه لایه یک را داشته باشند و همچنین سوئیچینگ لایه‌های دو و سه را درک کنند. از طرفی، با استفاده از پروتکل‌های مسیریابی، مهندسان شبکه سیسکو با روترها کار می‌کنند و درک قوی از روترها دارند.
  • تست و عیب‌یابی سیستم‌های نصب شده سیسکو و حل مشکلات فنی شبکه. مهندسان شبکه سیسکو شبکه‌های سیسکو را عیب‌یابی و آزمایش می‌کنند. مسائل فنی، شامل مشکلات مربوط به شبکه، خرابی سیستم و تغییرات و به‌روزرسانی مسیریابی است.
  • انجام تست‌های سرعت و امنیت در شبکه‌های نصب شده.
  • ارتقاء امنیت شبکه. مهندسان شبکه سیسکو با به‌کارگیری تکنیک‌های امنیتی، از کنترل‌های مناسب در دسترسی، ورود به سیستم و ممیزی اطمینان حاصل می‌کنند. آن‌ها همچنین دستورالعمل‌های امنیتی شبکه را توسعه می‌دهند.
  • تست و ارزیابی نرم‌افزار. مهندسین شبکه سیسکو با تست و ارزیابی نرم‌افزار و سخت‌افزار، قابلیت اطمینان را تضمین می‌کنند. آن‌ها برای حفظ سیستم‌ها، فرآیندهایی را برای بهبود عملکرد شبکه توسعه می‌دهند.
  • ارتقا یا تعویض سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در صورت نیاز.
  • ارزیابی عملکرد شبکه. مهندسان شبکه سیسکو عملکرد شبکه را برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای کسب‌و‌کار ارزیابی می‌کنند. آن‌ها همچنین توصیه‌هایی برای برنامه‌ریزی شبکه و ارتقاء سیستم‌ها ارائه می‌دهند.
  • ارائه گزارش شبکه.
  • آموزش کاربران نهایی در مورد محصولات نصب شده سیسکو.
  • نیازمندی‌های مهندس شبکه سیسکو

    مهندسان شبکه علاوه بر این‌که در مورد چگونگی بهبود شبکه‌ها مشاوره می‌دهند، باید بتوانند درک کنند که شبکه‌های پیچیده چگونه کار می‌کنند و مشکلات را شناسایی کنند. آن‌ها باید به خوبی با امنیت، مجازی‌سازی، کانتینرها، مهندسی استوریج و ‌شبکه‌های گسترده (WAN) آشنا باشند. آن‌ها باید یک شبکه با عملکرد بهینه قابل اعتماد ایجاد کنند که بخش‌های اینترنت، LAN و WAN را شامل می‌شود. از طرفی، بسیاری از مهندسان شبکه سیسکو، تجربه شغلی قبلی در نقش‌هایی مانند تکنسین شبکه یا مدیر شبکه دارند. بنابراین برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه سیسکو حرفه‌ای، بهتر است که تجربه لازم را قبل از ورود به این شغل کسب کنید.

    بنابراین، علاوه بر سه سال (یا بیشتر) تجربه کاری مرتبط، کارفرمایان معمولا به دنبال افرادی با مهارت‌های زیر هستند:

    • داشتن گواهینامه‌‌های CCNA و CCNP
    • دانش دقیق سیستم‌های شبکه سیسکو
    • تجربه در زمینه مهندسی استوریج، شبکه‌های گسترده و مجازی‌سازی شبکه.
    • مهارت‌های عیب یابی پیشرفته و توانایی رفع مشکلات و قطعی شبکه
    • توانایی شناسایی، استقرار و مدیریت سیستم‌های شبکه پیچیده.
    • تجربه آموزش کاربران
    • تجربه کار با شبکه‌های مبتنی بر سیسکو
    • مهارت‌های خدمات مشتری که برای ایجاد رابطه با مشتریان ضروری است.
    • داشتن مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر یا فناوری اطلاعات مزیت محسوب می‌شود. (بیشتر کارفرمایان ترجیح می دهند که متقاضی حداقل دارای مردک کارشناسی در یک رشته مرتبط باشد.)

    چطور یک مهندس شبکه سیسکو شویم؟

    اگر علاقه‌مند به تبدیل شدن به یک مهندس شبکه سیسکو هستید، یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید این است که به چه میزان تحصیلات نیاز دارید. توجه داشتیه باشید با وجود این‌که اکثر مهندسان شبکه سیسکو دارای مدرک دانشگاهی هستند، می‌توان بدون این مدارک نیز در زمینه شبکه مسیر موفقیت را پیمود. در ادامه به‌صورت مختصر مدارکی که برای شروع نیاز خواهید داشت را معرفی خواهیم کرد.

    مدارک و آموزش‌های مورد نیاز برای مهندس شبکه سیسکو

    اکثر مهندسان شبکه سیسکو دارای مدرک کارشناسی کامپیوتر یا فناوری اطلاعات هستند. در رزومه برخی از آنان، مدرک کارشناسی ارشد نیز دیده می شود. کارفرمایان از مهندسان شبکه سیسکو می‌خواهند که علاوه بر مهارت در پیاده‌سازی، راه‌اندازی، عیب‌یابی و پیکربندی شبکه‌ها، دانش گسترده‌ای در مورد تجهیزات شبکه سیسکو مانند روترها و سوئیچ‌ها داشته باشند. کارفرمایان معمولاً کارمندانی را ترجیح می‌دهند که دارای مدرک CCNP یا حداقل CCNA باشند. این مدارک شرکت سیسکو نشان می‌دهند که کارکنان دانش و مهارت‌های پیشرفته‌ای برای کار با شبکه و به‌خصوص تجهیزات سیسکو دارند. در درجه بالاتر، این مهندسان می‌توانند اقدام به آموزش و کسب مدرک CCIE این کمپانی در زمینه مورد علاقه خود کنند.

    گواهینامه Cisco Certified Network Associate (CCNA) یکی از معتبرترین گواهینامه‌های IT و اولین گواهینامه شرکت سیسکو است. CCNA به مهندسان این امکان را می‌دهد تا درک کنند که چگونه شبکه‌های مختلف با ‌یک‌دیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا بتوانند یک شبکه امن ایجاد کنند. همچنین با نحوه تعامل شبکه‌ها با انواع مختلف دستگاه‌ها آشنا می‌شوند. پس از دریافت این گواهینامه، آن‌ها قادر خواهند بود ارتباطات بین سوئیچ را برقرار کنند، مسیریابی را در دستگاه‌های سیسکو پیکربندی کنند، یک سوئیچ را با ارتباطات بین سوئیچ و VLAN پیکربندی کنند، آدرس IP را پیکربندی کنند، روش‌های صحیحی را برای اتصال شبکه‌های گسترده (WAN) اعمال کنند و غیره.

    Cisco Certified Network Professional (CCNP)  یک گواهینامه سطح حرفه‌ای ​​است که برای مدیران شبکه یا سیستم تمام وقت یا کسانی که با زیرساخت شبکه محلی و یا شبکه گسترده کار می‌کنند، ارائه می‌شود. داشتن گواهینامه CCNP توانایی شما را برای پیاده‌سازی و عیب‌یابی شبکه‌های LAN و WAN در سطح حرفه‌ای، تایید می‌کند. علاوه بر این، شما به عنوان فردی شناخته می‌شوید که می‌توانید با متخصصان در مسائل مربوط به راهکارهای صدا، بی‌سیم، امنیت پیشرفته همکاری کنید.

    Cisco Certified Internetwork Expert (CCIE) گواهینامه سطح بالا برای متخصصان ارشد شبکه است که زیرساخت‌های شبکه پیچیده سازمانی را طراحی، ساخت، پیاده‌سازی، نگه‌داری و عیب‌یابی می‌کنند. پس از دریافت این گواهینامه، شما به عنوان یک کارشناس خبره در شبکه‌های کامپیوتری سیسکو شناخته می‌شوید.

    به طور کلی، این گواهینامه‌ها در سراسر جهان به‌عنوان معتبرترین گواهینامه‌های شبکه در صنعت پذیرفته شده‌اند.

    کلام آخر

    آینده برای مدیران سیستم‌های شبکه، از جمله مهندسان سیسکو روشن به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود اشتغال در این زمینه طی سال‌های آینده افزایش یابد.

    علی‌رغم ظهور شبکه‌های SDN و اتوماسیون، مهارت‌های شبکه همچنان مورد تقاضا خواهند بود، زیرا اتوماتیک کردن همه چیز ممکن نخواهد بود. رسیدگی به مشکلات شبکه از طریق عیب‌یابی آن، ادامه خواهد داشت و با افزایش اندازه شبکه، نیاز به مهندسان شبکه همچنان افزایش خواهد یافت.

    علاوه بر این، مهندسان مشتاق سیسکو باید به فکر ارتقای دانش خود باشند. طبق گفته سیسکو، آن‌ها همچنین باید روی مهارت‌های خاصی مانند امنیت، ابر، تجزیه و تحلیل و معماری تمرکز کنند. علاوه بر این، آن‌ها اکنون باید برنامه‌نویسی را درک کنند و با سیستم عامل‌های منبع باز (open source) آشنا باشند.

Leave A Reply

Exit mobile version