مدیریت مالی چیست؟

مدیریت مالی عبارت است از :مدیریت بر منابع و مصارف.

منابع عبارت است از وجوهی که در اختیار مدیریت شرکت قرار گرفته است؛مانند سرمایه سهامداران یا وام هایی که شرکت دریافت نموده است.

مصارف، نیز نشان می دهد که این منابع در کجا سرمایه گذاری شده اند؛که به صورت وجه نقد،کالا و یا زمین و ساختمان می باشند.

در نتیجه، مدیریت مالی را می توان “مدیریت بر منابع” (یعنی از کجا و چه مقدار وجه تامین مالی کنیم) و “مدیریت بر مصارف” (یعنی دارایی های شرکت چه باشند و یا امکاناتی که در اختیار شرکت قرار می دهیم چه باشد،بهتر است؟)

هدف مدیریت مالی:

تصمیمات مالی یک شرکت، مبتنی بر هدفی معین است.یعنی بین تصمیمات مختلف مالی، تصمیمی بهینه است که بهتر، هدف را تامین کند.

هدف مدیریت مالی، افزایش ارزش شرکت است.ارزش شرکت در قیمت سهام متبلور است و چون سهام متعلق به سهامداران است، نتیجه می گیریم که،هدف مدیریت مالی“افزایش ثروت سهامداران”است.

ارزش شرکت تحت تاثیر دو عامل قرار می گیرد : ۱)بازده  ۲)ریسک

هر تصمیمی که بازده را افزایش دهد، ارزش شرکت را افزایش داده و هر تصمیمی که ریسک را کاهش دهد ،ارزش شرکت را افزایش خواهد داد.

مدیران مالی وظایف مختلفی دارند که در ادامه با آنها آشنا می شویم

وظایف مدیریت مالی:

وظایف مدیران مالی عبارتند از:

  1. تعیین میزان و ترکیب منابع مالی به صورتی که ثروت سهامداران حداکثر گردد.
  2. تعیین میزان و ترکیب مصارف به نحوی که ثروت سهامداران حداکثر گردد.
  3. اداره سرمایه در گردش و تنظیم نقدینگی شرکت.

عوامل موثر بر تصمیمات مالی:

عوامل مختلفی بر تصمیمات مالی تاثیر خواهند گذاشت از جمله:

  1. شکل سازمان های تجاری
  2. محیط اقتصادی
  3. بازارهای پولی(مالی) و واسطه ها
  4. مالیات
سازمان های تجاری:

سازمان های تجاری به شکل های مختلفی اند:

الف)مالکیت انفرادی: موسساتی که تک مالکند، مسئولیت صاحبان این موسسات نامحدود است. یعنی بستانکاران علاوه بر اموال و دارایی های موسسات، بر اموال شخصی صاحبان موسسات نیز می توانند ادعا داشته باشند.

ب)شرکت های تضامنی: این شرکت ها به صورت شخصیت حقوقی اداره می شوند، مسئولیت صاحبان سهم الشرکه نامحدود است و سود توافقی تقسیم می شود.

ج)شرکت های سهامی: در شرکت های سهامی، مسئولیت صاحبان سهام محدود به آورده آنها است.سود، بر اساس تعداد سهام تقسیم می شود و هر سهامدار متناسب با تعداد سهام، سود دریافت می کند.

ریسک بستانکاران در شرکت های سهامی، بیشتر از ریسک آنها در سایر موسسات تجاری است.

محیط اقتصادی:

عوامل مختلفی در محیط اقتصادی بر تصمیمات مالی تاثیر خواهند گذاشت؛مانند:چرخه تجاری ، تورم و مقررات دولتی.

چرخه تجاری: چرخه تجاری ، الگوی اقتصادی است که در یک سیستم اقتصادی تکرار می شود.هر چرخه تجاری چند حالت دارد:

ابتدا، رونق اقتصادی که به دنبال آن رکود اقتصادی نیز حاصل می شود(در صورتی که رکود ادامه یابد،ممکن است به بحران اقتصادی برسد)

پس از دوران رکود اقتصادی،دوباره رونق اقتصادی آغاز خواهد شد.

در هر حالت، در هر یک از این دوران های اقتصادی،تصمیمات مالی متفاوت است.

مالیات: یکی دیگر از عوامل موثر بر تصمیمات مالی، قوانین و مقررات مالیاتی است.این مقررات می تواند به عنوان ابزار موثری در اختیار دولت قرار گرفته و حجم و چگونگی سرمایه گذاری را تغییر دهد.

تورم: تورم یعنی افزایش سطح عمومی قیمت ها. تورم ناشی از عوامل مختلفی است و آسیب آن نیز بخش های مختلف اقتصادی را در بر خواهد گرفت، بنابراین در شرایط تورمی نیز تصمیمات مالی متفاوت است.

بازار های مالی:

بازار مالی، بازاری است که دارایی مالی در آن مورد معامله قرار می گیرد؛مانند:بورس اوراق بهادار.

این بازار به دو قسمت تقسیم می شود:

۱)بازار پول : بازاری است که در آن دارایی مالی با سررسید کمتر از یکسال معامله می شود.

۲)بازار سرمایه : بازاری است که در آن دارایی مالی با سررسید بیشتر از یکسال معامله می شود.

منبع:تهرانی،رضا.مدیریت مالی.

 

 

Leave A Reply

Exit mobile version