چگونه فردی جذاب باشیم ؟‌ آیا تا به حال این سوال را خودتان پرسیده‌اید؟ یا اینکه چگونه در نگاه اول جذاب باشیم؟ گاهی اوقات فرقی ندارد ظاهرشان چطور باشد یا چقدر درآمد داشته باشند، بعضی از افراد می‌توانند به محض ورود به اتاق، در مرکز توجه باشند. وقتی هم که آنجا را ترک می‌کنند، همه خواهان تقلید از آنها هستند؛ این همان جذابیت است، نوعی جاذبه که اعتماد به نفس و عشق‌ورزی را القا می‌کند و مانند هرچیز دیگری مثل زیبایی، شانس و موقعیت اجتماعی می‌تواند درهای زیادی را در زندگی به روی ما باز کند. شاید فکرکنیم اینها ویژگی‌هایی هستند که بدست آوردن‌شان کار ساده‌ای نباشد، در حالی‌که به گفته علم روانشناسی هرکسی می‌تواند جذاب باشد. مظالب زیر را دنبال کنید تا یاد بگیرید چگونه فردی جذاب باشیم.

به گفته دَن رِیلِند: «برای اینکه به فردی جذاب تبدیل شوید بیشتر در پی آن باشید که افراد نسبت به خود احساس خوبی پیدا کنند تا نسبت به شما؛این ویژگی افراد کاریزماتیک است.»

باهوش ترین مرد انگلستان

در نیمه دوم قرن نوزدهم، دو مرد قدرتمند بر سر رهبری دولت انگلستان با هم رقابت می کردند: ویلیام گلَدستون و بنجامین دیزراییلی. این دو سیاستمدار رقبای سرسختی بودند. بر اساس یک اظهارنظرِ دیزراییلی میتوان فهمید آن دو نسبت به هم چه احساسی داشتند: «تفاوت میان بدبیاری و فاجعه؟ اگر گلَدستون در رود تیمز بیفتد، بدبیاری است، اما اگر کسی او را نجات دهد، فاجعه است.»

بسیاری عقیده دارند که گلَدستون، رهبر حزب آزادی خواه به مدت سه دهه، نمونه‌ی بارز خصوصیات انگلستان عصر ویکتوریا بود. او که در تمام عمرش در پی خدمت به جامعه بود، سخنوری توانا، متخصص امور مالی، و مردی به شدت پایبند به اصول اخلاقی بود. او چهار بار نخست وزیر انگلستان شد، که در تاریخ این کشور بی سابقه است. در دوران رهبری او انگلیس صاحب نظام آموزش و پرورش ملی شد، اصلاحات پارلمانی به جریان افتاد، و شمار زیادی از افراد طبقات کارگر به حق رای دست یافتند. بنجامین دیزراییلی، که دو بار نخست وزیر شد، پیشینه‌ای متفاوت داشت. او در دهه‌ سی سالگی به دنیای سیاست پای نهاد و به عنوان دیپلمات و مصلح اجتماعی شناخته شد. اما بزرگترین دستاوردش ارائه طرح خرید سهام کانال سوئز برای انگلستان بود.

اگرچه دو مرد کارهای بزرگی برای انگلیس انجام دادند، آنچه آن دو را به عنوان رهبر کاملا از یکدیگر متمایز می‌ساخت، برخوردشان با مردم بود.گرچه این ویژگی افراد کاریزماتیک است، اما  این تفاوت را میتوان با توجه به داستان زن جوانی که در دو شب پی در پی با آن دو رقیب شام خورد، بهتر درک کرد. وقتی از او نظرش را درباره‌ی این دو فرد پرسیدند،گفت: «پس از نشستن کنار آقای گلدستون، وقتی آنجا را ترک کردم، فکر کردم او باهوش ترین مرد انگلستان است. اما پس از نشستن کنار آقای دیزایلی، فکر کردم من باهوش ترین زن انگلستانم.» دیزراییلی خصوصیتی داشت که افراد را به سویش میکشاند و ترغیبشان میکرد از او پیروی کنند. او فردی جذاب بود.

بیشتر افراد فکر میکنند جاذبه امری اسرارآمیز و تقریباً غیرقابل توضیح است. فکر میکنند  یا شما با شخصیت افراد کاریزماتیک و دوست داشتنی به دنیا می‌آیید یا هرگز آن را کسب نمیکنید. اما این چنین نیست. جاذبه، توانایی کشاندن افراد به سوی خود است. و مانند دیگر ویژگی‌های شخصیتی میتوان آن را بهبود بخشید.

برای اینکه متوجه بشیم که چگونه فردی جذاب باشیم، باید این توصیه ها را به کار بگیرید:

چگونه در نگاه اول جذاب باشیم؟

۱.  زندگی را عاشقانه دوست بدارید

مردم شخصی را دوست دارند که زندگی را دوست داشته باشد.  به کسانی فکرکنید که دلتان می‌خواهد وقتتان را با آن‌ها بگذرانید. آنان را چگونه توصیف می کنید؟ بد اخلاق؟ افسرده؟ البته که نه. آنها افرادی ستایشگرند،  نه شکایت کننده. عاشق زندگی‌اند؛همین ویژگی آنان را خواستنی میکند. اگر میخواهید فردی جذاب باشید، باید مانند افرادی باشید که از بودن درکنارشان لذت میبرید. واعظ قرن هجدهم، جان وسلی، با درک این موضوع نوشت: «وقتی شما خود را درون آتش می بینید، مردم دوست دارند بیایند و سوختنتان را تماشا کنند.»

 ۲. یک «۲۰» کف دست هر کس بگذارید

یکی از بهترین کارهایی که میتوانید برای مردم انجام دهید ؛ این است که انتظار بهترینها را از آنها داشته باشید. من این کار را گذاشتن یک ۲۰ کف دست هر کس می‌نامم. این موجب میشود در مورد خودشان بهتر فکر کنند‌، و درعین حال به شما نیز کمک می کند تا دوست داشتنی دیده شوید. به گفته جِیکس ویزل ، «مطالعه ۱۰۰ میلیونر خود ساخته فقط یک خصلت مشترک را نشان داد. این مردان و زنان بسیار موفق، تنها خوبی های افراد را می دیدند.»

بنجامین دیزراییلی این مفهوم را میدانست و عملی می کرد، و این یکی از رموز جاذبه‌اش بود. یک بار گفت: «بزرگترین لطفی که می توانید به کسی بکنید این نیست که غنای خود را با او تقسیم کنید، بلکه این است که غنای  خودش را به او نشان دهید.»

اگر دیگران را تحسین میکنید، آنان را تشویق کنید و یاریشان نمایید به توانایی‌های خود دست یابد. این کار محبت آنان را به سوی شما سرازیر می‌‌کند و در چشم آنها شما فردی جذاب به نظر می آیید.

۳. به مردم امید بدهید

ناپلئون بناپارت، ژنرال فرانسوی، این گونه افراد را «دلالان امید» مینامید. او‌، مانند همه افراد بزرگ، میدانست که امید بزرگترین دارایی است. اگر بتوانید فردی باشید که این هدیه را به دیگران ارزانی می‌دارد، آنان جذب شما خواهند شد و همیشه سپاسگزارتان خواهند بود.

۴. خود را با دیگران قسمت کنید

مردم افرادی را دوست دارند که خود و سفرهای زندگیشان را با آنان قسمت می کنند. از خود مایه بگذارید. خرد، منابع، حتی مناسبت‌های خاص خود را قسمت کنید. این یکی از کارهای مورد علاقه‌ی من است. مثلاً اخیراً به مراسم سالانه داستان خوانی در تِنِسی رفته بودم. سالها بود دلم میخواست به این برنامه بروم، و وقتی سرانجام توانستم آن را در برنامه‌ام بگنجانم، من و همسرم، مارگارت، و دو نفر از همکارانم و همسرانشان را نیز با خود بردیم. بسیار به ما خوش گذشت، و از آن مهم‌تر، توانستم با صرف زمانی خاص در کنار آنها، نشان دهم چقدر برایم اهمیت دارند.

وقتی پای جاذبه به میان می‌آید، جان کلام این است که به فکر دیگران باشیم با رعایت همین نکات حتی میتوانید بدانید که چگونه در نگاه اول جذاب باشیم و در ارتباطات، فردی کاملا موفق باشیم.

تا حدی به این رسیدیم که چگونه فردی بسیار جذاب باشیم، اکنون به خود چه امتیازی می دهید؟ آیا مردم به طور طبیعی جذب شما می‌شوند؟ آیا فردی مورد علاقه هستید؟

در غیر این صورت ممکن است دچار یکی از این موانع بر سر راه جاذبه باشید :

  • غرور.  هیچکس مایل به پیروی از شخصی نیست که خود را بالاتر از دیگران می‌داند.
  • ناامنی. اگر شما با شخصیتی که دارید احساس راحتی نکنید، دیگران هم نمی‌کنند.
  • دمدمی مزاجی. مردم اگر ندانند چه انتظاری باید از شما داشته باشند، سعی می کنند اصلاً هیچ انتظاری از شما نداشته باشند.
  • کمال گرایی. مردم برای میل به عالی بودن احترام قائل‌اند، اما از انتظارات کاملاً غیرواقع بینانه هراس دارند.
  • بدبینی. مردم نمی خواهند کسی که پیرامون هر خط خاکستری تکه‌ای ابر می بیند، بر آنها باران بباراند.

اگر بتوانید خود را از این خصوصیات دور نگه دارید، می توانید جاذبه را در خود پرورش دهید.

برای افزایش جذابیت در خود، کارهای زیر را انجام دهید:

ویژگی افراد کاریزماتیک

۱. محور تمرکز خود را تغییر دهید

در چند روز آینده، به تعامل های خود با دیگران دقت کنید. ببینید هنگام صحبت با آنان، چه‌ مقدار از حرف‌هایتان حول محور خودتان میگردد. سعی کنید کفه‌ی ترازو را در سمت توجه به دیگران سنگین تر کنید.

۲. بازی تاثیر برخورد اول را اجرا کنید.

آزمایشی بکنید. دفعه‌ی بعد که کسی را برای بار اول دیدید، سعی کنید در او تاثیر خوبی بگذارید. نام او را به ذهن بسپارید. به علایقش توجه کنید. مثبت باشید. و از همه مهمتر، او را انسانی فوق العاده ببینید. اگر بتوانید این کار را برای یک روز انجام دهید، میتوانید آن را هر روز انجام دهید. و این کار جاذبه شما را یک شبه افزایش خواهد داد و شما را به فردی خواستنی تبدیل میکند.

۳. از خود به دیگران بدهید.

هدف دراز مدت خود را تقسیم کردن داشته‌هایتان با دیگران قرار دهید. فکر کنید که چگونه میتوانید امسال زندگی پنج نفر را بهبود ببخشید. آنان میتوانند اعضای خانواده، همکاران، کارمندان، یا دوستان شما باشند. منابعی در اختیارشان بگذارید که کمک کند به لحاظ شخصیتی و حرفه ای رشد کنند، و سفر شخصی خود را با آنان شریک شوید.

قطعا اگر میخواهید یادبگیرید که چگونه فردی بسیار جذاب باشیم باید یادبگیرید که بیشتر به فکر دیگران باشید.

از پِرل مِستا، یکی از بزرگترین میزبانان جشن‌ها در واشینگتون بعد از دالی مَدیسون، پرسیدند راز موفقیت در جذب آن همه انسان ثروتمند و مشهور به مهمانی‌هایش چیست.
پاسخ داد: «کلید کار در خوشامدگویی و بدرقه نهفته است.» وقتی مهمانی از راه می رسید، او جلو میرفت و میگفت: «خیلی خوشحالم که آمدید!» و وقتی مهمانی می خواست برود، میگفت: «حیف شد که اینقدر زود می‌روید!» شیوه‌ی کار او تمرکز بر دیگران بود، نه بر خودش. جذابیت این است.

سخن پایانی

در این مقاله به این سؤال چالش‌برانگیز که «چگونه فردی جذاب باشیم ؟» پاسخ دادیم. شاید این مباحث برای شما کمی جدید باشد و مطالبی که شنیده‌اید و خوانده‌اید بیشتر درمورد جذابیت های ظاهری افراد باشد و قطعا نمی‌توان آن را کتمان کرد اما افراد جذاب ویژگی‌هایی دارند که شاید دیگران به آنها اهمیت نمی‌دهند پس به جای آن‌که بیشتر به فکر خودمان باشیم، به فکر دیگران باشیم و خودمان و انسان ها را عاشقانه دوست بداریم. امیدواریم که با خواندن این مظالب کمکی به شما کرده باشیم.

Leave A Reply

Exit mobile version