فهرست محتوا

Toggle

آسیب های ورزشی

 

Pfps سائیدگی پشت کشکک زانو
مفاصل پشت کشکک زانو بصورت کلی ۲تاست ، ولی در واقعیت ۷تاست .
مفاصل عجیب و غریب ۵عدد دیگر هستند .
در زاویه۱۳۵درجه مفاصل عجیب غریب درگیر می شوند .
در اسکات باید ۹۰درجه بنشینیم تا این مفاصل درگیر نشوند.
لیگامنت های صلیبی و مینسک ها را آسیب میرساند .
خم کردن بیش ازحد زانو در اسکات ، مینسک را درمعرض خطر قرار می دهد .
عضله چهارسرران دراصل پنج سر است که یکی به مفصل زانو کمک میکند.
پشت قدرت عضلات داخلی و خارجی ران باید ۱ به ۱ باشد . وقتی عضله بیرونی سیستم تقویت شود کشکک به بیرون می رود و مفاصل عجیب و غریب به خارج میرو دو کشکک سائیدگی پیدا می کند . اگر اشکی تقویت شود کشکک به داخل می رود .
*عضله اشکی VMO ؛ ۲۰تا۳۰ درجه آخرحرکت پا باعث تقویت اشکی میشود .
*(PCL و ACL )  ؛  درپائین رفتن اسکوات کنترل حرکت به PCL می افتد .
Mpfl در لیگامنت کشککی رانی داخلی نقش خیلی مهمی در پایداری مفصل کشکک داخل رانی داشته و معمولاً دچار آسیب می شود. یعنی در حرکت اسکوات زانو را نباید بگذاریم به طرف داخل بیاید یا در فرود ایستا اتفاق بیفتد یا پرش ایستا . (پرش ورودی) این عضله به عضله نزدیک کننده بزرگ وصل است پس برای کسی که کشکک زانو آن آسیب دیده باید عضله نزدیک کننده بزرگ را تقویت کنیم .
*تقویت ؛ نزدیک کردن دو ران به هم .
وقتی که بدن افراد به جلو می افتد چون جلوران تقویت می شود و تعادل برقرار نیست و حرکت روی کشکک می افتد اسکوات ۴/۱ باید انجام دهد. (با دامنه کم)
مهره های ستون فقرات در صورت دادن قوس زیاد به کمر مثل ژیمناستیک کاران و بازکردن زیادستون فقرات در تمرین با وزنه انجام می شود.(خم شدن و بازشدن کمر) بعد مهره به جلو میرود و لیگامنت راهم تحت فشار قرار می دهد .
*عضله سوئز خاصره می تواند به ما ضرر بزند پس هرحرکتی که موجب می شود عضله سوئزخاصره ای تقویت شود باید خودداری شود مثل حرکت شکم در۴۵درجه دوم و کرانچ ازپهلو ، پل از پهلو را انجام دهیم . کشش پشت ران همسترینگ خوب است . عضله مربع کمری چون به زائده های عرضی کمر وصل است و باید تقویت شود مثل حرکات کرانچ پهلو ، پل از پهلو انجام می دهیم . مثل زنان حامله و در اسکات ؛ مهره بطرف جلو و تقویت همسترینگ و کشیدگی.
دیسک بین مهره ای : وقتی می خوابیم کمترین مقدار فشار روی دیسک هست . (فشار ۲۵)
برای همین وقتی از خواب بیدار می شویم قد کمی بلندتر است . آب بین سوراخ های دیسک رفت و آمد می کند. وقتی به پهلو می خوابیم فشار درون دیسک بالاتر می رود . (فشار۷۵)
در حالت ایستاده فشار درون دیسک ۱۰۰
در حالت کمی خم به جلو فشار درون دیسک ۱۵۰
در حالت خم شدن برای برداشتن چمدان فشار درون دیسک ۲۱۵
نشستن روی صندلی در حالت صاف فشار درون دیسک ۱۴۰
نشستن روی صندلی در حالت کمی خم شدن به جلو فشار درون دیسک ۲۰۰
نشسته روی صندکی و چودان را برداشتن فشار درون دیسک ۲۷۵
*وقتی به جلو خم می شویم آب دیسک از پشت به بیرون می رود .
*درمان برای دیسک کمر درصورتیکه دیسک درجه۱ باشد ؛ آویزان شدن از میله بارفیکس و جدابودن از زمین فاصله بین مهره ایجاد می شود و آب به مهره ها برمیگردد.
عضلات بازکننده ستون فقرات(فیله) باید تقویت شود . قوس ستون فقرات برای افرادی که دارای نفوذ دیسک شده اند کمی کم است که این هم خوب نیست و ضرر دارد ، چون باعث بیرون رفتم مایعات به پشت می شود .
دستگاه اسمیت بدلیل نداشتن زاویه حرکتی و کمی هم چرخش به جلو موجب میشود ایجاد فاصله بین مهره ها(مهره های کمری) از سمت خلفی(پشت) می کند .
بعضی مواقع محل چسبندگی تاندون به استخوان ، کشیدگی ایجاد میشود : مواقعی با التهاب ، مواقعی بدون التهاب .
وقتی التهاب ندارند نباید کورتن تجویز کرد چون کورتن فقط بافت را شل می کند بلکه باید تمرینات اکسنتریک داد تا طول عضله بلند شود مثلاً روی سکوئی می ایستد و پا را بالا میگیریم مثل وقتی می خواهیم از پله بالا برویم .(در واقع ما درد به این کشیدگی می دهیم) و این باعث میشود بافت ما بافت جدید بسازد و ترمیم شود .
*فرق تانردنیت و تاندینوز ؟ تناردنیت با التهاب است و تاندینوز آسیب محل چسبندگی تاندون به استخوان بدون التهاب می باشد .
   TNT  = اصل تمرین درمان(تمرینات برای درمان تاندینوز)
در افرادی که پرس سینه زیاد انجام میدهند ؛ محل چسبندگی سینه ای کوچک بر روی زائده کراکوئیت دچار آسیب می شود . فرد پرس سینه بزند با میله خالی ، شما بادست فشار دهید پائین رفتن را . اگر زیرجناغ درد گرفت این عارضه را دارد . فرد نباید در پرس سینه دست ها را زیاد به عقب ببرد یعنی یا خط شانه بیشتر نرود ، همچنین فردی که دارای ناپایداری جلوئی مفصل شانه است .
برای فردی که دچار ناپایداری جلوئی مفصل شانه است ، هرحرکتی که سر استخوان بازو(بالای کتف) را جلو بیاورد انجام نشود (کتف و شانه از موازای هم عقب تر نروند) حرکت پرس سینه چرخش خارجی شانه و دورشدن برمفصل خارجی نباید باشد . همچنین درمابقی حرکات سینه و همچنین افرادی که شصت خود را برعکس می کنند .
چرخاننده های داخلی را تقویت کنیم .
چرخاننده های خارجی را تقویت کنیم .
وقتی عضله ای زیاد بزرگ شود عصب هائی که در فضاها هست تحت تأثیر قرار میگیرد فضا کم می شود و عصب فشرده می شود و کند می شود و در نتیجه باعث می شود عضله ضعیف شود .
گیر افتادگی عصب زیربغل در اثر هایپرتروفی ناشی از تمرینات باوزنه ممکن است دلتوئید و گردکوچک را دچار آتروفی کند .
آسیب در مچ دست CTC : در مچ دست ۵تاندون و یک عصب مریان هست . (یک کانال یا تونل در مچ دست)
عصب مریان درتونل یا کانال مچ دستی دراثر هایپرتورفی خم کننده های مچ دست در اثر تمرینات با وزنه فشار بر روی تونل آسیب ببیند .
چرخش خارجی و بازشدن مفصل شانه باید محدود گردد و تعدیل شود .
در بیماری کمری :
  1. سوئز خاصره نباید تقویت شود. (هرحرکت که خم شدن ران را به بالاداشته باشد)
  2. مربع کمری باید تقویت شود (پل از پهلو)
  3. همسترینگ کشیده شود .
*تقویت عضلات بیرونی پا موجب به طرف خارج رفتن کشکک می شود و مفاصل عجیب غریب درگیر می

گرفتگی عضلات

شوند. و سائیدگی کشکک بوجود می آید. اگر عضله داخلی تقویت شود (اشکی) کشکک به داخل می آید .
تعادل عضلانی که به هم بخورد تعادل استخوانی هم به هم میخورد و کشکک سائیدگی پیدا می کند .
*رتیناپولون ؛ بافتی است که کشکک را در جایش نگه می دارد .
MPFl : یک بافت دیگر است .
شکستگی قوس ستون فقرات در تمرینات با وزنه با قوس کمر زیاد (قوس کمر در وضعیت خنثی قرار نمی گیرد) و در اثر بازکردن زیادتر ستون فقرات و تکرار حرکات خم کردن یا خم نکردن انجام می شود و مهره ها به جلو می آید و تنگی کانال ایجاد می کند و به اعصاب از این نقطه به بعد فشار می آورد و اختلال بوجود می آید . در بافت هائی که عصب دهی می شود پائین تنه ، لیگامنت جلوی آن هم تحت تأثیر قرار می گیرد .(all لیگامنت طولی جلوئی)
*اگر مهره به سمت بیرون رود به عکس باید سوئز خاصره ای تقویت شود .
*اگر دیسک پاره شده باشد ؛ یا آب داخل کانال شده که این مورد بهتر است یا آب داخل کانال نشده است .
*کسی که لیفت می کشد پاهایش(ران هایش) را زیاد باز نکند ، استخوان ران به سمت جلو می رود و دچار ناپایداری می شود .
*افرادی که عضلات چرخاننده کوتاهی دارند ، سرران به سمت جلو بیاید خطرناک است . بایستی چرخاننده های داخلی مثل عضله سینه ای بزرگ ، زیربغل ، تحت کتفی تقویت شود و چرخاننده های خارجی را باید کش بدهیم .
Leave A Reply

Exit mobile version