استفاده ربات های نانو در پزشکی

 

نانو ربات ها از دو نوع تشکل شده اند که عبارت اند از:

۱- نانو ربات پرنده
۲- نانو ربات خزنده

این نانو رباط ها هم در صنعت پزشکی و هم در صنایع دفای کاربرد دارند.

 

کاربرد های نظامی

در گذشته ها جنگ ها با سلاح های سرد انجام می شده است که هم هزینه و هم زمان زیادی بادی صرف ان می کردند و لی امروزه با به وجود امدن صلاح های گردم  بیساری از آن مشکلات رفع شده است.
در آینده همه نبرد ها به دست انواع نانو ربات ها انجام خواهد شد  به صورتی که تعدادی زیادی از این نانو ربات ها می توانند وارد بدن اسان شده و به فر مورد نظر آسیب های مرگباری وارد کند و این عمل را می تواند با وارد کردن سم در بدن یا بریدن ارگان های حساس و حیاتی قربانی او را به کام مرگ بکشاند و ……  .
یکی دیگر از کاربرد های نانو ربات ها استفاده از این تکنولوژی در موارد های شناسایی و جاسوسی می باشد که به خاطر ریز بود آنها به راحتی قابل استفاده است و میتواند نتایج عالی هم به همراه داشته باشد.

مزایای نانو ربات ها

نانو ربات ها مزایای زیادی به همراه دارند که بخش از آنها عبارت اند از:

  • نانو ربات ها مشاین های ریزی هستند که بریا عملیات های دقیق و طولانی مدت طرای و ساخته شده اند
  • سازگاری نانو ربات ها با بدن فرد و خود تکثیری در بدن در صورت نیاز
  • نانو ربات ها از هوش ماشینی بالایی برخوردار هستند تا در انجام عملیات مورد نظر خود باز دهی بالای داشته باشند
  • یکی از مهمترین مزایای نانو ربات ها این است که می توان در مدت زمان های طولانی ( تا صد سال) بدون این که ذره ای در عمل کرد آن مشکلی به وجود آید از آن استفاده کرد

این موارد تنها بخش کوچکی از کابرد های نانو ربات ها در زندگی بشر بود که ذکر شد این صنعت در آینده ای نه چندان دور کلیه زندگی بشر را کاملا تحت کنترل در خواهد آورد تا بسیاری از مشکلاتی را که امروزه با آنها درگیر هستم از بین ببرد.

 

کاربرد روباتهای ریز(نانوروباتها) در درمان بیماری ها و ساخت اندام های فرسوده و پیر

داروهایی- که در درمان بیماری ها استفاده می شود- اگر به صورت خوراکی مصرف شوند- باید از چندین سد، در دستگاه گوارش بگذرند تا وارد خون شوند.

برای دور شدن از این سدها و ورود راحت تر داروها به بدن از روشهای غیر خوراکی مانند تزریق زیر پوستی یا تزریق وریدی دارو استفاده می شود. پس از ورود دارو به بدن، دارو میان همه سلولهای بدن پخش میشود و مقدار اندکی از آن به سلولهای بیمار میرسد و مثلا در بیماری های مغزی، به دلیل سیستم حفاظتی خاص این سلولها و سد محکم بین خون ومغز، باز میزان دارویی- که به سلولها عصبی می رسد- کمتر می شود.

مثلا در بیماری خاصی در سیستم عصبی انسان، اگر بخواهیم داروی خوراکی، داخل مغز برود و بخش آسیب دیده را ترمیم کند یا آن را جدا کند و مثلا در سرطان مغز بخش سرطانی را از میان ببرد، این دارو باید در درجه اول در برابر شیره گوارشی معده، مقاومت کند، بعد در برابر صفرا تجزیه نشود، بعد بتواند جذب سلول های جذبی روده کوچک شود.

اگر همه این مراحل را پشت سر گذراند، بعد از رفتن به داخل خون، به جای آنکه همراه با خون در همه بدن پخش شود، باید فقط جذب سلولهای مغزی شود و حالا در اینجا باز، با مویرگ هایی نفوذ ناپذیر مواجه است که سد بین خون و مغز را می سازند و باید از اینها هم بگذرد و در مرحله بعد به جای آنکه در میان میلیاردها سلول داخل مغز، سرگردان شود، فقط سلول سرطانی را شناسایی کند و به آن حمله نماید یا آن را ترمیم کند!

مسافرتی بسیار حیرت آور که در اینجا از داروی بی مغز میخواهیم!

و گم نکردن راه، برای باهوش ترین افراد هم بسیار دشوار است چه برسد به داروی بی جانی که در بهترین شرایط، ذکاوتش از مواد موجود در طبیعت فراتر نمیرود.

حقیقتا شناسایی محل بیماری، از میان این همه سد و سرگردانی دشوار است.

برای حل این مشکل، پزشکان داروساز از روشهای گوناگونی استفاده می کنند مثلا از داروی وریدی و یا زیر پوستی استفاده می کنند تا سد دستگاه گوارش، از میان برداشته شود یا مثلا از داروهایی با تمایل به گیرنده ای خاص، روی سلول هدف استفاده می کنند و این گیرنده هدف، روی دیگر سلولهای بدن وجود ندارد. بنابراین دارو جذب سلول هدف خود می شود.

ولی امروزه با پیشرفت مهندسی پزشکی، از روبات هایی- که حامل دارو هستند و به وسیله هدایتگری، بیرون از بدن بیمار هدایت میشود- استفاده می کنند تا دارو به نقطه مورد نظر خود برسد و این روبات ها درآینده به خصوص در درمان بیماری های مغز و نخاع- که به وسیله سد نفوذ ناپذیر بین خون و مغز(blood-brain barriers) احاطه می شوند- بسیار سودمند خواهد بود:

نانو روبات های پزشکی
استفاده از نانو ربات برای درمان بیماری

 

با استفاده از دانش نانوتکنولوژی محققان توانسته اند نانو ربات های زیستی طراحی کنند که در بدن انسان قرار می گیرند و نقش محافظ و درمانگر را ایفا می کنند. این ریز ماشین های هوشمند، قادرند چندین نسخه از خودشان تهیه کنند و جایگزین بافت های فرسوده یا آسیبدیده کنند. این فرایند را خود تکثیری مینامند.

 

Leave A Reply

Exit mobile version