فهرست محتوا
Toggleانگیزش عبارت است از فرآیند هایی که به رفتار انرژی میدهد،آن را هدایت و نگهداری میکند.
انگیزش درونی و انگیزه بیرونی:
- درونی
- بیرونی
- انگیزش بیرونی:زمانی وجود دارد که افراد برای انجام کاری با پیامد ها و عوامل خارجی برانگیخته می شوند. این انگیزه می تواند به فعالیت های کوتاه مدت بیانجامد.
- انگیزش درونی:نقطه مقابل بیرونی است. به این معناست که فرد برای انجام موفقیت آمیز تکالیف خود،تمایلات درونی دارد. این انگیزه وابسته به انگیزه ی بیرونی نیست.
انگیزش چیزی است که شمارا به پیش رفتن وا می دارد؛در حال پیش رفتن نگه می دارد و تعیین میکند که می کشید به کجا بروید.
در کلاس های درس این امکان وجود دارد که هردو وجه انگیزش دیده شود.ولی غالبا انگیزش بیرونی مشاهده می شود.
عوامل انگیزشی عامل اول:
احساس شما در مقابل موضوع های تحصیلی رابطه ی بین احساس و انگیزش را میتوان با عبارت های زیر توصیف کرد:
-
افراد مشتاق به انجام کاری هستند که احساس مثبت نسبت به آن موضوع داشته باشند.
-
اشخاص زمانی که به موضوعی تمایل دارند،با احتمال و اشتیاق بیشتری به کاری مرتبط با آن دست می زنند.
-
انسان اغلب با اشتیاق بیشتری در کاری وارد می شوند که موضوع آن جاذبه ی بیشتری برایشان داشته باشد.
جالب است بدانید که گفت و گو با خود، میتواند بر وضعیت ذهن تاثیر بگذارد؛یعنی موجب یافتن باورها و احساسات مثبت و بهتری شود.
راهکار های عملی برای تغییر احساس:
-
بدانید که چرا خواندن یک موضوع درسی ارزشمند است.
-
به کاربرد موضوع درسی در مراحل بعدی زندگی توجه داشته باشید.
-
موضوع درسی را با عوامل بیرونی جذاب تر کنید.
-
برای لذت بخش کردن تحصیل ،از تخیل و تصویر پردازی استفاده کنید.
-
برای تغییر نگرش های منفی خود اقدام کنید.
-
از باور ها، انتظارها و فرض های اشتباه در ذهنتان نگریزید.
-
بدانید که موضوعی ارزشمند، همیشه مهم ترین مسئله نیست.
-
به تاثیر محیط آموزشی در نگرش خود توجه داشته باشید. هرچه هدف برای فرد ارزشمند تر باشد، به درگیری شناختی، خودگردانی و موفقیت بیشتر خواهد انجامید.
عامل دوم:شناسایی اهداف و پی بردن به آنها
-
معنادار بودن اهداف برای شما:معنادار بودن اهداف یعنی ارتباط اهداف با علایق، خواسته ها و انتظارات شما برایتان روشن باشد.
-
اهداف یادگیری،اهداف عملکردی: دانشجویان و دانش آموزان معمولا به دنبال دو نوع هدف هستند:
- اهداف یادگیری:افرادی که در پی افزایش شایستگی های خویش هستند، بیشتر اینگونه اهداف را انتخاب می کنند.این افراد بیشتر به یادگیری تاکید دارند.اکثرا به دنبال چالش هستند و دوست دارند به شکست ها با تلاش بیشتر پاسخ دهند.
- ︎اهداف عملکردی:افرادی که این اهداف را انتخاب میکنند،به دنبال قضاوت مطلوب یا پرهیز از قضاوت نادرست در مورد دیگرانند.این افراد از چالش دوری می کنند؛مگر اینکه مطمئن باشند موفق می شوند.
ارزشمندی اهداف:
اکلس در این مورد سه گزینه را مطرح می کند که نشان ارزشمندی هدفی برای فرد است:
- ادراک فرد از اهمیت تکلیف
- علاقه فردی به آن
- ادراک او از سودمندی آن برای اهداف آینده
ارتباط اهداف با توانایی های شما: اهداف می توانند با توجه به علاقه مندی ها و ظرفیت های فرد مشخص شوند،یا اینکه فشار موقعیت و محیط آنها را بر فرد تحمیل کند.
اگر در انتخاب اهداف،علاقه مندی هایتان را در نظر گرفته باشیدو اهداف با توجه به استعداد هایتان تعیین شده باشند، اهداف شما شخصی و معنا دارند.بنابراین می توان امیدوار بود که در قیاس با اهداف تحمیلی، ارزش انگیزشی بیشتر و بهتری داشته باشند.
تخیل:
عامل موثر دیگر در انگیزش شخصی و انتخاب هدف خوب،تخیل است؛زمانیکه یادگیرنده تصاویری ذهنی از موقعیت و اهدافی را(که موجود نیستند تا رفتار ها را تحریک کنند)، برای پاسخ گویی به چالش ها،ارضای کنجکاوی، اعمال کنترل یا تجربه انگیزش بین فردی به کار می برد.
راهکارهای عملی برای انتخاب درست اهداف:
-
اولویت زندگیتان را تعیین کنید.
-
در انتخاب هدف، به علایق و استعدادهای خود توجه داشته باشید.
-
برای زندگی تان اهداف کوتاه ندت و بلند مدت داشته باشید.
-
درباره اهدافتان اطلاعاتی گرد آورید.
-
از تاثیر انتظارات دیگران بر انتخاب اهداف آگاه باشید و آن را کنترل کنید.
-
در مورد اهداف خود با دیگران صحبت کنید.
-
هدف های ویژه ی موضوع درسی را نیز کشف کنید.
-
اهداف کلی یادگیری جاری خود را با اهداف و علایق شخصی خودتان مرتبط کنید.
-
از هدف هایی که نیازمند تلاش ، ولی در دسترس اند، استفاده کنید.
-
از تخیل و تصویر پردازی به جا استفاده کنید.
-
برای زندگیتان اهداف کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید.
-
درباره اهدافتان اطلاعاتی گرد آورید.
-
از تاثیر انتظارات دیگران بر اهداف خود آگاه باشید و آن را کنترل کنید.
-
در مورد اهداف خود با دیگران صحبت کنید.
-
هدف های ویژه موضوع درسی را نیز کشف کنید.
-
اهداف کلی یادگیری جاری خود را با اهداف و علایق شخصی خودتان مرتبط کنید.
-
به دنبال اهدافی ک نیازمند تلاش ولی در دسترس هستند استفاده کنید.
-
تخیل و تصویر سازی بجا برای خود ایجاد کنید.
-
از تشویق و تنبیه استفاده کنید. به میزان پیشرفت در رسیدن به اهداف،بازخورد اطلاعاتی فراهم کنید.
عامل سوم:
خودتان را با نتایج کار یکی فرض نکنید. برای مثال بگویید:من در این درس نمره ی کمی آوردم؛و نگویید:من بدشانسم، خنگم و…
راهکارهای عملی برای افزایش خودباوری:
-
هدف هایی را برای خود برگزینید که در انجام آنها توانایید.
-
خودگویی های مثبت داشته باشید.
-
به توانایی ها و موفقیت هایتان توجه داشته باشید و آنها را ارج بنهید.
-
ویژگی های منفی تان را بشناسید، ولی آنها را بزرگ نمایی یا انکار نکنید.
-
از شیوه های رقابتی که در آنها بسیاری از دانش آموزان از آغاز به شکست محکومند،استفاده نکنید.
-
خودتان را با نتایج کار یکی فرض نکنید.
-
برای ارزیابی خود،میزان تلاشتان را در نظربگیرید، نه نتیجه را.
برگرفته از کتاب تحصیلات با طعم شکلات