حجاب در ایران باستان چگونه بوده است؟

تاریخچه حجاب در ایران از گذشته تا کنون، نشان از آن است که حجاب برای زن ایرانی افتخار بوده، و با پوشش اختیاری آن برای خود ارزش به وجود آورده است. باستان شناسان و محققان با بررسی اسناد تاریخی دریافته اند که در دوره‌های مختلف تاریخی، لباس ایرانیان کاملا پوشیده بوده است.

.بر این اساس تاریخچه حجاب در ایران به دو دوره ی کلی تقسیم می شود :

  1. حجاب بانوان در دوران قبل از ورود اسلام در ایران

  2. حجاب بانوان در دوران بعد از ورود اسلام به ایران

حجاب بانوان در دوران قبل از ورود اسلام در ایران

به تاریخچه حجاب در ایران، در زمان باستان نگاه کنیم می‎بینیم که نخستین ساکنان آریایی زنانشان پوشیده بوده اند. پوشش زنان ایرانی را می توان با توجه به نقوش سنگ های به جا مانده و آثار تاریخی دوران های مختلف تاریخی یا حتی شکل و شمایل زنان در نقاشی ها، طرح فرش‎ها وآثار به جا مانده از زمان باستان را متوجه شد.

حجاب بانوان

حجاب بانوان در دوران بعد از ورود اسلام به ایران

ورود اسلام در ایران مقارن با دوره ساسانیان بوده است . در دوره ساسانی ایرانیان پیرو آیین زرتشت بوده اند در کتاب خرده اوستا آمده­ است: پوشش زن باید بگونه ­ای باشد که حتی یک تار موی او نیز آشکار نگردد.»

چادر و شنل از عناصر مهم حجاب و پوشش بانوان در این دوره بوده است که ما آن را در تصویر آذرمیدخت دختر خسرو پرویز مشاهده میکنیم .

حجاب بانوان بعد از اسلام

بعد از ورود اسلام به ایران تنها تغییری که در پوشش زنان ایرانی ایجاد می­شود آن است که روسری­ هایشان را که قبلا از جلو باز بوده از قسمت زیر گلو با سنجاق یا گیره می ­بستند بطوریکه دیگر گریبان شان پیدا نبود. درواقع اسلام، حجاب زن ایرانی را تکمیل می­کند و برخلاف عقیده بسیاری، اسلام بوجود آورنده حجاب در ایران نیست. ژوزف کنت گوبینو تاریخ نگارفرانسوی می گوید:

شکل حجابی که در ایران است بیش از آنکه مستند به اسلام باشد به ایران قبل از اسلام مستند است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave A Reply

Exit mobile version