ویژگیهای ظاهری و رفتاری اسکاتیش

این نژاد، گربه‌ای است که زیبایی در وجود او نهاده شده است. چشم‌های درشت و گوش‌های گردی که به سمت جلو و در جهت صورتش تا خورده است بامزگی او را چندین برابر کرده. موهای کوتاه پرپشت، کف پاهای گرد و بینی کوچک ظاهری منحصربه فرد به او داده است.

اسکاتیش‌ها  باهوش، مهربان و بازیگوش هستند. شخصیت دوست‌داشتنی آن‌ها و ظاهر بامزشان باعث شده اخیراً محبوبیت بسیاری کسب کنند. گربه های اسکاتیش با پر انرژی و فعال به دنبال همراهی با انسان هستند و کلی از این کار لذت میبرند.

همه رفتار و حرکات آنها بامزه و بانمک است، مثلا گاهی روی پاهای عقبی خود می ایستند یا به پشت روی زمین میخوابند. عاشق بازی و سرگرمی اند و معمولا با پازل های مخصوص بازی میکنند.

 

تاریخ تولد اسکاتیش ها

این نژاد اولین بار۶۰ سال پیش در شهر داندی اسکاتلند به وجود آمد. چوپانی در یکی از روستاهای اسکاتلند  متوجه شد گربه‌ای با یک جهش ژن متولد شده است که این جهش روی  غضروف گوش‌های او تاثیر گذاشته است. چوپان از صاحب گربه خواست تا یکی از بچه گربه‌ها را به او بدهد. چوپان با کمک یک متخصص ژنتیک توانست  در مدت بسیار کوتاهی، چندین بچه گربه از سوزی( بچه گربه ای که از صاحبش خریداری شده بود) به دنیا آورد.

چندسال بعد از این ماجراها ، بیش از سی بچه گربه با گوش‌های تا خورده و همچنین تانخورده به وجود آمده بودند. در اواخر دهه  ۷۰ گربه اسکاتیش جایزه قهرمانی را از سوی انجمن هواداران گربه‌هادریافت کرد.

 

مشکلات گربه اسکاتیش

گربه‌های اسکاتیش فولد با مشکل محدودیت در حرکت رو به رو هستند.هم در گوش ها و هم در دیگر نقاط بدن.

بزرگ‌ترین مشکل سلامتی اسکاتیش مربوط به گوش‌های متفاوت اوست.

درسته که  گوش‌های اسکاتیش بانمک به نظر می‌رسد اما این گوش برای گربه خرج‌بردار است.  نگه داشتن این گوش‌های تا خورده برای گربه سخت است و همینطور محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها هم  هست.

گوشهای او باید هرروز تمیز شود تا امکان بروز مشکل یا عفونت کاهش یابد.اما بازهم با وجود تمامی مراقبتها این مشکلات پنهان هستند و میتوانند باعث ایجاد مشکلات جدی ای شوند.

اگر این نژاد از گربه ها دچار اضافه وزن شوند ممکن است با بیماری دردناک و فلج‌کننده دژنراتیو مفصلی مواجه شوند. این بیماری خطرناک باعث باعث تحلیل و زوال استخوان‌ها می‌شود و از دامنه حرکتی نرمال ممانعت می‌کند.

پس در نیتجه با جلوگیری از چاقی بیش از حد گربه خود تا حد زیادی از بیماری او جلوگیری کنید.

بیماری دیگری که ممکن است با ان مواجه شوند ،بیماری ارثی کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک است. این بیماری مشکلی قلبی است که باعث ضخیم شدن دیواره‌های دهلیز قلب می‌شود و عملکرد قلب را کاهش می‌دهد.

حتماً پیش از خرید بچه گربه، گواهی‌های آزمایش او را برای بررسی کنید.

  دسته بندی ژنتیکی

بر اساس غضروف و تا خوردگی گوش‌ها به سه نوع تقسیم می‌شود:

۱.ژن های بدون جهش

۲.کپی یک ژن

۳.کپی دو ژن

 

گربه های اسکاتیش چقدر عمر میکنند؟

گربه‌های اسکاتیش بر حسب این که آن‌ها را کجا نگه می‌دارید، می‌توانند به طور متوسط بین ۱۱ تا ۱۵ سال عمر کنند.

 

سخن پایانی

یادمان باشد که این گربه‌ها نیاز زیادی به توجه و تعامل دارند، در نتیجه فقط برای خانه‌هایی مناسب هستند که یک نفر اکثر زمان روز را در خانه باشد. اسکاتیش  نیاز ویژه‌ای به مراقبت از گوش دارند.نکته مهمتر اینکه مراقبت از آن دسته از اسکاتیش ها که گوش‌هایشان به طور کامل تا خورده است، کار تقریباً دشواری است زیرا جهش ژن در آن‌ها نسبتاً نادر است.

Leave A Reply

Exit mobile version