سونوگرافی یک آزمایش پزشکی است که از صداهایی با فرکانس بالا برای ثبت تصاویری از اندام داخلی بدن شما استفاده می‌کند. تصاویری که از طریق این دستگاه ثبت شده و تشکیل می‌شود اطلاعات ارزشمندی را برای تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها می‌تواند در اختیار سونوگرافیست قرار دهد.

سونوگرافی چگونه است؟

این فناوری شبیه به رادارهای ارتش است که برای شناسایی هواپیماها و کشتی‌ها از آن استفاده می‌کنند. این وسیله برای یک سونوگرافیست

می تواند بسیار مفید واقع شود به این دلیل که بدون نیاز به ایجاد برش بر روی بدن می‌تواند مشکلات اندام داخلی را تشخیص دهد.

 

این کار به این شکل انجام می‌شود که پزشک بر روی پوست و در ناحیه مورد نظر، ژلی را ریخته و بعد دستگاه کوچک و دستی به نام ترانسدیوسر را بر روی ناحیه مورد نظر حرکت می‌دهد.( این ژل به انتقال صوت کمک می کند).

از طریق این دستگاه فرکانسی به بدن شما فرستاده می‌شود. این فرکانس با برخورد به یک عضو، استخوان یا موارد دیگر پژواکی را ایجاد می‌کند. در نهایت آن پژواک به کامپیوتر منعکس می‌شوند و تصاویری را نمایش می‌دهند. پس از انجام عمل، ژل از روی پوست شما پاک می‌شود.

 

انواع سونوگرافی که توسط یک سونوگرافیست می‌تواند انجام شود

 

از این آزمایش به شکل‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد که می‌توان از بین آن‌ها موارد زیر را نام برد.

سونوگرافی شکم روشی مفید برای بررسی اندام‌های داخلی از جمله کبد، کلیه‌ها و مثانه است.

آزمایش داپلر نوع خاصی از این روش است که رگ‌های خونی اصلی را بررسی می‌کند.

سونوگرافی لگن یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع سونوگرافی است که برای نظارت بر سلامت جنین در زمان حاملگی کاربرد دارد.

آزمایش کبد، که اندازه، شکل و عملکرد کبد را تعیین می‌کند و می‌تواند برای تشخیص تومورها استفاده شود.

سونوگرافی کلیه، که اندازه، شکل وعملکرد کلیه‌ها را تعیین می‌کند و می‌تواند در تشخیص سنگ کلیه، کیست و تومور مفید باشد..

آزمایش عروقی که برای تجزیه‌وتحلیل جریان خون از طریق شریان‌ها و وریدها استفاده می‌شود

سونوگرافی تیروئید که غدد تیروئید کم‌کار و بیش فعال و کیست‌ها را بررسی می‌کند.

 

 

برای انجام سونوگرافی چه باید کرد؟

۸ تا ۱۲ ساعت قبل از انجام سونوگرافی بهتراست غذایی را میل نکنیم زیرا غذای هضم نشده مانع از ایجاد صوت می‌شود وپزشک نمی‌تواند به درستی از روی تصاویر، نتیجه گیری کند. همچنین برای معاینه مواردی مانند کیسه صفرا، لوزالمعده یا طحال توسط پزشک بهتر است برای مدت معینی قبل از معاینه چیزی نخورید یا ننوشید. برخی از موارد دیگر، مانند سونوگرافی لگن، ممکن است به مثانه پر نیاز داشته باشد.

نکته: در زمان انجام این آزمایش بهتر از لباس‌هایی که راحت‌تر هستند را بپوشید. همچنین بهتر است اشیا، لوازم و جواهرات به همراه خود نداشته باشید.

 

آیا سونوگرافی ضرر دارد؟

در یک‌کلام، نه ضرری ندارد. سونوگرافی معمولاً بدون درد انجام می‌شود و نیاز به سوزن و یا تزریق ندارد. همچنین در این روش افراد در معرض تشعشعات قرار نمی‌گیرند. دقیقاً به همین دلیل است که این روش ایمن‌تر از روش اشعه ایکس یا سی‌تی‌اسکن می‌باشد.  هنگامی که شما از این روش استفاده می‌کنید هیچ چیزی سلامتی شما را تهدید نمی‌کند. آنها می‌توانند به‌راحتی مشکلاتی را که در اشعه ایکس مشخص نیست را نشان دهند. این روش به طور گسترده‌ای در دسترس است و نسبت به سایر روش ارزان‌تر می‌باشد.

 

چه‌کارهایی بعد از معاینه انجام می‌شود؟

پس از اینکه معاینه با دستگاه سونوگرافی انجام شد پزشک تصاویر را بررسی کرده و هرگونه تورم یا ناهنجاری‌هایی که در اندام داخلی به وجود آمده است را تشخیص می‌دهد. او تعیین می‌کند که آیا نیاز هست برای موارد غیرطبیعی که مشاهده شده سی‌تی‌اسکن mri بیوپسی، ام‌آرآی را انجام دهید یا در نهایت پزشک اطلاعاتی را که از این معاینه به‌دست‌آمده است را بررسی کرده و وضعیت شما را تشخیص داده و درمان را شروع می‌کند.

 

برای خواندن مقاله در مورد دیجیتال مارکتینگ اینجا کلیک کنید.

 

منبع:https://www.verywellhealth.com

Leave A Reply

Exit mobile version