پیش از آغاز تولید محتوا باید با انواع شکل‌های تولید محتوا آشنا باشید. با این کار می‌توانید متناسب با سلیقه و نیاز مخاطبان به تولید محتوای هدفمند بپردازید.

در نوشتار پیش رو ۴ دسته‌ی اصلی محتوا را معرفی خواهیم کرد. با آواکس همراه باشید.

آشنایی با انواع محتوا

در حال حاضر تولید محتوا  به شکل‌های گوناگونی صورت می‌گیرد. علی رغم تنوع گسترده در ارائه محتواهای تولید شده، هدف همه آن‌ها یکسان است. محتوا به هر صورتی که تولید شود، برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان می‌باشد.

بنابراین می‌توان گفت شکل‌های تولید محتوا در ارتباط مستقیم با مخاطب محتوا خواهد بود.

دسته بندی مخاطبان در تولید محتوا

  • مخاطبان عام

شاید تولید محتوا برای این دسته از مخاطبان محتوا کار ساده‌ای به نظر برسد. اما اینگونه نیست.

در تولید محتوا برای مخاطب عام باید به گونه‌ای آن را تنظیم کنید که برای عام افراد قابل فهم باشد. به خصوص زمانی که قصد دارید مسائل پیچیده یا آموزشی را برای آن‌ها توضیح بدهید.

سادگی و روان بودن از ویژگی‌های اصلی این نوع محتوا می‌باشد.

  • مخاطبان خاص

تولید محتوا برای اقشار خاص نیز چندان راحت به نظر نمی‌رسد. زیرا شما قادر به ارائه‌ی هر محتوایی برای مخاطبان خاص نیستید.

در این نوع از انواع تولید محتوا، مخاطب به صورت نسبی با موضوع آگاهی دارند و قرار است محتوای شما به دانش آن‌ها اضافه کند. پس باید بتوانید از جنبه‌های علمی و تخصصی به شرح موضوع بپردازید.

نقطه اشتراک تولید محتوا برای مخاطب خاص در پوشش جنبه‌های گوناگون علمی است. مقاله‌های علمی و پژوهش‌های فنی از نمونه‌های بارز این نوع تولید محتوا می‌باشند.

دسته بندی شیوه‌های انتشار تولید محتوا

انواع شکل‌های تولید محتوا از لحاظ شیوه انتشار نیز قابل دسته بندی هستند. محتواها برای هر دسته مخاطبی که تولید شوند، چه عام و چه خاص، در ۴ حالت کلی قابل انتشار هستند.

همچنین بخوانید: تولید محتوا چیست؟ از ایده تا انتشار محتوا

۴ شیوه انتشار محتوا

محتوای متنی

ساده‌ترین و در عین حال تأثیرگذارترین راه ارتباط با مخاطب، انتشار محتوای متنی است. انتشار محتوا به صورت متنی از زمانی آغاز شد که افراد حروف الفبا را شناختند و مورد استفاده قرار دادند.

امروزه پرکاربردترین نوع محتوا در تمامی پلتفرم‌های اینترنتی استفاده از محتوای متنی است. تقریبا هیچ سایتی در سراسر فضای وب وجود ندارد که اصلا از محتوای متنی استفاده نکرده باشد. وبلاگ‌ها اصلی‌ترین مکانی هستند که می‌توانید محتواهای متنی را در آنجا مشاهده کنید.

محتوای تصویری

انسان‌ها در دوران غارنشینی از تصاویر برای برقراری ارتباط با سایرین استفاده می‌کردند. بنابراین شاید بتوان این نوع از شیوه انتشار محتوا را قدیمی‌ترین حالت درنظر گرفت.

در حال حاضر محتوای تصویری به عنوان مکمل محتوای متنی استفاده می‌شود. به عنوان مثال هنگام مطالعه کتاب، ازدیاد متن موجب خستگی چشمانتان می‌شود. در عوض هنگام مطالعه یک مجله یا کتاب‌های تصویری علاقه بیشتری به دنبال کردن مطالب دارید.

طراحی مناسب محتواهای تصویری در کنار متون طولانی به خوبی می‌تواند به جذب مخاطبان کمک کند. اینفوگرافیک‌ها، پوسترهای دیجیتال، بنرها و کاتالوگ‌ها از نمونه‌های محبوب شکل تصویری تولید محتوا در بستر اینترنت هستند.

محتوای صوتی

جدیدترین شکل تولید محتوا که فقط در دنیای دیجیتال قابل استفاده هستند، می‌توان انتشار محتوای صوتی را نام برد. رادیو قدیمی‌ترین ابزار برای انتشار محتوا به صورت صوتی بود. اما امروزه ابزارهای گوناگونی برای نیل به این هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پادکست‌ها و کتاب‌های گویا از معروف‌ترین نوع انشتار محتوای صوتی می‌باشند.

محتوای ویدیویی

در ابتدا استفاده از فایل‌های ویدیویی فقط به صورت تیزرهای تبلیغاتی و فایل‌های از قبل ساخته شده در استودیوها بود. اما با گسترش استفاده از تلفن‌های همراه و دوربین‌های فیلمبرداری دیجیتال، ساخت و انتشار محتوای ویدیویی با سهولت بیشتری صورت گرفت.

محتوای ویدیویی را می‌توان یک از جدیدترین شکل‌های مختلف محتوا دانست که در سال‌های اخیر به رشد قابل قبولی دست پیدا کرده است. استفاده از سرویس های ویدیویی مانند یوتیوب و آپارات باعث شده که ساخت کلیپ‌ها و محتواهای ویدیویی با دقت و نظارت بیشتری صورت بگیرد.

انتشار محتوای ویدیویی

امروزه محتواهای ویدیویی با داشتن کلیپ‌های تصویری، محتوای عکسی و محتوای متنی و محتوای صوتی به یک پکیج کامل ارائه محتوا تبدیل شده‌اند. شما می‌توانید به راحتی با تولید یک فایل ویدیویی به راحتی بر ذهن و تصمیم گیری مخاطب تأثیر مستقیم بگذارید.

یکی از ویژگی‌های مهم فایل‌های ویدیویی و محتوای ویدیویی این است که به‌عنوان یک از بهترین شکل‌های مختلف محتوا می‌تواند ارتباط مستقیمی با مخاطب برقرار کنند. این به این معنی است که در محتوای ویدیویی شما می‌توانید به صورت مستقیم با کاربر صحبت کنید و موارد مهم محتوای خود را در خصوص یک کالا و یا خدمات و یا یک موضوع با مخاطب خود در میان بگذارید.


در بالا شیوهای اصلی تولید و انتشار محتوا برای انواع مخاطبان بیان شد. شما می‌توانید با آگاهی از نیاز مخاطبانتان، محتوای خود را به شکل‌های گوناگون تولید و در پلتفرم‌های اینترنتی با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

 

Leave A Reply

Exit mobile version