شبکه های کامپیوتری، در حال حاضر در اکثر زمینه ها مورد استفاده ما قرار می‌گیرند. از متصل شدن به گوشی تلفن همراه دوستتان برای تبادل چند عکس و فیلم گرفته تا اتصال چندین و چند هزار موبایل، کامپیوتر، لپ تاپ، تلبت و دستگاه های مختلف در طول روز به یکدیگر، همه ی اینها نمونه هایی از شبکه کردن هستند.

همانطور که می‌دانید بزرگترین شبکه دنیا، اینترنت است که همه‌ ی ما در طول روز بارها از آن برای کارهای مختلف استفاده می‌کنیم. اگر همین ابرشبکه، یعنی اینترنت وجود نداشت آیا ارتباطات فعلی ما هم می‌توانستند به این شکل گسترده باشند؟ آیا می‌توانستیم بدون مراجعه به بادجه های انتقال پول، به راحتی و با یک اپلیکیشن، مبالغ مختلف را از حسابی به حساب دیگر جابجا کنیم؟ و یا ممکن بود که شعب مختلف یک بانک در شهر ها یا حتی استان های مختلف، اطلاعات حساب های خود را به راحتی و با چند کلیک از یک پایگاه داده جامع دریافت کنند؟

بدون شک جواب شما هم “خیر” است. بدون وجود یک شبکه، هرچند هم کوچک، امروزه هیچکدام از این کارها ممکن نبود. پس همین مثال های ساده هم اهمیت این رشته را تا حد زیادی نشان می‌دهند و به راحتی می‌توان متوجه شده که متخصص بودن در این زمینه در آینده و یا حتی در حال حاضر، تا چه حد می‌تواند کارآمد بوده و همچنین آینده شغلی خوبی را برای افراد خبره و کاربلد در این حوزه تضمین کند.

اما شاید برای شما هم سوال شده باشد که ورود به رشته کاربردی و آینده دار شبکه های کامپیوتری از چه طریقی ممکن است؟ آیا فقط در مقطع کارشناسی ارشد می‌توان به تحصیل در این رشته پرداخت یا در مقاطع پایین تر هم این کار ممکن است؟ دروس تدریس شده در این رشته دانشگاهی چه موضوعات و مباحثی هستند؟

در ادامه ما به تک تک این سوالات به صورت جامع پاسخ داده و ابهامات احتمالی شما در این زمینه را رفع خواهیم کرد، پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

شبکه چیست؟

در زمینه‌ی مربوط به فناوری اطلاعات و رایانه، منظور از شبکه های کامپیوتری یا اصطلاحاً Computer Network ، مجموعه ای متشکل از حداقل ۲ و یا چندین سیستم کامپیوتری، سخت افزار و نرم افزار های مربوط به شبکه و تجهیزات ارتباطی بین آنها نظیر کابل های شبکه و یا تجهیزات بی‌سیم است.

اصلی‌ترین اهداف راه اندازی شبکه عبارتند از:

  • توانایی برقراری ارتباط
  • اشتراک گذاری اطلاعات و داده های مختلف
  • توانایی استفاده از منابع نرم افزاری و سخت افزای سایر سیستم ها

 

کاردانی ناپیوسته شبکه های کامپوتری

تا قبل از سال ۱۴۰۰ تحصیل در رشته شبکه های کامپیوتری فقط در مقطع کارشناسی ارشد برای متقاضیان و دانشجویان در دانشگاه های سراسری و فنی و حرفه ای، ممکن بود.

اما از کنکور سال ۱۴۰۰ به بعد، امکان تحصیل در رشته ی جدید شبکه های کامپیوتری در مقطع کاردانی هم ممکن شده است. به این صورت که اگر فردی علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته باشد با شرکت در کنکور فنی رشته کامپیوتر، امکان شرکت در این رشته را در برخی دانشگاه ها و دانشکده های فنی و حرفه ای کشور دارد.

البته همانطور که گفته شد این رشته در مقطع کاردانی فقط برای افرادی در دسترس است که در کنکور فنی، گرایش کامپیوتر شرکت کرده باشند و این رشته برای داوطلبان کنکور سراسری، یعنی داوطلبان رشته ریاضی فیزیک فعلا اماکن پذیر نیست و این افراد باید در همان مقطع کارشناسی ارشد این رشته را انتخاب کرده و وارد آن شوند.

 

دروس دانشگاهی شبکه های کامپیوتری

دروس رشته شبکه های کامپیوتری دامنه گسترده ای از دروس را شامل می‌شود، اما به طور کلی اصلی‌ترین درس هایی که داشنجویان این رشته آنها را مطالعه می‌کنند شامل دروس زیر است:

  • اصول شبکه های کامپیوتری
  • راه اندازی شبکه
  • آشنایی با مبانی امینت شبکه
  • آرمایشگاه سیستم عامل ویندوز و لینوکس
  • برنامه سازی پیشرفته
  • تجهیزات فعال و غیر فعال
  • مفاهیم تی سی پی / آی پی
  • آشنایی با سرویس دهنده اینترنت
  • حریم خصوصی و امنیت شبکه
  • مسیر یابی شبکه
  • کارگاه برنامه نویسی تحت وب
  • زبان تخصصی اینترنت
  • مدارهای منطقی

و همچنین دروس عمومی، اختیاری و پایه که در بین اکثر رشته ها مشترک اند.

 

بازار کار رشته شبکه های کامپیوتری

همانطور که در قسمت مقدمه هم مطالعه کردید، به وضوح آینده شغلی این رشته مشخص و درخشان است. چون شبکه کردن در حال حاضر از اصلی‌ترین نیاز های هر شرکت، سازمان، دانشکده، بانک و حتی هر کشوری است.

اصلی‌ترین دلیل آن هم این است که در همه‌ی زمینه ها صاحبان مشاغل و کسب و کارها نیاز به برقراری ارتباط با شعب مختلف خود و حتی ارتباط گرفتن با سازمان های دیگر برای ایجاد همکاری و موضوعاتی از این قبیل دارند.

شما به عنوان یک متخصص شبکه می‌توانید همزمان کار چندین شرکت و سازمان را در دست گرفته و حتی در کنار آن به آموزش مباحث مربوط به شبکه هم مشغول شوید، که این کار درآمد خوبی هم نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا دارد.

افرد خبره در شبکه حتی می‌‌توانند برای اشتغال به کشورهای بزرگی از جمله آمریکا، چین، آلمان روسیه و … که در بحث تکنولوژی پیشرو هستند سفر کنند و به راحتی شغلی متناسب با مهارتشان پیدا کرده و درآمد بسیار خوبی را کسب کنند.

 

با دوره های جداگانه، متخصص شبکه شوید

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید و یا نمی‌خواهید در دانشگاه رشته شبکه را به عنوان رشته درسی خود انتخاب کرده و در آن تحصیل کنید، به راحتی می‌توانید در دوره های جامع و کاملی که در انواع موسسات و آموزشگاه ها برگزار می‌شود شرکت کنید.

موضوع جالب تر این است که شما با داشتن مدارک متوسط و بالای شبکه قادر خواهید بود در شرکت ها و محیط های شغلی مربوط به شبکه مشغول به کار شوید و حتما نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی نیست. تنها چیزی که قطعا به آن نیاز خواهید داشت مهارت است و بس.

جمع بندی

در بالا به طور مفصل رشته شبکه های کامپیوتری و موضوعات مربوط به آن را مورد بررسی قرار دادیم. فهمیدیم که این رشته در حال حاضر در مقطع کاردانی هم وجود دارد اما برای هنرستانی هایی که رشته آن ها در هنرستان کامپیوتر بوده و نه رشته هایی نظیر ریاضی فیزیک.

همچنین گفتیم که این رشته دارای آینده شغلی بشدت خوب و درخشانی هم هست، پس اگر به این رشته علاقه دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع تر تحصیل در این زمینه را در دانشگاه یا حتی موسسات شروع کنید.

 

 

 

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

Exit mobile version