درآمد برنامه نویسی

برنامه نویسان، نیاز های متنوعی دارند. برای بررسی درآمد برنامه نویسی در کشور ما، شما باید به یک سری نکات خاص توجه داشته باشید. ایران یکی از کشور هایی است که مدام به دنبال پیشرفت است. بدون برنامه نویسی و برنامه نویسان، این امر هیچ گاه محقق نمی شد. در نتیجه، شغل برنامه نویسی یکی از شغل های مهم و کارآمد است که بر روی آینده تاثیرات متنوعی می گذارد. درآمد و نیاز برنامه نویسان می تواند تحت تاثیر یک سری عوامل و فاکتور های خاص متغیر باشد. از جمله این عوامل می توان به زبان برنامه نویسی، شرکت، نوع قرارداد و … اشاره کرد. در نتیجه، برای ورود به شغل برنامه نویسی در ابتدا شما باید به یک سری متغیر های اصلی توجه داشته باشید. شما حتما باید با اصلی ترین درآمد و نیاز برنامه نویسان آشنا باشید.

درآمد و نیاز برنامه نویسان به صورت روزانه در حال افزایش است. برای همین، در صورتی که شما به دنیای تکنولوژی علاقه دارید، بهتر است که با این دنیا آشنا شوید. زبان هایی مثل برنامه نویسی سی شارپ پیشرفته، زبان برنامه نویسی کاتلین و فریمورک asp.net چند مورد از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی به حساب می آیند که حقوق عالی را می توانند برای شما به همراه داشته باشند. باگتو یکی از بهترین منابع موجود برای آموزش برنامه نویسی به حساب می آید. دوره های آموزشی تیم باگتو به شما کمک می کند صفر تا صد زبان برنامه نویسی مورد نظر خود را یاد بگیرید.

مهم ترین نیاز های برنامه نویسان در سال ۱۴۰۱
شاید درآمد و نیاز برنامه نویسان خیلی قوی و سنگین نباشد. ولی، شما باید آمادگی ذهنی بالایی برای فعالیت در این حوزه داشته باشید. در ابتدا شما باید رشته و شاخه کاری خود را مشخص کنید. در لیست زیر، شما می توانید انواع شاخه های محبوب برنامه نویسی را مشاهده کنید.

  1. بک اند
  2. فرانت اند
  3. فول استک
  4. اندروید
  5. شبکه

هنگامی که شما شاخه کاری و فعالیت خود را به طور کامل انتخاب کردید، نوبت به یادگیری زبان برنامه نویسی می رسد. یکی از مهم ترین موارد موثر بر روی درآمد و نیاز برنامه نویسان، زبان برنامه نویسی است.شرکت در دوره های برنامه نویسی نیاز به علم دانشگاهی یا مدرک خاصی ندارد. شما خیلی راحت و فقط با استفاده از یک لپ تاپ، می تواند درون این دوره ها شرکت کنید.

سومین نیاز مهم یک برنامه نویس در سال ۱۴۰۱، ذهن پویا و کنجکاو می باشد. شما باید در مورد نحوه عملکرد اجزای مختلف یک برنامه کنجکاو باشید. شما باید مدام سوال بپرسید و به دنبال پاسخ برای سوال های خود باشید. جالب است بدانید که این سوال ها می توانند در منابع خارجی هم مطرح شوند. البته که تیم باگتو در سریع ترین زمان ممکن می تواند پاسخگوی همه نیاز شما برنامه نویسان عزیز باشد.

درآمد هر شاخه برنامه نویسی از نظر برنامه نویسان

درآمد و نیاز برنامه نویسان در هر کشوری متغیر است. برنامه نویسی شغلی است که هیچ محدودیتی ندارد. در صورتی که شما به سطوح بالا تر این شاخه وارد شوید، حقوق شما می تواند به چند صد میلیون تومان در ماه هم برسد. در نتیجه، شما باید شاخه ای را انتخاب کنید که در آن توانایی های شما به طور کامل شکوفا می شوند. بهتر است که به چارت های قیمتی توجه نداشته باشید. مثلا درآمد و نیاز برنامه نویسان بازی، موبایل و فول استک از سایر برنامه نویس ها بیشتر می باشد. ولی آنها به آمادگی ذهنی قوی تری نیاز دارند. چرا که در برنامه نویسی فول استک، شما باید هم بک اند و هم فرانت اند را خودتان طراحی کنید. در نتیجه حقوق نهایی شما تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد یافت.

همچنین چالش ها و فشار های ذهنی برنامه نویسانی که در این حوزه ها فعالیت می کنند، بیشتر است. در نتیجه، در صورتی که شما آمادگی ذهنی برای ورود به این حوزه ها را نداشته باشید، با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد. هنگامی که شما شاخه مناسب خود را پیدا کنید و در آن شکوفا شوید، درآمدتان مطمئنا تا حد بسیار زیادی بالاتر خواهد رفت. در صورتی که شما به همه چیز منطقی فکر می کنید، بک اند برای شما مناسب بوده و در صورتی که خلاقیت زیادی دارید، فرانت اند برای شما مناسب است.

تاثیر زبان برنامه نویسی بر روی درآمد برنامه نویسان
یکی از مهمترین مباحثی که می تواند بر روی درآمد و نیاز برنامه نویسان تاثیر داشته باشد، زبان برنامه نویسی است. هر زبان برنامه نویسی، یک دستمزد خاص دارد. در نتیجه، شما علاوه بر علاقه و نحوه عملکرد خود، باید بهترین زبان را نیز انتخاب کنید. معمولا همه زبان های برنامه نویسی در یک رنج قیمت قرار می گیرند. ولی، کاربرد آنها متنوع است.

مثلا، درآمد و نیاز برنامه نویسان نرم افزار که با پایتون کار می کنند، از درآمد و نیاز برنامه نویسان هوش مصنوعی که با استفاده از پایتون کار می کنند کمتر است. از جمله محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در ایران می توان به زبان برنامه نویسی سی شارپ پیشرفته، جاوا، جاوا اسکریپت و ریکت اشاره کرد. البته که ریکت یک زبان برنامه نویسی نیست. یک فریم ورک برنامه نویسی است.

زبان‌های برنامه نویسی پرطرفدار
بر اساس اطلاعاتی که از گوگل ترندز به دست آمده است زبان برنامه نویسی جاوا بیشترین جستجو را در میان کاربران دارد. البته باید گفت که محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشور استرالیا زبان پایتون و زبان R بیشترین طرفدار را دارند.

 

زبان‌های برنامه نویسی که در ایران بازار کار خوبی دارند عبارتند از:

سی شارپ (Asp.Net, Xamarin, WPF)
PHP
جاوا (Android)
پایتون
سوئیفت (ios)
Html , Css, JavaScript (طراحی قالب)

برای کار در اروپا در سال ۲۰۲۱ محبوب‌ترین زبان‌ها بدین ترتیب بودند:

Rust
TypeScript
پایتون
Kotlin
Go
Julia
Dart
سی شارپ
سوئیفت
جاوا اسکریپت

درآمد برنامه نویسی
میزان درامد یک برنامه نویس به چه چیزهایی بستگی دارد؟

میزان دستمزد برنامه نویس چه در ایران و چه در سایر کشورها متغیر است و بستگی به موارد زیر دارد:

سابقه برنامه‌نویسی
فریلنسر بودن یا کارمند ثابت بودن
زبان برنامه‌نویسی
میزان تجربه
میزان مهارت و تخصص
پستی که در یک شرکت یا پروژه بر عهده دارد
شهر محل کار (در مورد ایران) و یا کشور
داشتن سایر مهارت‌های موثر در برنامه‌نویسی
تحصیلات
مدارک آموزشی

حقوق برنامه نویس در ایران 

سطح تجربه مهم‌ترین عامل در تعیین حقوق افراد در مشاغل مختلف است. طبیعتاً هرچه میزان تجربه بیشتری داشته باشید، حقوق و دستمزد شما نیز بالاتر می‌رود. در زیر حقوق برنامه نویس را با توجه به سطح تجربه تقسیم و دسته بندی کردیم که در اختیار شما قرار می‌دهیم.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از گزارش حقوق و دستمزد وب‌سایت ایران سلری، حقوق یک برنامه نویس با تجربه کمتر از سه سال به طور میانگین در حدود ۵،۶۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه درآمد است. درآمداین افراد از ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

حقوق یک برنامه نویس با سطح تجربه بین سه تا هفت سال به طور میانگین ۸،۹۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه است. درآمد اینها از ۴,۱۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

برنامه نویسی با سابقه کاری بین هفت تا پانزده سال به طور میانگین در حدود ۱۰،۹۰۰،۰۰۰ تومان حقوق در ماه دریافت می‌کند. حقوق این افراد از ۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۹,۲۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است

اگر سابقه کاری برنامه نویس پانزده سال به بالا سابقه کاری داشته باشد، به طور میانگین ۱۰،۷۰۰،۰۰۰ تومان در ماه دریافت می‌کند. حقوق این افراد از ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است

این اعداد و ارقام تماما توسط افراد شاغل در بازار کار و در گزارش حقوق و دستمزد سایت ایران سلری به دست آمده است و این ارقام تنها مربوط به کارشناس برنامه نویس می‌شود. برای اینکه بدانید تمامی مشاغل و رده‌های سازمانی برنامه نویسی در سازمان‌ها چه میزان درآمد دارند، می‌توانید به ایران سلری مراجعه کنید و در آنجا حتی اطلاعات بیشتری در مورد حقوق برنامه نویس به دست آورید.

اما باید اعلام کنیم که این اعداد تماما تغییر پذیر هستند و همان‌طور که عنوان کردیم، کارفرمایان و برنامه نویسان می‌توانند میزان حقوق و دستمزد خود را عنوان کنند و در مورد قیمت آن به توافق برسند.

متوسط درامد برنامه نویسان در سایر کشورهای جهان

دستمزد برنامه نویس در سایر کشورها نیز با توجه به یک سری متغیر، مختلف است. نمودار زیر که منبع آن سایت Daxx.com است متوسط درامد برنامه‌ نویسان را (بصورت سالانه) در کشورهای مختلف نشان می‌دهد. همانطور که می‌بینید آمریکا دارای بالاترین پرداخت‌ها را برای دستمزد برنامه نویس است.

متوسط درامد برنامه نویسان در کشورهای جهان به گزارش سایت Daxx.com در سال ۲۰۲۰،این ارقام درامد سالیانه و برحسب دلار هستند
متوسط حقوق یک برنامه نویس در آمریکا (سالانه) ۹۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۱ بوده است. این یعنی دستمزد برنامه نویس در آمریکا ماهیانه چیزی حدود ۷۶ هزار دلار می‌باشد که نسبت به سایر کشورها در رتبه برتر قرار دارد. رتبه بعدی متعلق به کشور دانمارک است.

Leave A Reply

Exit mobile version