تاریخچه واتساپ:

جان کوم، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل واتساپ، در ۲۴ فوریه ۱۹۷۶ در کیف اوکراین به دنیا آمد و واتساپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به فیس بوک فروخت. او اکنون با ۱۰.۴ میلیارد دلار ثروت یکی از ۱۰۰ فرد ثروتمند جهان است.
تاریخچه واتساپ یک داستان احساسی و سراسر الهام بخش است. بیایید شروع کنیم و ببینیم که واتساپ چگونه از ایده ای ساده به محبوب ترین اپلیکیشن پیام رسان در سراسر جهان تبدیل شد.

جان کوم بنیانگذار واتساپ کیست؟

جان کوم در حومه شهر کیف، پایتخت اوکراین به دنیا آمد. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، یهودی بودن و روستایی بودن آسان نبود. او در خانه ای زندگی می کرد که برق و آب نداشت و دمای هوا به ندرت از صفر درجه بالاتر می رفت. آنها حتی یک تلفن در خانه خود نداشتند زیرا توسط دولت شنود می شدند. به این ترتیب، جان کوم دوران کودکی سختی را پشت سر گذاشت.

برای پایان دادن به این وضعیت، خانواده تصمیم به مهاجرت به آمریکا گرفتند. جان کوم، مادر و مادربزرگش در سال ۱۹۹۲ به کالیفرنیا مهاجرت کردند. آنها در یک آپارتمان دو اتاقه با برنامه کمک های اجتماعی زندگی جدید خود را شروع کردند.

جان در کودکی شروع به خواندن کتابچه راهنمای کامپیوتر که از کتاب فروشی های دست دوم فروشی خریده بود کرد با گذشت سالها، جان به به برنامه نویسی علاقه پیدا کرد. مادرش نیز پرستار بچه بود و جان کوم در یک سوپر مارکت کار می کرد. وقتی همه چیز به حالت عادی برگشت، مادرش به سرطان مبتلا شد.

در این دوره بود که به نرم افزار علاقه مند شد و در دانشگاه ایالتی سن خوزه ثبت نام کرد. او همچنین به عنوان تستر امنیتی در Ernst & Young کار می کرد.
جان پدرش را در سال ۱۹۹۷ از دست داد. مادرش در سال ۲۰۰۰ به دلیل سرطان درگذشت. هیچکس نماند. جان در سال ۲۰۰۰ پس از فوت مادرش دانشگاه را رها کرد اما علوم کامپیوتر را از راهنماها و مکالمات استفاده شده در چت هکرها آموخت . پس از شش ماه کار در Ernst & Young به عنوان مهندس زیرساخت در یاهو استخدام شد .
سپس، برایان اکتون، یکی از همکاران او در شرکت یاهو که پنج سال از جان کوم بزرگتر بود به مربی و بهترین دوست او تبدیل شد و به او کمک کرد تا این دوران سخت را پشت سر بگذارد.
این دو دوست ۹ سال در یاهو کار کردند و در آن سال ها چیزهای زیادی یاد گرفتند. آنها بهترین و بدترین دوران یاهو را با هم دیدند. در پایان ۹ سال، جان کوم و برایان اکتون در سپتامبر ۲۰۰۷ یاهو را ترک کردند و یک سال مرخصی گرفتند.
پس از مدتی، جان کوم برای استخدام به فیس بوک درخواست داد اما رد شد. همزمان، درخواست برایان اکتون هم توسط فیسبوک و هم توییتر رد شد. آنها با پس انداز خود، به آمریکای جنوبی سفر کردند و شانس خود را با پروژه های جدید امتحان کردند.این شروع واتس اپ بود.

ایده واتساپ متولد شد

در ژانویه ۲۰۰۹ جان کوم یک آیفون خرید. وقتی برای اولین بار اپ استور را دید که تنها ۷ ماه از عمرش می گذشت، ایده درخشانی به ذهنش رسید.
او با دوستی به نام الکس فیشمن آشنا شد و ایده خود را به او گفت و سپس دو دوست شروع به کار روی آن کردند. از آنجایی که کل فرآیند بدون توسعه‌دهنده آیفون کار نمی‌کند، الکس جان را به توسعه‌دهنده‌ای به نام ایگور سولومنیکوف که از RentACoder.com پیدا کرده بود، معرفی کرد.
اگرچه این ایده در آن زمان بسیار تازه بود، اما جان کوم از همان ابتدا سه قانون قطعی برای ادامه کار واتساپ مشخص کرد:

  • هرگز تبلیغات در برنامه وجود نخواهد داشت.
  • تجربه کاربری خوبی را ارائه خواهد داد.
  • اطلاعات خصوصی کاربر امن خواهد بود، پیام ها ذخیره نمی شوند.

واتساپ در ۲۴ فوریه ۲۰۰۹ در کالیفرنیا متولد شد. در شرایطی که این برنامه مشکلات زیادی داشت، تیم کاملاً از این وضعیت ناامید شد. در یک لحظه جان، امید خود را از دست داد و شروع به جستجوی شغل دیگری کرد. اما دوست و شریک او برایان اکتون به او انگیزه داد و به او گفت که چند ماه دیگر هم صبر کند.
چند ماه بعد، جان نوتیفیکیشن ها را در واتساپ ادغام کرد. هنگامی که کاربران وضعیت خود را به روز می کردند، دوستان آنها می توانستند از این به روز رسانی ها مطلع شوند و ناگهان واتساپ به یک برنامه محبوب تبدیل شد.

 

دومین آپدیت واتساپ منتشر شد

به زودی آنها دومین به روز رسانی Whatsapp 2.0 را منتشر کردند. این امر واتساپ را به یک برنامه پیام رسانی فوری تبدیل کرد. بنابراین، اولین نسخه بر روی به روز رسانی وضعیت یا همان استاتوس متمرکز بود، سپس در آپدیت دوم واتساپ به ویژگی پیام رسانی فوری پرداخت. می‌توان گفت واتساپی که امروز از آن استفاده می‌کنیم، پیشرفته‌ترین شکل همان نسخه دوم است.

 

این برنامه توسط بیش از ۲۵۰۰۰۰ نفر دانلود شد و به تدریج شروع به رشد کرد. برایان اکتون هنوز بیکار بود و جان کوم از او دعوت کرد تا در واتساپ کار کند. از آنجایی که جان پدر ایده واتساپ بود، سهم بیشتری داشت.
در آن زمان از کافه رد راک در مانتین ویو به عنوان دفتر واتساپ استفاده می کردند. سپس، آنها ۲۵۰۰۰۰ دلار سرمایه گذاری از همکاران سابق خود در یاهو دریافت کردند.
این برنامه که ماه ها در وضعیت بتا باقی ماند، در نوامبر ۲۰۰۹ در اپ استور فقط برای آیفون راه اندازی شد. بعداً به لطف یک توسعه دهنده نرم افزار به نام کریس پیفر، نسخه اندروید نیز توسعه یافت.
دفتر کوچکی برای ادامه کار اجاره شد. حتی یک تابلویی بر روی در دفتر وجود نداشت. برای چندین سال، دو شریک موسس، جان کوم و برایان اکتون، بیشترین هزینه را برای ارسال پیام تأیید به کاربران واتساپ خرج کردند. با این حال، پولی بودن اپلیکیشن واتساپ به آنها کمک کرد تا بتوانند هزینه های آن زمان را پوشش دهند. گاهی اوقات، آنها برنامه را رایگان می کردند و شتاب رشد را تسریع می کردند.
واتساپ در سال ۲۰۱۱ به یکی از ۲۰ اپلیکیشن محبوب ایالات متحده در اپ استور تبدیل شد.

واتس اپ سرمایه گذاری پیدا کرد

جیم گوتز از Sequoia Capital وضعیت واتس اپ را از نزدیک دنبال می کرد. مدت زیادی طول کشید تا گوتز به کوم و اکتون رسید. سرانجام گوتز در کافه رد راک با بنیانگذاران ملاقات کرد و در آوریل ۲۰۱۱ از طرف شرکت Sequoia Capital هشت میلیون دلار سرمایه گذاری دریافت کرد و خواستار این شد که هیچ تبلیغی در واتساپ قرار نگیرد.
تا سال ۲۰۱۳، واتساپ ۲۰۰ میلیون کاربر و ۵۰ کارمند داشت. در این مرحله، بنیانگذاران تصمیم گرفتند که به سرمایه گذاری دیگری نیاز دارند. آنها ۵۰ میلیون دلار دیگر از سکویا دریافت کردند و ارزش شرکت به ۱.۵ میلیارد دلار رسید.
واتس اپ در سال ۲۰۱۳ به ۴۰۰ میلیون کاربر و در سال ۲۰۱۴ به ۶۰۰ میلیون کاربر رسید. طولی نکشید که واتس اپ از رقبای اصلی خود پیشی گرفت و به ۱ میلیارد کاربر رسید.

فیس بوک واتس اپ را خریداری کرد

و البته این موفقیت از چشم مارک زاکربرگ دور نماند!
زاکربرگ برای اولین بار در ژانویه ۲۰۱۲ با بنیانگذاران واتس اپ تماس گرفت. پس از چندین جلسه در سیلیکون ولی، مارک به جان کوم پیشنهاد داد تا به فیس بوک بپیوندد.
در آوریل ۲۰۱۴، واتس اپ رسما به خانواده فیسبوک پیوست. هزینه این کار دقیقا ۱۹ میلیارد دلار بود! جان کوم، اوکراینی ۳۷ ساله که واتس اپ را تأسیس کرد، نمی خواست قرارداد فروش سرویس پیام خود را در دفتر مرکزی شرکتش امضا کند.
او قرار داد فروش را در حالی که به در شیشه‌ای ساختمان متروکه‌ای تکیه داده بود که قبلاً دفتر خدمات اجتماعی بود و زمانی با مادرش در صف می ایستاد تا با دریافت کارت کمک های مردمی بتواند غذا بخورد امضا کرد.

واتس اپ روز به روز محبوب تر می شود. اگرچه بنیانگذاران آن اکنون با فیس بوک روابط خوبی ندارند، اما تقریباً هر هفته این برنامه با به روز رسانی های منتشر شده قابل اعتمادتر می شود.

Leave A Reply

Exit mobile version