چه کتابی بخوانیم! شاید در شروع کتابخوانی و پاگذاشتن در مسیر تبدیل شدن به یک کتابخوان حرفه‌ای، هیچ‌چیز مهم‌تر از انتخاب کتاب‌های مناسب برای مطالعه نباشد. معمولا سوالی که توسط افراد در این مرحله مطرح می‌شود این است که چه کتابی بخوانم یا برای مطالعه از چه کتابی شروع کنیم.

اگر سوال شما هم این است که برای شروع چه کتابی بخوانیم ، این پست را تا آخر دنبال کنید. این پست، به معرفی کتابهای مفید برای مطالعه و همچنین معرفی کتاب های خواندنی می‌پردازد. کتاب‌هایی که به احتمال زیاد برای شما جذاب است و شما را به مطالعه کتاب‌های بیشتر ترغیب می‌کند و معیارهای دیگری مانند حجم مناسب و نه چندان زیاد در آن رعایت شده است.

کتاب

هیچ‌وقت فراموش نکنید که ایده پیشنهاد کتاب تنها در ابتدای مسیر کتابخوانی می‌تواند به شما کمک کند و در ادامه مسیر، این شما هستید که باید به سوال چه کتابی بخونم پاسخ بدهید و لیستی از کتاب‌های مورد نظر خود برای مطالعه را بر اساس نیازهایتان تهیه کنید.

بنابراین بعد از اینکه اهل کتاب خواندن شدید، هیچ‌کس بهتر از شما نمیتواند تشخیص دهد بهترین کتاب های دنیا برای شما چه کتابهایی است.

البته می‌دانیم که معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. در دنیای امروز تبلیغات در هر زمینه‌ای به شدت زیاد شده و اگر کسی بخواهد کتاب خواندن را شروع کند، به راحتی ممکن است تحت تاثیر تبلیغات در دنیای کتاب قرار گیرد و چه‌ بسا یک کتاب نامناسب برای شروع کتابخوانی انتخاب کند.

در این صورت تنها چیزی که رخ می‌دهد دوری بیشتر و بیشتر از کتاب است. ما تلاش می‌کنیم تا از این اتفاق دوری کنیم و با معرفی کتاب‌های خوب و جذاب برای شروع کتابخوانی به دیگران کمک کنیم از کتاب لذت ببرند و بیشتر و بیشتر به کتاب نزدیک شوند.

اما شاید برای شروع کتابخوانی و انتخاب کتاب مهم‌ترین نکته این است که ما شناخت خوبی از خودمان داشته باشیم. بدانیم در چه زمینه‌ای مایل هستیم کتاب بخوانیم، آیا رمان را ترجیح می‌دهیم یا کتاب‌های فلسفی را، روانشناسی را ترجیح می‌دهیم یا کتاب‌های زندگی‌نامه را و یا شاید بهتر باشد در همه زمینه‌ها کتاب‌هایی بخوانیم؟

من از کجا بدانم به چه چیزی علاقه دارم؟

این سوال جواب ساده‌ای ندارد و ممکن است با انتخاب کتاب مناسب به هر زمینه‌ای علاقه‌مند شوید، بنابراین پیشنهاد ما در ابتدا این است که خود را محدود نکنید و کتاب‌های مختلفی بخوانید. به مرور متوجه خواهید شد که به چه کتاب‌هایی و در چه زمینه‌هایی علاقه دارید بیشتر مطالعه کنید و کتاب بخوانید.

انتخاب کتاب برای شروع کتابخوانی

برای انتخاب کتاب خوب، علاوه بر شناخت خودمان، لازم است که از برخی از موضوعات پیرامون کتاب هم آگاهی داشته باشیم تا گرفتار یک کتاب سخت‌خوان براش شروع کتابخوانی نشویم. به عنوان مثال، اغلب کتاب‌هایی که به شکل جریان سیال ذهنی نوشته شده‌اند کتاب‌های مناسبی برای شروع کتابخوانی نیستند.

مثلا تصور کنید شما کتابخوانی را با کتاب‌هایی مانند رمان خشم و هیاهو، رمان خانم دلوی، کتاب پدرو پارامو و یا کتاب کنستانسیا شروع کنید! به شما قول می‌دهم در همین ابتدا با مشکل مواجهه خواهید شد. درک کتاب‌هایی که به شکل جریان سیال ذهنی نوشته شده‌اند در بیشتر موارد کار سخت و طاقت‌فرسایی است و حتی خواننده حرفه‌ای را نیز زمین‌گیر می‌کند.

ولی از کجا بدانیم که یک کتاب به چه شکل نوشته شده است؟ یک راهکار مناسب این است قبل از انتخاب کتاب درباره آن تحقیق کنید. ما  معرفی کاملی از هر کتاب ارائه می‌کنیم و شما با خواندن این معرفی‌ها می‌توانید تشخیص بدهید که آیا این کتاب برای شروع کتابخوانی مناسب است یا خیر.

یک نکته بسیار مهم :

برای کتاب خواندن و تبدیل شدن به یک کتابخوان حرفه‌ای این است که به شکل مدام کتاب بخوانید. اینکه در ابتدا کتاب مناسب و خوب بخوانید مهم است اما از این مهمتر ادامه مسیر است.

شما هرچه بیشتر کتاب بخوانید، با کتاب‌های بهتر و مفیدتر آشنا می‌شوید و در این زمینه به یک آدم حرفه‌ای تبدیل می‌شوید.

معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی

۱. قلعه حیوانات، جورج اورول

قلعه حیوانات

روزی حیوانات یک مزرعه که از ظلم صاحبشان به تنگ آمده‌اند، تصمیم می‌گیرند که طغیان کرده و کنترل مزرعه و زندگی خودشان را به دست بگیرند …

داستان قلعه حیوانات از همان لحظه شروع شما را درگیر می‌کند و تا زمانی که کتاب را تمام نکنید آن را زمین نمی‌گذارید.

جدای از داستان کتاب که تا مدت‌ها با شما می‌ماند، شاید اسم کتاب قلعه حیوانات را تقریبا از زبان تمام کتاب‌خوان‌ها بشنوید و می‌توانید درباره ماجراهای جالب آن و برداشت‌های خود از این داستانبا دیگران صحبت کنید و لذت ببرید.

۲. شازده کوچولو، آنتوان دو سنت اگزوپری

 

شازده کوچولو

بسیار بعید است که نام کتاب شازده کوچولو به گوش شما نخورده باشد یا نقل‌قول‌های آن را در اطراف خود ندیده باشید.

شازده کوچولو، کتابی بسیار کم حجم است که می‌توانید بارها و بارها آن را بخوانید و مطمئن باشید هیچ گاه از خواندنش خسته نمی‌شوید.

به شما توصیه می‌کنم که حتما کتاب شازده کوچولو را مطالعه کنید و از گفتگوهای شازده کوچولو با موجودات دیگر لذت ببرید .

۳. کیمیاگر، پائولو کوئیلو

کیمیاگر

کتاب کیمیاگر شما را با خود به سفری دور و دراز می‌برد که می‌توانید از تک تک ثانیه‌های این سفر نهایت لذت را ببرید.

چیزی که کتاب کیمیاگر را بسیار جذاب می‌کند، داستان پر کشش و در عین حال مفهوم ساده‌ای است که به آن پرداخته می‌شود.

بدون شک پس از مطالعه کتاب کیمیاگر که یکی از کتاب های خوب و متفاوت در این زمینه است، شما تشنه مطالعه داستان‌های جذاب دیگر می‌شوید و این خود شروع مناسبی برای مسیر کتابخوانی است.

کتاب کیمیاگر، یکی از بهترین کتاب های جهان برای شروع کتابخوانی است، پس اگر قصد دارید اشتیاق کتابخوانی را در خود زیاد کنید این اثر، کتاب پیشنهادی ما به شماست.

۴. دنیای سوفی، یوستین گردر

دنیای سوفی

کتاب‌های فلسفی اغلب کتاب‌هایی پر حجم و با نثری خسته کننده و مبهم هستند و خوانندگان حرفه‌ای خود را می‌طلبند. اما برای خیلی از ما این سوال پیش می‌آید که بهترین کتاب برای شروع فلسفه و مطالعه در مورد آن چیست؟

کتاب دنیای سوفی، با یک نثر ساده و داستان بسیار جذاب از زندگی یک دختر کوچک کنجکاو که به دنبال کشف دنیای پیرامون خود است، سعی می‌کند مفاهیم و نظریه‌های فلسفی را از قرن‌های دور تا به امروز روایت کند و شما را با آن‌ها آشنا کند.

حتی اگر به دنبال مطالعه جدی فلسفه هم نیستید، به شما پیشنهاد می‌کنم که کتاب دنیای سوفی را مطالعه کنید و از دنیای جذاب آن لذت ببرید.

۵. راهنمای کهکشان برای اتو‌استاپ‌زن‌ها، داگلاس آدامز

راهنمای کهکشان برای اتو‌استاپ‌زن‌ها

نمی‌دانیم موجودات فضایی واقعا وجود دارند یا نه، اما برای یک لحظه تصور کنید که این موجودات یک روز در آسمان سیاره ما ظاهر شوند و برای احداث یک بزرگراه کهکشانی، زمین را نابود کنند!

راهنمای کهکشان برای هیچ‌هایکرها یکی از کتاب‌های بسیار جذاب ژانر تخیلی است که شما را به یک سفر بین ستاره‌ای می‌برد. داستانی که پر از هیجان و شوخی‌های خنده‌دار است و در قالب همین ماجراها، گاهی مفاهیم پیچیده و عمیقی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

شاید برای شما جالب باشد که ایلان ماسک هم مطالعه کتاب راهنمای کهکشان برای اتو‌استاپ‌زن‌ها را به شدت به دیگران پیشنهاد می‌دهد و شعار خانوادگی‌اش، شعار پشت جلب این کتاب است : هول نشوید.

ناتوردشت

اولین بار  کتاب ناتورِدشت را در ۲۲ سالگی خواندم و پس از زمین گذاشتنش با خودم فکر کردم که چرا انقدر دیر به سراغ این کتاب رفتم.

داستان یک نوجوان آمریکایی طغیان‌گر که تنها در سه روز اتفاق می‌افتد و شما با این نوجوان همراه می‌شوید تا از سرنوشت او پس از اخراج شدنش از مدرسه آگاه شوید.

با این‌که کل داستان در سه روز اتفاق می‌افتد، شما را وادار می‌کند تا در چند ساعت و بدون وقفه تمامش کنید و پس از مطالعه شاید با خود بگویید «باید دوباره بخوانمش».

اگر به دنبال مطالعهٔ یک کتاب خوب برای خواندن هستید، حتما کتاب ناتورِدشت را امتحان کنید.

۷. نفحات نفت، رضا امیرخانی

نفحات نفت

تحلیل‌گرانی که از مشکلات اقتصادی کشور صحبت می‌کنند و از دیدگاه‌های مختلف به آن می‌پردازندکم نیستند. رضا امیرخانی در کتاب نفحات نفت، با قلم روان و جذابش به دنبال ریشه‌یابی بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور می‌رود که همان نفت است.

نفحات نفت که به صورت یک مقاله بلند نوشته شده است و با داستان‌های مختلف خود سعی می‌کند به خواننده‌ مشکلات یک ساختار نفتی و چگونگی پدید آمدن این مشکلات را نشان دهد.

قطعا این کتاب یکی از بهترین کتاب ها برای خواندن است چراکه بعد از خواندن آن می‌توانیم مشکلاتی که را که به واسطهٔ نفت برایمان ایجاد شده است را بهتر درک و تحلیل کنیم.

 

۸. هنر شفاف اندیشیدن و هنر خوب زندگی کردن، رولف دوبلی

هنر شفاف اندیشیدن و هنر خوب زندگی کردن

هنر شفاف اندیشیدن و هنر خوب زندگی کردن نام دو کتابی است که توسط رولف دوبلی نوشته شده است

در واقع لیستی از مهارت‌ها و اشتباهات تصمیم‌گیری و نکاتی در مورد بهتر فکر کردن است و شاید بتوانیم آن را یک جعبه ابزار جامع برای تصمیم‌گیری بهتر بنامیم.

کتاب‌های هنر شفاف اندیشیدن و هنر خوب زندگی کردنشامل فصل‌های کوتاهی هستند که با یک داستان سعی دارند به شما درس‌های مهمی را منتقل کنند.

فصل‌های کوتاه این دو کتاب باعث می‌شود که تجربه مطالعه آن‌ها برای شما خسته کننده نباشد و سبک داستان‌گویی دوبلی شما را با خود تا پایان کتاب می‌کشد.

این لیست می‌تواند بسیار بلندتر هم باشد، اما بهتر است به یاد داشته باشید که مترجم کتاب و ناشری که کتاب را روانه بازار کرده است،می‌تواند با کیفیت کار خود شما را به کتاب علاقه‌مند و یا شما را از کتاب دور کند.

ما  تلاش می‌کنیم همیشه بهترین مترجم و بهترین ناشر یک کتاب را معرفی کنیم. بسیار مهم است که خواننده به هنگام مطالعه یک کتاب متن یکدست و تمیزی پیش رو داشته باشد و با جملات گنگ و بی‌سروته روبه‌رو نباشد.

تقریباً این موضوع برای هر کتابخوانی اتفاق افتاده که یک کتاب خوب را با ترجمه‌ای بد مطالعه کرده و از آن کتاب بیزار شده است. پس یک بار دیگر هم تاکید می‌کنیم: بعد از انتخاب کتاب، ترجمه خوب را انتخاب کنید.

به طور کلی برای انتخاب کتاب به مجموعه کتاب‌های یک ناشر خوب هم می‌توانید اعتماد کنید.

به عنوان مثال، عموم کتاب‌های جیبی نشر ماهی که بیشتر از ۵۰ جلد هستند – کتاب‌های جیبی نشر علمی فرهنگی – کتاب‌های پلیسی معمایی نشر قطره – مجموعه تجربه و… کتاب‌های خوبی برای مطالعه هستند.

البته دقت داشته باشید که از میان کتاب‌های این مجموعه‌ها، برای شروع کتاب ساده را انتخاب کنید.

Leave A Reply

Exit mobile version