در رویداد «Far Out» اپل از گوشی‌های آیفون۱۴ و آیفون۱۴ پلاس خود رونمایی کرد؛ دو محصول با ویژگی‌های مشابه اما با ابعاد متفاوت ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچی. طبق انتظار، در رویداد امسال اپل از ۴ گوشی خود رونمایی کرد؛ آیفون ۱۴، ۱۴ پلاس، ۱۴ پرو و پرو مکس. در این مطلب مشخصات آیفون۱۴ و نمونه‌ی مشابه آن، آیفون۱۴ پلاس را معرفی خواهیم کرد. البته به لطف افشاگران و خبرگزاری‌هایی که پیش از این رویداد، اطلاعات زیادی از این گوشی‌ها در اختیارمان قرار داده یودند، تقریبا می‌توانستیم بخش بزرگی از قابلیت‌های این دو محصول را حدس بزنیم، اما این‌بار به صورت کاملا رسمی، آیفون۱۴ و آیفون۱۴ پلاس را معرفی می‌کنیم.

مشخصات آیفون۱۴ و ۱۴ پلاس

خانواده نسخه‌های غیر پرو اپل، امسال شاهد یک تغییر بود. در خانواده‌های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ یک آیفون مینی و یک آیفون عادی بود، اما حالا در خانواده iPhone 14 غیر پرو، ما یک آیفون پلاس و یک آیفون عادی داریم و خبری از آیفون‌های مینی نیست. این برای طرفداران گوشی‌های کوچک خبری بد خواهد بود، اما برای آن‌هایی که نمایشگر بزرگ و عمر باتری بهتر می‌خواهند، خبری خوش.

ابعاد و اندازه‌های متفاوت با طراحی قدیمی

آیفون۱۴ و ۱۴پلاس با همان طراحی آشنا

با ابعاد و اندازه‌های این دو گوشی شروع می‌کنیم. صفحه نمایش مدل معمولی ۶.۱ اینچی است که رزولوشن ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسلی را ارائه می‌کند. ابعاد این گوشی ۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۷ میلی‌متر و وزن آن هم ۱۷۳ گرم است. اما آیفون ۱۴ پلاس از یک صفحه نمایش ۶.۷ اینچی برخوردار است که ابعادی مشابه آیفون ۱۴ پرو مکس دارد. حتی رزولوشن آن‌ها که ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل است نیز با یکدیگر برابر است. نرخ رفرش نمایشگر دو مدل ۱۴ و ۱۴ پلاس با مقدار ۶۰ هرتز نیز با یکدیگر کاملا برابر است.

ضمنا هر دو این گوشی‌ها برخلاف مدل‌های پرو، از ناچ بالای صفحه استفاده می‌کنند.(اپل در مدل‌های پرو از طراحی جذاب ناچ متحرک استفده می‌کند). یکی از نقاط جالب توجه رنگ های آیفون۱۴ است که در ادامه به آن هم می‌پردازیم.

تراشه قدیم برای آیفون جدید

آیفون۱۴ و آیفون۱۴ پلاس از همان تراشه‌ی سال گذشته اپل، یعنی A15 بایونیک با ۶ هسته‌ی پردازشی در بخش CPU استفاده می‌کند؛ البته لازم به ذکر است که آیفون ۱۴ نسخه‌ای از A15 را در دل خود دارد که سال گذشته در آیفون ۱۳ پرو به‌کار رفته بود، این نسخه از پردازنده‌ی گرافیکی ۵ هسته‌ای (دربرابر مدل ۴ هسته‌ای به‌کاررفته در آیفون ۱۳) قدرت می‌گیرد، بنابراین بهبود ۱۸ درصدی در پردازش‌های گرافیکی را فراهم می‌سازد.

تراشه A15 bionic در دل آیفون ۱۴ و ۱۴پلاس

طبق معمول اپل، ظرفیت باتری گوشی‌هایش را بطور رسمی اعلام نمی‌کند، اما به لطف اخبار و شایعات مختلف، این گوشی یک باتری بزرگ با ظرفیت کمی بیشتر از ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت دارد و این میزان برای مدل استاندارد به کمی بیشتر از ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت می‌رسد. اپل می‌گوید طول عمر باتری در مدل پلاس، بسیار بالا خواهد بود به نحوی که این گوشی بهترین بازخورد را از این حیث در مقایسه با سایر گوشی‌های اپل خواهد داشت.

دوربین ارتقا یافته

شاید بتوانیم مهم‌ترین برتری آیفون‌های سری ۱۴ درمقایسه‌ با نسل قبلی را در دوربین‌های آن پیدا کنیم. اپل با ارتقایی مناسب، دوربین اولترا واید آیفون ۱۳ پرو را، در مدل معمولی آیفون ۱۴ تعبیه کرده، که از قابلیت ثبت تصاویر ماکرو با بزرگنمایی سه برابری به‌همراه فوکوس اتوماتیک بهره‌مند است.

در این گوشی روی پنل پشتی دو دوربین اصلی جای گرفته، که شامل یک دوربین ۱۲مگاپیکسلی فوق عریض و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اصلی می‌شود. دوربین‌هایی که اکنون از گشودگی دیافراگم f/1.5 بهره می‌برند و ۴۹٪ بازدهی بهتری در عکاسی نور شب دارد. همچنین سرعت عکاسی در حالت شب هم دو برابر افزایش داشته.

اپل قابلیت Deep Fusion را هم به دوربین این گوشی اضافه کرده تا عملکرد آن در نمایش رنگ‌ها هم بسیار بهتر از گذشته باشد. فناوری جدیدی که فوتونیک انجین نامیده می‌شود. در فیلم‌برداری هم قابلیت Action Mode اضافه شده تا بدین ترتیب لرزش شدید ویدیوها را هم کنترل کند.

دوربین سلفی این گوشی ۱۲ مگاپیکسلی است که در نور شب، ۳۸٪ بازدهی بهتری از قبل دارد. چینش دوربین‌ها در مقایسه با قبل تغییری نداشته تا پنل پشتی گوشی عملا مشابه نسل قبل باشد. البته اپل مدعی است که، میزان نمایش جزئیات در این دوربین‌ها حداقل ۲ برابر بهتر از قبل شده است.

پشتیبانی از پیام‌های اضطراری ماهواره‌ای

یکی از مهمترین قابلیت‌ها در سری آیفون ۱۴، شاید قابلیتی باشد که اپل آن را Emergency SOS می‌نامد و هر دو مدل از آن پشتیبانی می‌کنند.
زمانی که کاربران در مناطق کم سیگنال قرار بگیرند می‌توانند از طریق ماهواره پیام متنی ارسال کنند. به این صورت که، یک سیستم فشرده‌سازی اندازه پیام‌های متنی را به یک سوم کاهش می‌دهد، یعنی با استفاده از این فناوری می‌توان پیام‌های متنی را درکمتر از ۱۵ ثانیه ارسال کرد. صدها نفر در مراکز رله آماده هستند تا پیام شما را دریافت و آن را به مرکز فوریت‌های پزشکی ارسال کنند. این ویژگی ماهواره‌ای که در ماه نوامبر به آمریکا و کانادا می‌رسد، برای صاحبان آیفون۱۴ پلاس به مدت دو سال رایگان خواهد بود.

قیمت آیفون۱۴

قیمت آیفون ۱۴ از ۷۹۹ دلار شروع می شود. این دقیقا همان قیمت سال گذشته‌ی آیفون ۱۳ است. آیفون ۱۴ هم با حداقل حافظه ۱۲۸ گیگیابایتی ارائه می شوند. خوشبختانه کابل شارژر از جعبه iPhone 14 هنوز حذف نشده است!

  • قیمت آیفون۱۴ مدل ۱۲۸ گیگابایت ۷۹۹ $
  • قیمت آیفون۱۴ مدل ۲۵۶ گیگابایت ۸۹۹ $
  • قیمت ایفون۱۴ مدل ۵۱۲ گیگابایت ۱۰۹۹ $

قیمت آیفون ۱۴پلاس از ۸۹۹ دلار شروع می شود. که این اختلاف قیمت ۱۰۰ دلاری بابت نمایشگر بزرگتر و عمر باتری بهتر خواهد بود.

  • قیمت آیفون۱۴ پلاس مدل ۱۲۸ گیگابایت ۸۹۹ $
  • قیمت آیفون۱۴ پلاس مدل ۲۵۶ گیگابایت ۹۹۹ $
  • قیمت ایفون۱۴ پلاس مدل ۵۱۲ گیگابایت ۱۱۹۹ $

ضمنا فراموش نکنید که این قیمت‌ها، فقط برای خرید از وب‌سایت اپل و در ایالات متحده امریکا معتبر است و در دیگر بازارها احتمال افزایش قیمت وجود دارد. و اما آیفون ۱۴ کی میاد ؟

آیفون ۱۴ کی میاد ؟

پیش فروش آیفون۱۴ و آیفون۱۴ پلاس از تاریخ ۹ سپتامبر(۱۸ شهریور) شروع می‌­شود و از تاریخ ۱۶ سپتامبر(۲۵ شهریور) نیز این گوشی به بازار عرضه خواهد شد. به طور کلی پیش بینی می‌شود که این گوشی حدوداً اوایل پاییز ۱۴۰۱ به ایران خواهد آمد.

رنگ های آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس

اما رنگ های آیفون۱۴ امسال بصورت متنوع و با پنج رنگ جدید نیمه‌شب، استارلایت، آبی، بنفش و قرمز عرضه خواهند شد.

 

Leave A Reply

Exit mobile version