پیلاتس یک شاخه از ورزش و تمرینات کششی است که هم بر روی بدن و هم بر روی ذهن تاثیر سلامتی دارد  و این ورزش شگفت انگیز انواع مختلفی دارد که در این مقاله قصد داریم توصیحاتی را بیان کنیم، برای کسب اطلاعات کامل در مورد فواید پیلاتس به صورت جامع اینجا کلیک کنید.

تاثیرات ورزش پیلاتس برای بدن

پیلاتس ورزشی است که در اوایل قرن بیست  توسط اقای جوزف پیلاتس در آلمان طراحی و پایه گذاری شد و این ورزش نوظهور در سال ۲۰۰۵ در کشوهر های مثل آلمان، بریتانیا و آمریکا از رونق خاص و چشم گیری برخوردار بود.
پایه این ورزش نوظهور با ژیمناستیک طبی  و یا (ورزش و یا تمرینات اصلاحی) در ارتباط بود، این ورزش به صورت کششی بوده و هم زمان ذهن و بدن را با هم در گیر می کند.
این ورزش کششی  برای تقویت میان تنه در بدن بسیار عالی بوده و یکی از تاثیرات عالی این ورزش بهبود آمادگی کلی بدن و کنترل و آرامش ذهن، تاثیرات فراوان و چشم گیری دارد.
ورزش پیلاتس تاثیر مستقیمی بر ارتباط جسم و ذهن دارد به صورتی که  با انجام حرکات زیاد ذهن باید  به   طور مداوم بر روی تنفس و هماهنگی حرکات آگاهی داشته باشد.

ورزش پیلاتس فواید و تاثیرات مثبت زیادی بر روی بدن دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • افزایش قدرت هسته بدن
  • بهبود فرم و ایستایی بدن
  • کاهش درد نواحی کمر
  • جلوگیری از صدمات و آسیب دیدگی های احتمالی  برای بدن
  • افزایش هماهنگی و آگاهی بدن
  • بیشتر شدن انرژی
  • کم شدن استرس و تنش ها
  • انعطاف پذیری  بالا در بدن
  • افزایش تعادل بدن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش روحیه و آرامش روحی

این مواردی که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم تنها بخشی از خواص بی نظیر ورزش پیلاتس بر روی بدن و روح است که با آن می توان جسم و روحی آرام و متعالی داشه باشیم.

تاثیرات پیلاتس بر روی جسم و ذهن

پیلاتس با استفاده از نوعی انقباض غیر ارادی عضلانی ، عضلات میان تنه را تقویت و نیرومند می کند و نتیجه این حرکات و ورزش داشتن یک بدن نرم و دارای انعطاف بالا و در عین حال قوی و با تناسبی بالا خواهید بود و ستون مهرها و مفاصل های بدن به خوبی تقویت خواهند شد.
مزایای دیگر ورزش پیلاتس عبارت اند از:

انعطاف پذیری:  تمرینات پیلاتس از طریق درگیری عضلانی با نیروی هسته بدن، قدرت را افزایش داده و انعطاف پذیری بدن را به مقدار زیادی بهبود می‌بخشد، که به تبع آن دامنه حرکت را نیز افزایش داده و بدن در حالات مختلف در بهترین شرایط خود بوده و با قدرت در مقابل شوک های ناگهانی جسمی وارده به خوبی مقاومت می کند

عملکرد بهتر: هنگامی که عضلات مرکزی بدن قوی و پایدار هستند، از ستون فقرات از طریق طیف گسترده‌ای از حرکت‌های کاربردی و دقیق حمایت به عمل می‌آید. که این امر می‌تواند باعث شود فشار را از روی ستون فقرات کم کند تا بدن بتواند آزادانه و کارآمد حرکت کند همه این حرکات به طوری کلی می تواند درد های عمومی بدن را کاهش داده و بدن آزادنه تر به فعالیت خود ادامه دهد.

ثبات: هنگامی که ستون فقرات توسط هسته بدن حمایت می‌شود، استخوان‌ها می‌توانند به حالت ایده‌آل در جهت ایجاد ثبات در بدن تغییر کنند. ورزش پیلاتس عضلات اطراف مفاصل را برای بهبود تعادل و وضعیت بدن توسعه می‌دهد.

ورزش پیلاتس و تناسب اندام

 

آیا پیلاتس تاثیری بر روی لاغری دارد؟

ورزش و تمرینات پیلاتس برای سلامتی جسمی و روحی و هم چنین برای حفظ وزن سالم برای شما خیلی کمک کننده و عالی می باشد ولی رسالت اصلی ورزش پیلاتس کاهش وزن نیست و نمی تواند مانند تمرینات ورزشی و بدن سازی یا دو میدانی کالری سوزی کند.
افرادی که فقط قصدشان کاهش وزن است باید از ورزش های مانند ایروبیک، دو میدانی، بدنسازی و دیگر ورزش های که کالری سوز هستند و در مدت کم کاهش وزن خواهند داشت را انجام دهند.
ورزش پیلاتس بیشتر بر روی هماهنگی و تقویت جسم و ذهن تمرکز دارد و با تقویت هسته اصلی بدن باعث افزایش قدرت بدنی، کاهش درد ها و هماهمگی ذهنی می شود.

نکاتی در مورد کاهش وزن با پیلاتس

افرادی که پیلاتس را برای لاغر شدن انجام می دهند بهتر  است که به این چند نکته توجه کنند:

سعی کنید که پیلاتس را با یک رژیم غذایی سالم و سایر اشکال ورزش ترکیب کنید. پیلاتس را با تمرینات قدرتی و سایر تمرینات کاردیو مانند پیاده روی سرعتی، شنا، دویدن یا دوچرخه سواری انجام دهید و این‌گونه شاهد کاهش وزن خود باشید.

ورزش برای کاهش وزن مهم است، اما تمرکز بر رژیم غذایی نیز به همان اندازه مهم است. برای کاهش وزن، وعده‌های غذایی سالم و میان وعده‌های حاوی پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل بخورید.

اگر برنامه‌ریزی ورزشی و تغذیه‌ای پیلاتس برای شما میسر نیست؛ می‌توانید از کارشناسانی که در این زمینه از تجربه بالایی برخوردار هستند کمک بگیرید تا یک ورزش و تناسب اندام عالی داشته باشید.

نکات کلی در مورد ورزش پیلاتس

با توجه به موارد و نکاتی که در این مقاله گفته شد ورزش پیلاتس بیشتر بر روی هماهنگی جسم و ذهن تمرکز دارد و با این ورزش نمی نمی توان به سرعت ورزش های دیگر چربی سوزی و یا کالری سوزی کرد تا کاهش وزن داشته باشید.
پیلاتس با تقویت کردن هسته بدن باعث می شود تا از شر بسیاری از درد های مزمن بدن که یکی از شایعترین این درد ها کمر درد است راحت شوید و دیگر نیازی به دکتر یا جراحی نداشته باشید.
برای انجام پیلاتس و گرفتن بهترین نتیجه حتما باید زیر نظر یک کارشناس  و مربی ورزش پیلاتس تمرینات این ورزش انجام شود و توصیه نمی شود که این ورزش یا هر ورزش دیگر را بدون مربی و یا کارشناسان آن حوزه ورزشی انجام دهید.
اگر پیلاتس  تحت نظر کارشناسان و مربیان این حوزه انجام شود تناسب اندام به خوبی در مدت زمان مناسب اتفاق خواهد افتاد  ولی همیشه گرفتن نتیجه مناسب و مورد نظر نیازمند گذاشتن وقت و مداومت دارد.
بهتر است افرادی که دارای درد خاصی در بدن خود هستند ورزش را با پیلاتس تجربه کنند تا طعم شیرین  و عالی ورزش و تناسب اندام را به خوبی چشیده و دیگر از ورزش کردن نه خسته و نه دلسرد شوند.

منابع:  

آموزش جامع پیلاتس
‏‫آموزش پیلاتس برای ناهنجاری های قامتی، بیماری ها
اصول و فنون ورزش پیلاتس

 

Leave A Reply

Exit mobile version